به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته طی سخنانی در محفل عزاداری ابا عبدالحسین علیه‌السلام در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) اظهار کرد: اگر کسی توانست به مرحله معیت با اهل بیت(ع) که در زیارت عاشورا از خدا آن را می‌خواهیم برسد، بعد از آن به مرحله ثبات قدم، سپس مرحله مقام محمود و در نهایت از خونخواهان امام حسین(ع) محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سیر موالات شامل برائت از اعداء، معیت با اهل بیت(ع)، ثبات قدم در مسیر اهل‌بیت(ع)، مقام محمود و خوانخواهی امام حسین علیه السلام، گفت: اگر کسی دینی بر گردنش باشد نمی‌تواند به مقام معیت برسد زیرا بسیاری از افراد بوده‌اند که در گذر زمان با اهل بیت(ع) بودند ولی در مراحل آخر عمر از مسیر اهل‌بیت(ع) فاصله گرفته و به بیراهه رفتند.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان این که معیت ویژگی ها و خصائصی دارد و به عمل نیاز دارد، گفت: امام سجاد علیه السلام ورع داشتن در خلوت، صدقه دادن، صبر کردن در مصیبت‌ها، حلم و راستگویی در زمان ترس را از شرایط معیت و همراهی با امام عنوان کردند.

وی افزود: امام سجاد علیه السلام در روایت دیگری فرمودند انسان نجات پیدا نمی‌کند مگر با سه چیز که اول نگهداری از زبان است؛ در روایتی آمده همانطور که از درهم و دینار نگهداری می‌کنید از زبان خود بیشتر باید مراقبت کنید.

مؤمنی با بیان اینکه گناهان زیادی از زبان صادر می‌شود، ادامه داد: آیت الله مکارم در شرح نهج البلاغه خود به علت زیادی گناهان زبان اشاره کرده و می‌فرمایند استفاده از زبان خرج ندارد، در هر زمان و مکانی زبان کار می‌کند و قبح گناهان زبانی مانند غیبت، تهمت و دروغ شکسته شده است در حالی که این سه از بزرگترین گناهان است.

وی دومین موردی که انسان را نجات میدهد را اشتغال نفس برای نفع دنیا و آخرت، عنوان کرد و افزود: کسی که عمر خود را به کسالت و تنبلی می گذراند نمی تواند به مقام معیت با اهل بیت برسد؛ ولی متأسفانه امروز برخی از کسب و کارها انسان را تنبل می کند؛ بورسی که انسان را بخواهد اهل کسالت کند و از یاد خدا غافل کند انسان را از معیت اهل بیت دور می کند.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: انسان حتی وقتی از نعمتهای دنیوی برخوردار است و نیازی به کار ندارد باید مشغولیت برای خود فراهم کند و کار مفید انجام  دهد و اینجور نباشد که هیچ کاری انجام ندهد و صبح تا شب در خانه استراحت کند.

وی ادامه داد: سومین مورد که امام سجاد علیه السلام فرمودند که انسان را نجات می دهد گریه از ترس خدا است که اگر انسان خطایی کرده در محضر خدا استغفار کند و نسبت به عملی که انجام داده احساس مسئولیت و تقصیر کند و از خداوند خاضعانه درخواست عفو و بخشش کند.