مدیر کمیته فنی و مهندسی ستاد موکب آستان حضرت معصومه(س) گفت: سال گذشته ۳۵ درصد و امسال ۸۰ درصد عملیات عمرانی موکب را انجام داده‌ایم و در صورت تامین امکانات مورد نیاز ۴۰ روز بعد از اربعین حسینی تکمیل عملیات عمرانی خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، طی یک سال اخیر فعالیت‌های عمرانی در موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به صورت جهادی دنبال شده و پیشرفت‌های عمرانی طی این مدت چشمگیر بوده است.

تلاش مستمر نیروهای کمیته فنی و مهندسی ستاد موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) مهم‌ترین عامل در پیشرفت فعالیت‌های عمرانی است به همین علت طی گفت‌و گویی تفصیلی با پوردانا مدیر این کمیته به تشریح فعالیت‌های عمرانی انجام شده در موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها پرداخته‌ایم.

*شرح وظایف این کمیته چیست؟

فعالیت کمیته فنی و مهندسی ستاد موکب با محوریت فعالیت‌های عمرانی از طراحی تا اجرا دنبال می‌شود و بیشتر برنامه‌ریزی‌ها در حوزه سازه موکب و اجرای آنها توسط این کمیته دنبال می‌شود.

در حوزه تاسیسات مورد نیاز نیز کمیته فنی و مهندسی پیگیری‌های مورد نیاز را برای ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای ضروری انجام می‌دهد.

*فعالیت‌های مجموعه شما از چه زمانی و با مشارکت چند نفر دنبال شده است؟

نزدیک به ۱۶ ماه گذشته مدیران و مسؤولان آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) تصمیم گرفتند تا این آستان موکبی در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی داشته باشد که در این راستا تیم فنی و مهندسی ستاد موکب تعیین شد و برای تهیه و خریداری زمین مورد نیاز فعالیت خود را شروع کرد.

همراه با جمعی از مسؤولان به کربلا اعزام شدیم و بعد از ۱۷ روز انجام بررسی‌های لازم زمین مورد نیاز را به مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع خریداری کردیم و بعد از آن بلافاصله برای ساخت وساز وارد میدان شده و ۱۳ تریلی وسایل ساختمانی را به عراق انتقال دادیم.

کارهای اولیه از جمله پی‌ریزی را آغاز کردیم، با توجه به اینکه نزدیک به ۲۵ روز تا اربعین داشتیم کارهای ابتدایی سازه‌های موقت را دنبال کردیم تا در قالب چادر بتوانیم خدمات‌رسانی به زائران را داشته باشیم.

در راستای رفاه عراقی‌های ساکن در نزدیکی موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) و تسهیل در تردد ماشین‌آلات دو هزار متر مربع از زمین موکب را تبدیل به دسترسی محلی و کوچه کردیم، ۵۰ متر عرض اصلی زمین بود اما اکنون ۳۵ متر عرض این زمین است.

سال گذشته نزدیک به ۲۰ سرویس بهداشتی ساخته و ۲۴ سرویس بهداشتی سیار داشتیم و توانستیم به صورت مطلوبی به زائران خدمت‌رسانی کنیم و بعد از اربعین حسینی نیز به علت سرما و شرایط نامناسب آب و هوایی کار را تعطیل کردیم تا اینکه امسال در اردیبهشت‌ماه مشغول کار شدیم.

اسکلت بنا را اجرا و برای نازک‌کاری دو ماه کار کردیم تا اینکه با تشدید گرمای هوای عراق کار تعطیل شد و کار خود را باری دیگر در مهرماه آغاز کردیم.

گروه‌های مختلف ۲۰ تا ۳۵ نفر در دوره‌های زمانی مختلف به عراق اعزام شده و فعالیت‌های عمرانی را دنبال کرده‌اند.

*چند درصد پیشرفت مربوط به سال گذشته و چند درصد مربوط به امسال بود. چند درصد از کار تا تکمیل موکب باقی مانده است؟

سال گذشته ۳۵ درصد و امسال ۸۰ درصد عملیات عمرانی را انجام داده‌ایم و در صورت تامین امکانات مورد نیاز ۴۰ روز بعد از اربعین حسینی شاهد پایان کار عملیات عمرانی خواهیم بود.

*نقایصی که در سال گذشته بوده و امسال برطرف شده چه چیزهایی است؟ تفاوت فعالیت‌های امسال با سال گذشته چیست؟

مشکل آب آشامیدنی و مصرفی داشتیم اما به دستور تولیت آستان مقدس چاهی را ایجاد کردیم تا آب مورد نیاز موکب را تامین کنیم، اکنون ۱۴۴ هزار لیتر آب ذخیره داریم و نزدیک به دو اینچ آب از چاه استخراج می‌کنیم، پیگیری‌های لازم برای ثبت چاه نیز دنبال شده است.

در سال جاری تصمیم گرفتیم که مسالح مورد نیاز را در عراق خریداری کنیم چرا که خریداری و انتقال برخی از مسالح از ایران هزینه‌های اضافی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

سال گذشته لوله‌های فاضلابی و امکانات تاسیساتی مورد نیاز را نداشتیم اما امسال کار زیربنایی مورد نیاز را انجام داده و مجموعه فاضلاب موکب را به صورت کامل با لوله‌گذاری‌های مورد نیاز دنبال کرده و فاضلاب را به بیرون موکب انتقال داده‌ایم، اکنون برخی از مواکب مجاور موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) نیز از خدمات این موکب استفاده می‌کنند.

سال گذشته کمبود برق داشته اما امسال با نصب ژنراتور مشکل را رفع کرده‌ایم، در حوزه فنی و تاسیسات نیز نواقصی از جمله نداشتن تابلوهای برق را داشته‌ایم اما امسال این مشکلات را برطرف کرده و کلیه تابلو برق‌ها را عوض و ایرادات آنها را رفع کردیم.

امسال ۶۰ سرویس بهداشتی و ۲۰ حمام ثابت داریم در حالی که سال گذشته زائران در استفاده از سرویس‌ها باید مدت طولانی در صف قرار می‌گرفتند.

اکنون راه‌روهای موکب زیرسازی و بتن‌ریزی شده است و بعد از اربعین سنگ فرش می‌شود.

*به اقدامات جاری تیم فنی و مهندسی در طول ایام برپایی موکب اشاره کنید.

طی این ایام تعمیرات و کاری‌های جزیی برای رفع نواقص دنبال شده است، سرویس بهداشتی، آسپزخانه و سردخانه بالای صفر را تکمیل کردهایم و اکنون این موکب دارای مجهزترین سردخانه زیر صفر و بالای صفر است.

در مجموع نزدیک به ۱۴ نفر از کمیته فنی و مهندسی در ایام برپایی موکب فعالیت داشته‌اند.

*آماری از حجم فعالیت‌های انجام شده ارائه دهید.

بر اساس بررسی‌های انجام شده تا ماه گذشته در مجموع ۳۰ هزار ساعت نفر کار برای برپایی موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) کار انجام شده است.