مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) گفت: اکنون نوسازی اطراف حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) نیازمند اجرای ۱۰ پروژه شاخص است که برای هر پروژه ۱۰ سال و در مجموع ۱۰۰ سال زمان نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، علیرضا خاکی در دیدار اعضای بنیاد قم‌پژوهی با تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) که در سالن محراب انجام شد، با اشاره به اینکه بدون بررسی گذشته نمی‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم، اظهار کرد: از زمان صفوی به مرور حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها کانون توجه و توسعه شهر قم بوده به همین علت این شهر دارای بناهای کم‌نظیر و بی‌نظیر است که بسیاری از شهرهای قدیمی به واسطه داشتن امثال این بناها در حال هویت‌سازی هستند

وی با بیان اینکه ایجاد حوزه‌های علمیه به علت وجود بارگاه حضرت معصومه سلام‌الله علیها رقم خورده است، اضافه کرد: حرم باعت رشد و تغییر جایگاه شهر قم شده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: در دوره‌های مختلف حرم بانوی کریمه اهل بیت(س) توسعه یافته و خیابان‌های اصلی شهر به سمت حرم منتهی شده است اما این توسعه شهر در دوران اوایل انقلاب کم می‌شود و شتاب در توسعه شهر به سمت پردیسان و دیگر نقاط موجب می‌شود که معضل جدیدی به عنوان هزار و ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها مطرح شود.

وی از حضور نزدیک به ۲۰ میلیون زائر در قم در طول سال یاد کرد و گفت: بافت فرسوده معضلاتی از جمله کمبود خدمات، آشفتگی فضایی پیرامون حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها را برای زائران به دنبال داشته است.

خاکی خاطرنشان کرد: طرح ۹۲ هکتاری که با محوریت احداث مجتمع تجاری الغدیر و صحن و پارکینگ بزرگ امام خمینی(ره) دنبال شد طی ۲۰ سال به پایان رسید و اکنون نوسازی اطراف حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) نیازمند اجرای ۱۰ پروژه شاخص دیگر است که برای هر پروژه ۱۰ سال و در مجموع ۱۰۰ سال زمان نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه رفع مشکل بافت فرسوده پیرامون حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها همانند دوره‌های گذشته نیازمند نگاه‌های ملی است، ادامه داد:‌ وضعیت بافت فرسوده در شأن قم نیست چرا که شهر قم با محوریت حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) باید توسعه و آبادانی بیشتری داشته باشد.

خاکی یادآور شد: اکنون در شهر قم نیازمند الگوهای جدید هستیم اما باید نسبت به ظرفیت‌های حرم کریمه اهل بیت(س) نیز توجه داشته باشیم و همانطور که زمانی متولی انقلاب اسلامی بوده‌ایم اکنون باید از فرصت‌های این انقلاب استفاده کنیم.

انتهای پیام/۱۱۵