به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان یکی از پرسش‌های بسیار مهمی که برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود این است که وظیفه شرعی دخترانی که در خانواده تازه به سن تکلیف رسیده اما روزه داری برای آنها دشوار است، چیست؟.

روزه‌داری فریضه‌ای است که نه فقط بر امت اسلام بلکه برای امت‌های قبل از اسلام نیز فریضه بوده است اما با تحریف ادیان آسمانی این فریضه مبارک از سبک زندگی پیروان سایر ادیان به مرور حذف شده است واز آنجایی که اسلام دین محبت و مهربانی است و هدف از وضع روزه، اضافه بر تمرین بندگی و درک شرایط فقرا، حفظ سلامتی بدن است به همین علت اگر روزه برای فردی ضرر داشته باشد به یقین شرع مقدس اسلام فرد را از روزه‌داری منع خواهد کرد.

در مورد دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده‌اند، در ابتدا خانواده‌ها شرایط روزه‌داری کامل را باید برای آنها فراهم کنند یعنی برای آنها در وعده سحر غذای کافی در نظر گیرند، همچنین خانواده‌ها باید با کاهش فعالیت بدنی به فرزندان خود کمک کنند که روزه را کامل بگیرند و اضافه بر این با افزایش زمان استراحت می‌توان به روزه داری کامل این دختران کم سن کمک کرد.

ولی با این وجود باز هم اگر امکان روزه‌داری وجود نداشت بر اساس نظر مراجع اگر روزه برای بدن ضرر دارد این‌گونه دختران از روزه گرفتن معاف هستند، و اگر روزه گرفتن برای بدن ضرر ندارد باید روزه بگیرند و تا زمانی که تحمل روزه برای آن‌ها ممکن است روزه خود را نگه‌دارند و فقط زمانی که تحمل ادامه روزه داری برای آن‌ها ممکن نیست به صورتی که روزه خواری محسوب نشود مجاز هستند که روزه خود را افطار کنند.

البته توجه به این نکته ضروری است که امروزه با گسترش مرزهای علم فواید روزه داری بیش از گذشته برای بشر آشکار شده به گونه ای که یک دانشمند ژاپنی با کشف اتو فاژی یعنی (خود خودداری سلول) موفق شده اثبات کند که با گرسنگی بیش از ۹ ساعت بدن ، بدن اقدام به خود خواری سلول های معیوب می کند که این امر در درمان سرطان و پیشگیری از آن نقش مهمی دارد.

امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، در راستای ترویج احکام فقهی در میان بانوان و خانواده‌ها با استفاده از صوت‌هایی با عنوان «دین و زندگی» اقدام به انتشار احکام مورد نیاز خانواده‌ها در صفحات مجازی به نشانی astanehmehr@ کرده است.

بانوان با مراجعه به این صفحات می‌توانند احکام فقهی مورد نیاز و پر تکرار را جست و جو کنند.