به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم خراسانی در محفل معرفتی که در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها آستان مقدس بانوی کرامت به مناسبت ایام معصومیه برگزار شد، با اشاره به القاب حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار داشت: معصومه، کریمه اهل بیت، طاهره، محدثه،عالمه، حمیده، برّه، رشیده، تقیه، رضیه و مرضیه از مهمترین القاب حضرت معصومه سلام الله علیها است که تمامی این القاب بر اثر سلوک و مقام والای معنوی این بانو از سوی ائمه معصوم به ایشان نسبت داده شده است.
کارشناسی معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اینکه بشارت ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها را قبل از تولد امام کاظم علیهالسلام، امام صادق علیهالسلام به شیعیان داده اند، افزود: این بشارت به واسطه جایگاه و ماموریت عظیمی است که حضرت معصومه سلام الله علیها قرار بود انجام دهند و با وجود اینکه امام رضا علیه السلام خواهران فراواني داشت؛ اما در ميان تمام آنها، حضرت معصومه سلام الله علیها با ابعادي متفاوت، سفري را در پيش مي گيرد که همان ويژگي سفر حضرت زينب سلام الله علیها را در بردارد.
وی تصریح کرد: حضرت معصومه سلام الله علیها در این مرحله از تاريخ همان رسالتي را به عهده داشت که حضرت زينب سلام الله علیها بعد از کربلا و رنج اسارت و غربت برعهده ميگيرد به همین دلیل است که امام کاظم علیهالسلام بيش از ۴۵ سال در انتظار به دنيا آمدن و ولادت این بانوي والامقام بودند.
خراسانی ادامه داد: حضرت معصومه سلام الله علیها دختری بود که با ولادت خود برای پدر و مادر مایه خیر و برکت و برای برادر به عنوان امام معصوم همدم ، مونس و یاور دوران غربت است و همین شاخصه ها است که از حضرت معصومه سلام الله علیها بانویی فاطمی میسازد بانویی که مانند مادر خود حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ام ابیهای پدر و مانند این بانو، اولین شهیده راه دفاع از امام رضا علیهالسلام است.
وی افزود: درباره چگونگی عبادت های حضرت معصومه سلام الله علیها اطلاعات تاریخی دقیقی در دست نیست، اما عبادت و راز و نیازهای حضرت معصومه سلام الله علیها در مدت ۱۷ روز اقامت در قم به گونهای بود که عبادتگاه آن حضرت را «بیت النور» نامیدند و باقی ماندن این مکان از سال ۲۰۱ هجری تا به امروز گواه نورانیت و مقام ممتاز حضرت معصومه سلام الله علیها در عبادت و بندگی خداوند است.
کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت با تأکید براینکه حضرت معصومه سلام الله علیها معصوم نیست ولی آنچنان در مقام بندگی خداوند تلاش میکند که به مقام عصمت میرسد و امام رضا علیهالسلام ایشان را معصومه لقب می دهند، گفت: چگونگی دفن حضرت معصومه سلام الله علیها در قم و اینکه ایشان از جانب دو ناشناس که از محارم ایشان بودند دفن شدند، نشان میدهد که به احتمال زیاد این دو فرد ناشناس امام رضا و امام جواد علیهالسلام هستند و این ماجرا گویای این مطلب است که معصوم را جز معصوم نمیتواند دفن کند.
خراسانی با بیان اینکه در زیارت ماثوره حضرت معصومه سلام الله علیها که از سوی امام رضا علیهالسلام به شیعیان تعلیم داده شده است نیز به مقام عصمت و ناشناخته بودن قدر مقام و منزلت این بانو برای بشریت اشاره شده و است، تصریح کرد: در فرازی از زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها امام رضا علیهالسلام میفرمایند که قدر مقام و منزلت این بانو تنها برای خداوند مشخص است.
وی ادامه داد: شفیعه یکی دیگر از شاخصه های ممتاز بانوی کرامت است و با وجود اینکه در عالم امکان گستردهترین مقام شفاعت به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و پس از ایشان به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تعلق دارد؛ اما مقام شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها نیز گسترده است به شکلی که یکی از القاب این بانو شفیعه است و امام جعفر صادق عليه السّلام در حدیثی در این باره می فرمایند«تدخل بشفاعتها شيعتنا الجنه باجمعهم» یعنی با شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت میشوند.
کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت با تأکید براینکه حضرت معصومه سلام الله علیها شخصیت بی نظیری دارند و سه امام معصوم ثواب زیارت با معرفت این بانو را بهشت قلمداد می کنند، یادآور شد: امام صادق علیهالسلام ضمن اینکه ثواب زیارت با معرفت حضرت معصومه سلام الله علیها را برای شیعیان بهشت بیان میکنند می فرمایند«آگاه باشید که برای خدا حرمی هست و آن مکه است و برای پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم حرمی است و آن مدینه است و برای امیرمؤمنان علیه السلام حرمی وجود دارد و آن کوفه است، آگاه باشید که حرم من و فرزندانم بعد از من قم است» که این حدیث گویای این مطلب است که مقام حضرت معصومه به حدی عظیم است که حرم ایشان در شهر قم حرم اهل بیت است و شهر قم افتخار حرم بودن برای اهل بیت علیهالسلام را دارد.