به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلاماللهعلیها، حجتالاسلاموالمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد، ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه ۲۰۰ نهجالبلاغه به فضای ایراد این خطبه اشاره کرد و ابراز داشت: شایعه کرده بودند اگر امیرالمؤمنین علی علیهالسلام با این که اعبد و اعلم مردم و بافضیلتترین، عالمترین، عادلترین و شجاعترین آنهاست، اما سیاستمدار تر نیست و دیگران مخصوصاً معاویه در سیاست مقدم بر امیرالمؤمنین هستند!
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: حضرت در این خطبه جواب میدهند و میفرمایند؛ به خدا قسم معاویه از من سیاستمدارتر نیست و سیاست معاویه همراه با فسق و فجور است؛ اگر مکر و نیرنگ بد نبود، من با این تعریف سیاستمدارترین مردم بودم.
وی در ادامه به فرازهایی از شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید و پاسخهای ایشان به شبهات مطرح دررابطهبا امیرالمؤمنین علی علیهالسلام اشاره کرد و گفت: ابن ابیالحدید مینویسد؛ امام علی علیهالسلام مخصوصاً در جنگهایش مطابق با کتاب و سنت رسولالله صلیالله علیه و آله عمل مینمود؛ درحالیکه معاویه از هیچ مکر و نیرنگی فروگذار نبود و همه را به کار میبست.
حسینی قمی با بیان این که ابن ابیالحدید در بیان یکی از سیاستهای شیطانی معاویه به داستان طلحه و زبیر و پیراهن غرق به خون عثمان در کنار منبر معاویه اشاره کرد و اظهار داشت: همانهایی که در کشتهشدن عثمان سهمی داشتند و یا عثمان را یاری نکردند، بعدها امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را متهم کردند که خلیفه مسلمین را کشته است و به همین بهانه بر علیه مولی الموحدین علی علیهالسلام شورش کردند.
وی خاطرنشان کرد: ابن ابیالحدید مینویسد با این که طلحه و زبیر از قاتلین عثمان بودند؛ وقتی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به خلافت رسیدند و مردم با ایشان بیعت کردند، معاویه به طلحه و زبیر نامه نوشت و از ایشان درخواست کرد تا ادعای خلافت کنند و معاویه با آنها اعلان بیعت کرد؛ چرا که معاویه خوب میدانست برای مقابله و جنگ با امیرالمؤمنین علی علیهالسلام، در ابتدا باید در داخل سپاه اسلام فتنه افروزی کند و جنگ داخلی راه بیندازد.
حسینی قمی با تأکید بر این که امیرالمؤمنین علی علیهالسلام هیچگاه در مقابل سیاستهای شیطانی معاویه از اصول الهی خود عدول نکردند، تصریح کرد: یکی از شیطنتهای و بیماریهای معاویه یافتن شیعیان خالص امیرالمؤمنین علی علیهالسلام و ایجاد تزلزل در دل و گمراهی ایشان بود.
وی در ادامه به فرازهایی از کتاب «بلاغات النساء» و داستان دیدار حجونیه یکی از زنان محب امیرالمؤمنین(ع) با معاویه و سؤال معاویه از او دررابطهبا این که چرا علی را دوستداری و با من دشمنی؟ اشاره کرد و گفت: حجونیه بعد از اصرار معاویه پاسخ میدهد؛ به چند دلیل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را محبوب خود میدارم؛ چرا که علی(ع) بیتالمال را به عدالت تقسیم میکرد، باج به کسی نمیداد، رسولالله(ص) او را در غدیر معرفی کرد، بهخاطر این که مساکین و فقرا را دوست میداشت و متدینین را بزرگ میشمارد و اگر کسی دیندار بود در نگاه امیرمؤمنان بزرگ جلوه میکرد و این که قدرت هیچ تغییری در زندگی ابیطالب ایجاد نکرد و زندگی قبل از خلافت را بعد از خلافت نیز در پیش گرفت.
حسینی قمی افزود: حجونیه در اشاره به دلایل دشمنی با معاویه میگوید؛ یکی این که با علی بن ابیطالب جنگیدی، خلافتی را مطالبه میکردی که حق تو نبود، اینهمه خون بهناحق ریختی، بین جامعه مسلمانان اختلاف ایجاد کردی و در قضاوتها ظلم و با هواپرستی حکمرانی کردی.