کارشناس علوم تربیتی گفت: همنشینی با انسانهای تربیتیافته، محیط خوب و مناسب و شناخت استعدادها از مهمترین راهکارهای شکوفاسازی استعدادها و توانمندیهای فرزندان است.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجتالاسلاموالمسلمین تراشیون، شامگاه گذشته در شبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر با اشاره به اینکه انسان موجود ناشناخته با توانمندیها و استعدادهای بینظیری است که تاکنون کسی قادر به شناخت دقیق او نشده است، گفت: فرزندان ما دارای تواناییها و توانمندیهای کمنظیری هستند که باید این توانمندهای شناساییشده و به مرحله بروز و شکوفایی برسد.
وی افزود: یکی از وظایف پدران و مادران شناخت ابعاد و توانمندیهای بالقوه فرزندان است تا آنها بتوانند انسانی مفید برای جامعه دینی و اسلامی باشند؛ زیرا اگر توانمندیها شناخته نشود انسان به موجودی بیفایده و بیهدف تبدیل خواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه شهید آیتالله مطهری کتابی را با عنوان تعلیم و تربیت اسلامی نوشتهاند، گفت: در این کتاب شهید مطهری معنای تربیت را شکوفا کردن و کشف توانمندی فرزندان از سوی والدین معنا کرده و میفرمایند که تربیت شکوفاسازی استعدادهای بالقوه فرزندان است.
حجتالاسلاموالمسلمین تراشیون با تأکید براینکه تمامی صفات خوب مانند گنجی خدادادی در فرزندان ما نهفته است که والدین وظیفهدارند این گنجهای نهفته را کشف کرده و شکوفا سازند، گفت: برای شکوفا کردن استعدادهای فرزندان راههای زیادی وجود دارد که یکی از این راهها همنشینی با انسانهای خوب و تربیتیافته است.
وی افزود: برای فرزندان خود دوستانی خوب، نوع دوست و تربیتیافته را انتخاب کنیم زیرا دوستان بهاندازه وراثت و خانواده در امر تربیت انسان مؤثر است.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بیشتر ویژگیها منفی وراثتی نیست بلکه در اثر همنشینی به انسان منتقل میشود و رسول خدا(ص) میفرمایند که «مثل همنشین بد مثل آهنگری است که در همسایگی تو است و اگرچه به تو آهن نمیفروشد ولی بوی بد آن آهنگری به تو نیز میرسد».
حجتالاسلاموالمسلمین تراشیون ادامه داد: رسول خدا(ص) همچنین در مورد همنشینی با انسانهای خوب و شایسته میفرمایند که «مثل همنشین خوب برای تو مثل عطر فروش است که اگرچه به تو عطری نمیفروشد ولی بوی خوب او به تو نیز میرسد و تو را خوشبو میکند».
وی افزود: حتی رسانههای گروهی مشمول قاعده همنشین خوب و بد میشوند و از نظر محیطی بر فرزندان ما اثرگذار هستند و والدین باید همانطور که به انتخاب دوست برای فرزندان خود اهمیت میدهند به انتخاب رسانه خوب بهعنوان یک همنشین تأثیرگذار برای فرزندان خود دقت کنند زیرا کودکان و نوجوان در دوره اثرپذیری بود و خیلی زود از رسانه الگوبرداری میکنند.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنابراین اگر رسانهها بهعنوان یک همنشین الگوهای برجسته معنوی و علمی را به کودکان و نوجوان معرفی کنند مانند یک همنشین خوب آنها را در مسیر شکوفایی و توانمند شدن استعدادها قرار خواهند داد.
حجتالاسلاموالمسلمین تراشیون بابیان اینکه محیط دومین عنصری است که نقش مؤثری در شکوفایی استعدادها و توانمندهای کودکان و نوجوانان دارد، گفت: اگر کودکان و نوجوانان در محیط علمی و معنوی قرار گیرند شوق علم و معنویت پیدا میکنند به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب میفرمایند که باید شورونشاط علمی و معنوی را در میان نسل جوان و نوجوان تقویت کرد.
وی یادآور شد: شناخت توانمندیهای فرزندان دیگر عامل شکوفا شدن توانمندی آنها است زیرا اگر والدین از توانمندیهای فرزندان خود اطلاع داشته باشند بهطور یقین آنها را در مسیر شکوفا شدن این توانمندیها هدایت خواهند کرد.