پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر گناهکاری که برای من و فرزندانم صلوات فرستد، بر من شفاعت او واجب می‌شود.[۱] این کلام نورانی نبی مکرم اسلام ارزش والای صلوات را می‌رساند و اینکه صلوات جزو بهترین ذکرهاست.

بانوی کرامت، حضرت معصومه در سفری که قصد دیدار با برادر گرامیشان را داشتند به علت حوادثی که در مسیر برای ایشان و همراهانشان رخ داد در روز بیست‌ و سوم ربیع الاول وارد شهر مقدس قم شدند. به علت اهمیت والای قم، ایشان این شهر را مقصد پایانی خویش قرار دادند.

قم یا تربت مقدس؟

خدای متعال گاهی به زمان و گاهی به مکان فضیلت خاصی عنایت کرده است. یکی از عنایات خدای متعال به مکان، عنایت به شهر مقدس قم است. این شهر از دو جهت دارای ارزش والایی است.

اولا در کلام نورانی اهل‌بیت (علیهم السلام) این شهر مورد توجه قرار گرفته است که در ذیل به آن اشاره شده است:

امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند«حرم خدای متعال مکه است. حرم پیغمبر (صلی الله علیه و آله) مدینه و حرم امیرالمومنین (علیه السلام) کوفه است و حرم ما یازده امام شهر مقدس قم است»[۲]

امام صادق(علیه السلام) درتعبیری لطیف می‌فرمایند« قم آشیانه‌ی آل پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) است»[۳] لفظ آشیانه در این حدیث به این معناست که ائمه و اهل‌بیت(علیه السلام) تعلق به زمین ندارند و آسمانی می‌باشند.

در روایت دیگری آمده شهرقم آرامش‌بخش است ومحل استراحت مومنین می‌باشد.[۴]

در روایات مربوط به آخرالزمان سفارش شده که هنگامی که فتنه ها و هجمه‌های فرهنگی زیاد شد، به قم واطراف قم پناه ببرید که بلا در آن‌جا دفع می‌شود.[۵]

یکی از مستحبات موکد دفن میت، گذاشتن دو چوب در کنار میت است که حتی برای کافر گذاشتن آن تخفیف عذاب دارد؛ وقتی اثر یک چوب به این حد است، پس زمین قم با این همه سفارش و روایات باعث برطرف شدن دلهره روز قیامت خواهد شد.

دلیل دوم شرافت این شهر مقدس وجود نازنین بانوی کرامت است. همانطور که در سخنی نغز آمده است” شرف المکان بلمکین”. قبل از ورود حضرت معصومه (سلام الله علیها) و ساکن شدن ایشان وجود علما، محدثین، راویان حدیث به قم جایگاهی ویژه برای تبلیغ دین داده است. همچنین اهل قم جزو اولین  نفراتی بودند که برای اهل‌بیت(علیه السلام) خمس می‌فرستادند و اموال خود را وقف اهل‌بیت(علیه السلام) می‌کردند به طوری که امام صادق(علیه السلام) درجمع مهمانان اهل ری خود فرمودن«مرحبا به اخواننا اهل قم».

ویژگی‌های مختص به بانو «سلام الله علیها»

اولا مرور زیارت‌نامه‌ی بانوی کریمه دو نکته خاص و مختص به ایشان را یادآور می‌شود:

الف) در همه زیارات ائمه بعد از سلام بر پیغمبر(صلی الله علیه و آله)، سلام برامیرالمومنین(علیه السلام) سلام برحضرت فاطمه (سلام الله علیها) وجود دارد؛ اما درزیارت‌نامه ایشان بعد از سلام بر حضرت رسول الله(صلی الله علیه و آله وسلم) سلام بردوجده بزرگوار ایشان یعنی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) وحضرت خدیجه(سلام الله علیها) نیز وجود دارد که براتصال فوق العاده این حضرت با دوجده بزرگواشان دلالت دارد.

ب) حضرت رضا (علیه السلام) درادامه زیارت به ما می‌فهمانند که این بانو راه ورود به اهل بیت(علیه السلام) و بهشت است.

دوما یکی دیگر از نکات مختص به این بانوی بزرگوار تبلیغ این بانو توسط امام معصوم قبل از تولد ایشان بوده است. امام صادق(علیه السلام) قبل از تولد امام هفتم درباره حضرت معصومه(سلام الله علیها) یکی ازناب‌ترین جملات را بیان نموده‌اند وآن میزان شفاعتی است که این خانم بزرگواردر روز محشر از شیعیان انجام می‌دهند، ایشان فرمودند به شفاعت این بانو،تمام شیعیان عالم وارد بهشت خواهند شد.[۶]

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد، در دوم دیماه ۹۵ در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها

تلخیص و تقریر: عالمی


پی نوشت

[۱] بحار الأنوار  ج‏۹۱ ص ۶۳

[۲] بحارالانوار(ط-بیروت) ج ۵۷ ، ص ۲۲۸ ، ح ۵۹

[۳] بحارالآنوار،ج۲۱۴،ص۹۸

[۴] بحارالأنوار،ج۵۷،ص۲۱۴

[۵] بحارالأنوار،ج۵۷،ص۲۱۴

[۶] بحارالانوار(ط-بیروت) ج ۵۷ ، ص ۲۲۸ ، ح ۵۹