به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی بعد از نماز عصر حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به خطبه امیرالمؤمنین(ع) در عید سعید فطر اظهار کرد: خطبه های ۲۸ و ۴۵ و حکمت ۴۲۵ نهج البلاغه خطبه های امیرالمؤمنین(ع) در عید سعید فطر است و شیخ صدوق هم در کتاب من لا یحضره الفقیه خطبه امیرالمؤمنین در روز عید فطر را آورده است.

وی گفت: حضرت علیه علیه السلام در ابتدای این خطبه خدا را شکر می کنند و نعمت‌های خدا را بر می شمارند و سپس به رسالت پیامبر(ص) شهادت می دهند و می فرمایند دنیا دار فنا است و روزی از بین می رود؛ دنیا هم شیرین و هم خرم و سرسبز است ولی نباید فریب دنیا را خورد بلکه باید سعی کنیم در این عمر محدود بیشترین توشه را برای آخرت خود فراهم کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند در دنیا تلاش کنید ولی بیش از نیاز خود از آن بر ندارید، به کمی دنیا راضی باشید و مرکب دنیا را محکم نچسبید، افزود: دنیا اگر بد بود خدا آن را نمی آفرید و امیرالمؤمنین(ع) فرمودند به دنیا دشنام ندهید؛ دنیا مزرعه آخرت است و در روایت داریم که فردی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و گفت من دنیا را خیلی دوست دارم، حضرت فرمودند چه می کنی؟ او گفت ازدواج می کنم، به زن و بچه ام رسیدگی می کنم، به مردم هم کمک می کنم و صدقه می دهم؛ حضرت فرمودند این کارهای تو برای دنیا نیست بلکه برای آخرت است.

وی اضافه کرد: ائمه علیهم السلام با افرادی که دنیا را رها کرده و به عبادت می پرداختند برخورد می کردند و آنها را تأیید نمی کردند؛ پیامبر(ص) با عثمان بن مظعون که بعد از فوت فرزندش افسردگی گرفت و در خانه ای فقط به نماز و عبادت می پرداخت با شدت برخورد کردند و او را از این کار ها منع کردند.

رفیعی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن ۵ چیز از دنیا بد است، گفت: اول طغیان است مانند فرعون که طغیان کرد و در مقابل خدا قد علم کرد، دوم تکاثر و انباشت ثروت در دنیا و به دیگران انفاق نکردن؛ سوم فریب دنیا را خوردن و مغرور شدن به خود، چهارم جلوه کردن دنیا در چشم انسان و پنجم بخل در دنیا و اینکه به خاطر دنیا سفره مردم را کوچک کنیم.

وی گفت: دومین تذکر امیرالمؤمنین(ع) در خطبه عید فطر این است که این دنیا محل آماده شدن و روز قیامت روز مسابقه است؛ هر مسابقه ای برنده و بازنده دارد و برنده این مسابقه به بهشت و بازنده به جهنم خواهد رفت.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) در خطبه عید فطر فرمودند که خدا این روز را عید قرار داده است؛ پس در این روز تکبیر بگویید و خدا را تعظیم و تسبیح کنید، پیش خدا تضرع و توبه کنید و به سوی خدا بازگشت کنید.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند افرادی که در ماه رمضان نیکوکاری کردند روز عید فطر جایزه می گیرند و آدم هایی که این ماه را به بطالت و گناه گذراندند امروز ضرر می کنند.

رفیعی گفت: حضرت فرمودند امروز مانند روز قیامت به این صورت که وقتی از خانه بیرون می‌آید به سمت محل نماز گویی از قبر بیرون آمده اید و به سمت خدا می روید؛ وقتی به محل نماز رسیدید گویی در صحرای محشر هستید و وقتی به خانه بر می گردید گویی نیکوکاران به بهشت و گنهکاران جهنم رفته اند.

استاد حوزه علمیه به سفارشات پایانی امیرالمؤمنین در عید سعید فطر اشاره کرد و گفت: حضرت به مؤمنین تأکید کردند که به هم رحم کنید و با هم عطوفت و مهربانی داشته باشید؛ بنابراین باید از گران فروشی، کم فروشی، بی عدالتی و ظلم پرهیز کنیم.

وی توصیه دیگر امیرالمؤمنین(ع) را اطاعت از خدا و انجام واجبات خدا از جمله اقامه نماز، پرداخت زکات، روزه داری، انجام حج و امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: افرادی که به نماز بی توجه هستند باید بدانند که نماز توصیه خدا، پیامبر و ائمه علیهم السلام است؛ عملکرد بد برخی روحانیون و فلان مسئول و قاضی نباید باعث شود به نماز بی اعتنا شوید؛ زیرا وقتی همه خوب های عالم چیزی را می گویند انجام دهید آدم نباید به آن بی توجهی کند.

رفیعی با بیان اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه روز عید فطر فرمودند به همسران خود احسان کنید، افزود: برخی از آدم های مؤمن در عبادت خود هیچ کم و کاستی ندارند ولی در خانه با خانواده خود بد اخلاق هستند؛ این مورد تأیید اسلام نیست و احسان با خانواده در اسلام بسیار مهم است.