به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلامالله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۳۰ قرآن کریم در ابتدای آیین ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: خدای متعال در آیات این جزء به دو خانواده اشاره کرده است؛ اول خانواده ای که از نگاه خدا کوثر است و دوم خانواده ای که از نگاه خدا ابتر است.
وی گفت: خانواده کوثر خانواده حضرت زهرا سلام الله علیها است که برکت این خانواده عالم اسلام را تحت تأثیر قرار داده و ما امروز سر سفره این خانواده نشسته ایم؛ حضرت معصومه سلام الله علیها و امام رضا علیه السلام بخشی از برکات این خانواده بزرگ هستند و امام زمان(عج) که عالم را پر از عدل و داد خواهند کرد نیز یکی از ثمرات و برکات خانواده کوثر است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در نقطه مقابل خانواده هایی هستند که تلاش هایشان برای ریشه کن کردن اسلام به جایی نمی رسد و خدا از آنها با عنوان ابتر یاد کرده است گفت: این خانواده که سوره مسد به آنها اشاره کرده است نام مردش عبدالعزی است و قرآن به خاطر آتش افروزی های او به او لقب ابولهب یعنی پدر آتش را داده است و نام زن این خانواده ام جمیل است که خواهر ابوسفیان از بزرگان و ثرورتمندان بنی امیه در مکه بود که دشمنی دیرینه با پیامبر(ص) و بنی هاشم داشت.
وی با بیان اینکه ابوسفیان برای ضربه به پیامبر(ص) و اسلام از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و برای شرکت در جنگ علیه مسمانان پول میداد و قبیله خود را علیه پیامبر تحریک می کرد، افزود: ابولهب نیز هر جا پیامبر(ص) برای تبلیغ می رفتند بلافاصله به آنجا می رفت و ایشان را تکذیب می کرد، هر گروهی که برای دیدار با پیامبر می آمد ابولهب در میان آنها علیه پیامبر تبلیغ می کرد؛ گاهی آنقدر به پای پیامبر(ص) که برادرزاده او بودند سنگ می زد که خون از پای ایشان سرازیر می شد.
حاج ابوالقاسم با بیان اینکه همسر ابولهب گاهی خارهای بیابان را می آورد و جلوی راه پیامبر(ص) می گذاشت تا پای ایشان مجروح شود، افزود: این خانواده تمام هستی و شرافت خود را برای دشمنی با پیامبر(ص) خرج کرد و خدای متعال می فرماید این زن و شوهر در آتش جهنم هم با طنابی به هم بسته شده اند زیرا تمام تلاش خود را برای ضربه به اسلام بسیج کرده بود.
وی خاطرنشان کرد: خانواده کوثر که خدا آن را خیر کثیر دانسته است خانواده ای است که حضرت زهرا سلام الله علیها در جایگاه دختر، همسر و مادر، محور و سنگ صبور آن بود؛ در فقر و فشار اقتصادی یاور خانواده بود؛ با عبادت و موقعیت شناسی معنویت را به این خانه می آورد و عنصر فعال در اثرگذاری اجتماعی در عین رعایت عفاف و حجاب بود از این رو الگوی تمام عیار برای همه زنان و مردان تاریخ قرار گرفت.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ما نیز می توانیم با روضه های خانگی و مجالس خانگی قرآن خانواده خود را تبدیل به خانواده کوثر و مرکزی برای نشر خوبی ها کنیم؛ مانند مادرانی که در دوران دفاع مقدس فرزندان خود را تقدیم اسلام و انقلاب کردند، خانه خود را تبدیل به مرکزی برای کمک به رزمندگان کردند و مادرانی که در ایام کرونا خانه خود را محلی برای اجرای رزمایش مواسات کردند باشیم.