نهم ربیع… این تاریخ در تقویم قلب شیعیان همیشه متفاوت بوده است. درست است که تمامی اعیاد و شهادت ها جایگاه والایی دارند اما این روز عُلقه‌ خاصی با روح مومنین برقرار می کند، زیرا پس از شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام است که آخرین شعاع تابش نور الهی آغاز می شود و سرنوشت اهل عالم شاهد آخرین برهه‌ی حساس خود خواهد بود.

بله، این روز اولین روز از دوران امامت امام زمان (عج‌) پس از یک صبر چند هزار ساله است. چند هزار سال بود که تمامی اهل زمین منتظر منجی خود بودند. آری تمامی ادیان الهی گذشته در کنار بشارت پیامبر آخر، منجی آخر الزمان را نیز مژده داده اند و نهم ربیع سال ۲۶۰ ه.ق اولین روز از دوران امامت آخرین وصیِّ آخرین نبی آغاز شد تا وعده های الهی را محقق کند و عدل و داد را در عالم برپا کند.

اما برای درک بهتر این اتفاق بهتر است از کمی قبل تر شروع کنیم. دوران امامت امام حسن عسکری علیه السلام در زمان حکومت ۳ خلیفه عباسی بوده است و به دلیل اطلاع آنها از این مسئله که فرزند ایشان همان منجی آخرالزمان و آخرین وصی پیامبر خواهد بود، آن حضرت را در سخت‌ترین شرایط امنیتی تحت نظر داشتند و تمام عمر پربرکت ایشان در همین شرایط خفقان و نظارت بوده است؛ تا حدی که شیعیان زمان ایشان هم از این سخت گیری ها در امان نبودند و تعداد زیادی از شیعیان و مریدان حضرت نیز مدام در زندان و تحت نظر بوده اند. به همین دلیل نحوه و زمان تولد فرزند ایشان به اذن خداوند مانند شرایط تولد حضرت موسی علیه السلام در خفا و پنهانی اتفاق افتاده است و نشانه های حمل در مادر بزرگوار ایشان آشکار نبود و تنها چند نفر از نزدیکترین افراد به خاندان ائمه علیهم السلام مانند حکیمه خاتون، (دخت حضرت جواد  علیه‌السّلام ـ خواهر امام هادی علیه‌السّلام و عمّه امام حسن عسکری علیه‌السّلام) و عثمان‌بن‌سعید یکی از اصحاب خاص امام حسن عسکری علیه السلام از این اتفاق با خبر شده بودند.

در چنین اوضاعی این کودک رشد و پرورش یافت تا ۵ سال بعد و در پی شهادت مظلومانه پدر بزرگوار ایشان، مسئولیت عظیم و حساس ولایت جامعه شیعی و حتی سرپرستی تمام جهانیان را همچون اجداد خویش به عهده گیرد.

پس از آن نیز به دلیل خطراتی که از جانب حکومت‌ها مدام در کمین حضرت بودند زندگی ایشان در همان حالت پنهانی و در غیبت(صغری) ادامه یافت و تنها توسط برخی نوّاب با شیعیان در ارتباط بودند تا اینکه در سال ۳۲۹ ه.ق این غیبت پایان یافت و حضرت به آخرین نائب خود فرمودند که دیگر نائبی تعیین نکنند که غیبت کبری آغاز خواهد شد.

از آن زمان تا به امروز جز افراد معدود و در شرایط خاص با ایشان به طور مستقیم ارتباط ندارند و همچنان این انتظار در مرحله نهایی خود قرار دارد تا آخرین فرزند از خانواده امیرالمومنب علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها جهان را با نور خود منور سازد.

اما با کمی تفکر متوجه خواهیم شد که این امر به وقوع نمی پیوندد تا زمانی که شرایط همین باشد که هست. ما انتظار ظهور آقایی را می کشیم که از کنار کعبه فریاد “انا بقیة الله” سر دهد اما بعد از گذشت سال ها هنوز جهان مهیا برای ظهور مولایمان نشده. اگر یاران قابل اعتماد حضرت به قدر کافی بود چه دلیلی برای تاخیر در ظهور؟

اینجاست که وظایف شیعیان آخر الزمان برجسته می شود. زمینه سازی برای ظهور ایشان سرفصل اصلی وظایف ما در زمان غیبت است که باید اسباب آن را مهیا کنیم. ایجاد و تقویت معرفت دینی در امت اسلامی، شناساندن اسلام ناب محمدی به جهانیان، زدودن غبار فتنه ها و شستن نجاست نفاق از چهره و دامان جهان.

اینها بخشی از اهم وظایف ماست برای دستیابی به چشمه فیض الهی که تکرار “کرّار” است و تکثیر “کوثرِ حق”… البته ضمن هر کار موثری برای تحقق این مهم، بخوان دعای فرج را، دعا اثر دارد!

اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن…