طبق روایتی از نبی مکرم اگر چهار چیز در کسی ظاهر شود، خیر دنیا وآخرت در او جمع می‌شود[۱]

۱) قلب شاکر   ۲) بدن صابر      ۳)همسر شایسته     ۴) زبان ذاکر

قسم چهارم این روایت درباره‌ی کسی است که زبانش مرتبا به ذکر گفتن عادت نموده‌است. ذکر زبانی اگر مداوم باشد سبب ذکر قلبی و درونی می‌گردد. این مسئله سبب می‌شود اعضای بدن وجوارح انسان ذاکر و ذکرگو شوند. امام صادق (علیه السلام) فرموده‌است که انسان باید زیاد ذکر بگوید. اما بهترین ذکر چه ذکری است؟ بهترین اذکار، ذکرهایی است که از قرآن ومعصومین (علیهم السلام) به ما رسیده است. بهترین مرجع برای پیدا نمودن این اذکار کتاب مفاتیح‌الجنان است.

بهترین ذکر

استغفار کردن بهترین نوع ذکر است. این ذکر دو خاصیت شگفت‌آور دارد. اولا گذشته‌ی انسان را پاک می‌کند. دوما در آینده‌ی انسان تاثیر مثبت می‌گذارد و آینده را ترسیم می‌نماید.

ذکر ودغدغه

امام صادق (علیه السلام) چهار ذکر برای از بین رفتن دغدغه‌های روزمره‌ی انسان بیان می‌کند که علاوه بر این‌که تمامی این اذکار قرآنی هستند، گرفتاری های انسان را برطرف می‌کنند.[۲]

الف) «حسبنا الله و نعم الوکیل» [۳] این ذکر برای از بین رفتن خوف و ترس انسان از هر چیزی که باعث آزار او می‌شود است.

ب) ذکر یونسیه« لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»[۴] از خواص شگفت این ذکر علاوه بر برطرف کردن غم از دل، باعث برآورده شدن حاجات انسان نیز می‌شود.

ج) «وافوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد»[۵]. گفتن این آیه مبارک از قرآن باعث می‌شود انسان از فریب دیگران در امان بماند. با گفتن این ذکر خدای متعال در دل انسان بزرگ می‌شود و انسان تمام کارهای خویش را به صاحب آن می‌سپارد. وتوکل درامری مطمئنا باعث رفع یکی از دغدغه‌های انسانی است.

خ) اگر کسی خواستار ثروت و مال بابرکت و حلال است باید در گفتن ذکر« ماشاءالله لاقوه الا بالله»[۶] مداومت بورزد.

نکته‌ی مهمی که گفتنش در این‌جا ضرورت پیدا می‌کند تعداد ذکر است. یعنی نیاز است چه تعداد ذکر گفته شود تا مشکل انسان حل شود؟ این بستگی به حضور قلب انسان دارد. گاهی قلب چنان حضور خدا را حس می‌کند وبه خدای متعال نزدیک است که با گفتن یک ذکر مشکلش حل می‌شود. وبرعکس این قضیه نیز صادق است، در جایی که قلب انسان مکدر از گناه شده و حضور معنا ندارد؛ هر چقدر هم ذکر گفته شود مشکلی از انسان حل نخواهد شد.

برگرفته شده از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در تاریخ ۷ دیماه ۹۵ در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها

تلخیص وتقریر: پورسالاری

پی‌نوشت

[۱] الجواهر السنیه، ص۱۰۳

[۲] بحارالانوار، ج ۹۰،ص ۱۸۴

[۳] آیه‌ی ۱۷۳ سوره‌ آل عمران

[۴] آیه‌ی ۸۷ سوره‌ انبیا

[۵]  آیه‌ی ۴۴ سوره غافر

[۶] آیه‌ی ۳۹ سوره کهف