به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها، حجتالاسلام محمد باقر مشکاتی طی گفتوگویی در مورد نمایشگاه مجازی «بسم الله» اظهار کرد: عظمت «بسم الله الرحمن الرحیم» و فضیلت گفتن و نوشتن این آیه الهی، مورد تاکید و سفارش دین بوده است؛ بر اساس متون دینی و روایات، تمامی کتب آسمانی با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شده است، هر چند تحریف کتب آسمانی به غیر از قرآن، ما را از مشاهده این موهبت محروم ساخته است.
وی افزود: مطلع قرآن کریم به عنوان آخرین و کاملترین کتاب آسمانی با بسم الله است و تمامی سورههای قرآن به جز سوره برائت، با این آیه نورانی شروع شده است بنابراین خداوند متعال به ما آموزش عملی میدهد که همه کارهایمان را با ذکر بسم الله و استعانت از آن قدرت لایزال الهی آغاز نماییم.
مشکاتی ادامه داد: در فرمایشی از پیامبر اسلام صلوات الله و سلامه علیه و آله آمده که ” کل امر ذی بال فلم یبتدع ببسم الله الرحمن الرحیم فهو ابتر” هر کاری که با بسم الله..آغاز نشود ابتر و نافرجام خواهد ماند؛ در سبک زندگی اسلامی، گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در آغاز روز، هنگام وضو گرفتن، هنگام خوابیدن و بستر رفتن، هنگام خوردن و آشامیدن، هنگام سفر و دعا کردن و … بسیار تاکید شده و استحباب دارد. در مواردی مثل ذبح شرعی حیوانات، هنگام شکار و…گفتن بسم الله واجب است و نگفتن آن موجب حرمت گوشت آنها است.
وی تصریح کرد: در روایت است که کسی که برای تعظیم اسم الهی بسم الله الرحمن الرحیم را زیبا بنوسید، گناهانش بخشیده میشود. در روایت دیگری، زیبا نوشتن بسم الله موجب داخل شدن کاتب در بهشت برشمرده شده است.
مشکاتی عنوان کرد: نکته بسیار جالب اینکه امیرالمومنین علی علیه السلام به زیبانویسی بسم الله سفارش می فرموده و با جزئیات به شیوه نگارش بسم الله اشاره می کند و می فرماید بای بسم الله را نکشید ولی سین آن را بکشید که خط را زیبا می نماید.
کارشناس موزه آستان مقدس کریمه اهلبیت(س) خاطرنشان کرد: نوشتن بسم الله الرحمن الرحیم نیز، مانند گفتن آن نشانه مسلمانی و دینداری بوده و نقش برجسته و کاربردی در سبک زندگی اسلامی دارد، در این راستا باید کارهای هنری و فرهنگی زیادی در این زمینه صورت گیرد.
مشکاتی در مورد محتوای نمایشگاه مجازی «بسمالله» بیان کرد: حضور و بروز بسم الله به عنوان جلوههای هنری و معنوی در زندگی هنرمندان مسلمان، پیشینیهای تاریخی دارد و به عبارتی میتوان گفت هنر در خدمت قرآن بوده است.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه انواع و اقسام آثار هنری مزین به «بسم الله» در معرض نمایش گذاشته شده که میتوان به مواردی مانند؛ بسم الله محراب با کاشی معرق، بسم الله روی چرم، بسم الله پرده خانه کعبه، بسم الله روی چوب به سبک معرق و منبت کاری، بسم الله روی فلز به سبک مشبک کاری، بسم الله حکاکی شده روی انواع فلز و غیره اشاره نمود.
مشکاتی ادامه داد: از دیگر آثار این مجموعه نفیس، بسم الله دربهای قدیمی حرم مطهر فاطمی متعلق به دروه صفویه و قاجار است. همچنین میتوان از مواردی مانند؛ بسم الله نصب شده به ضریح مطهر مرتبط با دوره قاجار، بسم الله کاشی ستارهای متعلق به دوره ایلخانی، بسم الله زیارت نامههای چوبی و فلزی دوره صفویه و قاجاریه، بسم الله وقفنامههای قدیمی حرم مطهر، بسم الله زیارت عاشورا به صورت قلم زنی روی فلز، بسم الله به همراه سوره حمد روی چرم، بسم الله نگینها و سنگهای قیمتی، بسم الله روی ابزار سوگواری و توغهای مشبک کاری شده عزاداری، بسم الله خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها)، بسم الله روی ساعدبند و بازوبند جنگی متعلق به دوره قاجار، بسم الله سنگ یادمان بانی صحن امام رضا (علیه السلام) و غیره نام برد.
کارشناس موزه آستان مقدس در مورد انواع خطوط بسم الله گفت: دراین نمایشگاه انواع خطوط کم نظیر دیوانی، ثلث، نستعلیق، نسخ عربی، نسخ ایرانی، اجازه، ریحان و ذوقی (آزاد) با تنوع آرایه های هنری، قابل مشاهده است.
وی با اشاره به قدمت تاریخی یکی از آثار فاخر هنری نمایشگاه مجازی «بسمالله» گفت: برای نخستین بار «بسم الله الرحمن الرحیم» در «کاشی دو لبه»، متعلق به دوره ایلخانی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است که این کاشی زرین فام از کاشیهای مرقد مطهر قبلی بانوی کرامت، به تاریخ ۶۰۲ هجری قمری؛ یعنی حدود ۸۴۰ سال قبل اختصاص دارد و قدیمیترین کاشی زرین فام تاریخدار ایران است.