استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بنابر بعضی از اقوال تاریخی هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به قم به اجبار مامون و از روی اختیار نبوده است، گفت: تاریخ سازترین هجرت در میان خاندان اهل بیت(ع)، هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم است.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت الاسلام حسین ظهیری، در حرم مطهر با بیان اینکه هجرت در اسلام از اهمیت زیادی برخوردار است و قرآن کریم بالاترین نوع هجرت را در دنیا هجرت از گناه به سوی تقوا و نیکی می داند، گفت: هدف اهل بیت(ع) از هجرت زنده نگه داشتن یاد و نام اسلام بود؛ اما در بیشتر مواقع هجرت اهل بیت(ع) هجرتی اختیاری نبود و اهل بیت(ع) این هجرت را به اجبار حاکمان زورگو، غاصبان و مشرکان انجام می دادند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به ماجرای هجرت حضرت رسول (ص) از مکه به مدینه افزود: ماجرای هجرت حضرت رسول(ص) به مدینه صرفا یک ماجرای تاریخی نیست؛ بلکه این مسأله به قدری مهم است که قرآن کریم می فرماید« کسی که از خانه خود خارج شود برای اینکه به سوی خداوند مهاجرت کند، اگر در راه مرگ به سراغش آمد اجر و پاداش او بر عهده خداوند است».
حجت الاسلام ظهیری با تأکید براینکه در قرآن کریم اوصاف زیادی برای مهاجران الی الله بیان شده است، تصریح کرد: مسأله مهاجرت حضرت رسول(ص) به قدری اهمیت داشت که در قرآن کریم بیان شده است که مسلمانان حق ندارند کسانی را که با حضرت رسول(ص)مهاجرت نکرده اند را مورد تکریم قرار دهند.
وی با اشاره به ماجرای هجرت جعفربن ابیطالب(ع) به حبشه ادامه داد: این مهاجران اولین مهاجران مسلمانی بودند که برای حفظ دین خدا هجرت کردند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این مهاجران۸۰ نفر بودند و یکی از بانوانی که این ۸۰ مرد را همراهی می کرد؛ اسماء بنت عمیس همسر جعفربن ابیطالب بود، گفت: اسماء از زنان برجسته و پرهیزگار در تاریخ اسلام است که در سرگذشت او روایت شده که اسماء زمانی که آیات قرآن را که بر رسول خدا(ص) نازل شده بود شنید نزد حضرت رسول(ص) آمد و از ایشان پرسید با توجه به آیات جهاد، آیات جماعت و سایر آیات آیا اسلام دین مردانه است و اینکه با این وجود تکلیف زنان در برابر اسلام چیست.
حجت الاسلام ظهیری افزود: حضرت رسول (ص) در پاسخ اسماء فرمود که اسلام دینی است که به تمام مردم اعم از زن و مرد اختصاص دارد و پس از این واقعه بود که آیه« إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاکِرينَ اللَّهَ کَثيراً وَ الذَّاکِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً» نازل شد و حضرت رسول(ص) بر بالای منبر رفتند و فرمودند که«در میان زنان بنی اسرائیل زنی مانند اسماء بنت عمیس پیدا نمی شود».
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آنچه که در تاریخ اسلام در مورد هجرت و مهاجرت اهمیت دارد، هجرت رسول خدا(ص) از مکه به مدینه است و یکی از زیباترین رخدادهای این مهاجرت لیلة المبیت بوده که امام علی(ع) برای اینکه حضرت رسول(ص) بتوانند به آسودگی هجرت کنند و دشمن متوجه هجرت ایشان نشود؛ در بستر حضرت رسول (ص) خوابیدند و با این اقدام، نقشه منافقین و مشرکان را در ترور حضرت رسول(ص) ناکام گذاشتند.
حجت الاسلام ظهیری افزود: لیلة المبیت سرآمد فضایل امام علی علیه السلام است که ایشان برای نجات حضرت رسول(ص) جان خود را در معرض خطر قرار داده و فدایی حضرت شدند.
وی با بیان اینکه در تاریخ زندگی امامان معصوم(ع) هجرت های زیادی رخ داده که یکی از مهم ترین آنها هجرت امام رضا علیه السلام به اجبار مأمون از مدینه به مرو بود، گفت: امام رضا(ع) برای اینکه به مردم نشان دهند که هجرت ایشان از روی اجبار بوده، زن و فرزندانشان را با خود به همراه نبردند و همچنین هنگام ترک مدینه دستور دادند که اهل بیت ایشان برایشان گریه کنند؛ زیرا امیدی به بازگشت از این سفر نداشته و می دانستند که به دست مامون به شهادت خواهند رسید.
سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید براینکه ماجرای هجرت امام رضا علیه السلام شبهات زیادی به هجرت حضرت رسول (ص) دارد، افزود: زمانی که امام رضا(ع) از راه خوزستان وارد ایران شدند هنگامی که می خواستند محل استراحت خود را انتخاب کنند، این کار را مانند حضرت رسول(ص) به شتر خود واگذار کردند و وقایعی که برای ایشان در مسیر هجرت اتفاق افتاد شباهت زیادی به هجرت حضرت رسول(ص) دارد.
دلایل هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها
حجت الاسلام ظهیری با اشاره به اینکه یکی از تاریخ ساز ترین مهاجرت ها در تاریخ زندگی اهل بیت(ع) هجرت حضرت معصومه سلام الله علیهااز مدینه به ایران است، تصریح کرد: بعضی از نویسندگان معتقد هستند که سفر کریمه اهل بیت(ع) به ایران از روی اختیار نبوده؛ زیرا زمانی که مامون عباسی دید که کریمه اهل بیت(ع) و وجود ایشان در مدینه انقلابی به پا می کند، دستور داد که مأمورانش به اجبار حضرت را از مدینه خارج کنند؛ تا واقعه ای مشابه واقعه کربلا پس از شهادت امام رضا(ع)تکرار نشود.
وی افزود: زیرا همانطور که اگر زینب کبری سلام الله علیها نبود، خون امام حسین علیه السلام پایمال شده و کربلا در کربلا می ماند، مامون هم دید اگر جلوی حضرت معصومه سلام الله علیها و فعالیت تبلغی ایشان را نگیرد، انقلابی مشابه انقلاب حضرت زنیب سلام الله علیها در مدینه ایجاد خواهد شد؛ به همین دلیل دستور به هجرت اجباری حضرت معصومه سلام الله علیها داد تا ایشان را از شهر مدینه دور کند.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید براینکه درکتاب« بلاغات النسا» نوشته ابو الفضل احمد بن ابی طاهر معروف به ابن طیفور حضرت معصومه سلام الله علیها در زمره یکی از فصیح ترین زنان سخنور قرار دارد، افزود: همین سخنوری مأمون را ترساند و زمینه حمله به کاروان و یاران ایشان را فراهم کرد.
حجت الاسلام ظهیری یادآور شد: حضرت معصومه سلام الله علیها وقتی به جمعی را می دیدند برای آنها مقام اهل بیت(ع) را تبیین می کردند و از طریق پرده برداری از شخصیت اهل بیت(ع) شایستگی ایشان را برای مقام امامت بیان می کردند که همین موضوع موجب یورش مأموران به کاروان ایشان شد و ایشان چون می دانستند که قلب مردم قم به ایشان راغب است، شهر قم را به عنوان محل استراحت و مدفن خود انتخاب کردند که امروز این بارگاه یکی از قوی ترین پایگاه ها برای اندیشه های ناب محمدی و شیعی است.