به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها، حجتالاسلاموالمسلمین تراشیون، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، خانواده دوستی را از شاخصههای مهم تربیت نسل خوب برای تجلی زندگی عزتمندانه و سعادتمندانه توصیف کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم فرزندانمان را خانوادهدوست تربیت نماییم، باید روابط همسران در محیط خانه روابط خوب و صمیمی باشد.
وی بیتوجهی فرزندان به والدین را از چالشهای دنیای مدرن دانست و با بیان این که سبک زندگی غربی، به دنبال کاهش وابستگی عاطفی و مالی فرزندان نسبت به خانواده است، خاطرنشان ساخت: تقویت رابطه عاطفی و سرشار از محبت و احترام فرزندان نسبت به والدین از جایگاه خاصی در تربیت نسل خوب برخوردار است.
وی توجه عمیق آیات و روایات نسبت به احترام فرزندان به والدین را موردتوجه قرار داد و با بیان این که این رابطه حتی پس از فوت والدین نیز باید ادامه داشته باشد، یادآور شد: پدر و مادر انسان بعد از رحلت، بیش از زمان حیاتشان نیازمند توجه فرزندان هستند؛ وقتی پدر و مادری از دنیا میروند دستشان از دنیا کوتاه است، برای انجام کار خیر حسرت میخورند.
وی ضمن اشاره به انواع حسرت اموات، با بیان این که پدری که مال حلالی از خودش بهجای گذارده، فرزندان صالحی را تربیت و فرزندان نیز مال حلال او را در راه خدا خیرات میکنند، حسرت میخورد که ایکاش خودم این کار پسندیده را انجام میدادم، اظهار داشت: انسان بعد از مرگ، تمام تعلقات و مالکیتهای دنیای را از دست میدهد؛ لذا تمام نگاه خود را معطوف به فرزندانش در دنیا میکند تا کار خیری را به نیابت از او انجام دهند.
وی بر اهمیت انجام اعمال نیک به یاد والدین مرحوم اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از رویکردهای ارزشمندی که میتوان در برپایی نماز، احسان و خیرات انجام داد، به یاد پدر و مادر، تمام گذشتگان تا حضرت آدم(ع) کارها را انجام داد و ایشان را که ما از ثمرات نسلشان هستیم، در این احسانها شریک نمود.
وی به فرزهایی از تأکیدات علمای دین دررابطهبا حقوق پدر و مادر و والدین نسبت به فرزندان اشاره و بر جایگاه والای صدقات جاریه تأکید کرد و ابراز داشت: اگر انسان مسجد و بنایی را بسازد، تا زمانی که مردم در آن نماز میخوانند و احیا و مجلس اهلبیت علیهمالسلام در آن به پا داشته میشود، پدر و مادر نیز از خیرات، مبرات و حسنات آن بهرهمند میشوند.
وی با تأکید بر این که بعد از خداوند متعال و اهلبیت علیهمالسلام، پدر و مادر بیشترین حق را بر گردن انسان دارند و هیچکس پدر و مادر نمیشود، خاطرنشان ساخت: عاق والدین نسبت به فرزندان که در روایات اسلامی بر توجه بدان تأکید شده است، لزوماً کلامی نیست؛ گاهی اوقات اگر رفتار فرزند منجر به بیاحترامی به پدر و مادر شود و فرزند نگاه تندی به والدین بیندازد یا صدایش را بلند کند، بلافاصله مشمول عاق والدین میگردد.
وی با بیان این که فرزندانی که به جایگاه پدر و مادر توجه داشته باشد، از قبل همین توجهات و احترام به پدر و مادر سعادتشان رقم میخورد، اظهار داشت: همواره باید توجه داشته باشیم که گره مشکلات زندگی در خانه پدری و با کسب حلالیت و رضایت از پدر و مادر باز میشود؛ رضایت پدر و مادر رافع بالاهای روزگار و گرهگشای مشکلات زندگی است.
وی به تنوع تکوینی و تشریعی بودن آثار اعمال بر زندگی انسان اشاره کرد و اذعان داشت: متأسفانه در بسیاری از موارد بدون توجه و از روی سادگی اعمال کاری را انجام میدهیم و یا فعلی را ترک میکنیم که بهنوعی بیاحترامی به والدین محسوب شده، در فرایندهای زندگی گرههایی را ایجاد میکند.
وی در ادامه ضمن اشاره به روایاتی، بر اهمیت تجلی عواطف در احترام به والدین تأکید و با بیان این که نگاه پدر و مادر از روی محبت عبادت است، خاطرنشان ساخت: در روایتی از رسولالله صلیالله علیه و آله پاداش یک نگاه از روی محبت به پدر و مادر با ثواب حج و عمره مقبول برابری میکند.
وی خانه و خانواده را مهمترین و ارزشمندترین بستر رشد و تعالی انسان برشمرد و با بیان این که مدل و سبک زندگی غربی در مسیر تضعیف تمام ارکان اصلی خانواده، قرار گرفته است، اظهار داشت: مبانی دینی به اثرات دایره بالاتر از خانواده نزدیک توجه داشته، تمام اقوام را ظرفیتی ارزشمند برای تعالی انسان برمیشمرد.
وی افزود: اگر فردی از ارتباط همسر با خانوادهاش جلوگیری کند و مانع ارتباط و پیوند عاطفی خانواده شود، باید استغفار نماید؛ در کلام اهلبیت علیهمالسلام نسبت به پدر و مادر آمده؛ «ولو کان مشرکا» یعنی انسان تحت هیچ شرایطی حق ندارد رابطه خود را با والدینش تضعیف کند. چرا که قطع ارتباط با اقوام و خانواده، فسادها و آسیبهای بیشماری را در عرصههای اجتماعی رقم میزند.
وی با تأکید بر این که خانواده نظام جامعه را سلامت نگه میدارد، تصریح کرد: وقتی ارتباط درون خانوادگی کم شود، توجه فرزندان به بیرون معطوف شده، مقدمات انحرافات نوجوانان و جوانانمان فراهم میشود؛ برخی از کمشدن ارتباطات بهخاطر برخی از حساسیتهای نابجای برخی از بانوان و محدودیتها و سختگیریها است.
وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روایاتی دررابطهبا حقوق والدین نسبت به فرزندان، با بیان این که بوسه بر پیشانی مادر در دنیا، بهصورت پوششی مقابل آتش جهنم تجلی خواهد یافت، خاطرنشان ساخت: بر اساس روایات اسلامی، کسی که دو پای مادر خود را ببوسد، گویا آستانه کعبه را بوسیده است.
وی عدم درک جایگاه والدین و ضعف در تبیین این جایگاه ارزشمند به فرزندان را از معضلات جامعه و مشکلآفرین برشمرد و تصریح کرد: بیاحترامی، طغیان، سرکشی، توهین و تهدید برخی از فرزندان نسبت به پدر و مادر، آورده سبک زندگی غربی است که در دوری از اصالت خانواده، ریشه دوانده است؛ نهتنها بلهها، نهها و نگاههای والدین خود خیروبرکت آفرین است؛ بلکه مخالفت پدر و مادر نسبت به موضوعی خیروبرکت را از آن فعل میگیرد.