به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها، حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه تبیین درسهایی از قرآن و تفسیر آیات الهی، به موضوع انفاق و ثواب خدمت به مردم و رسیدگی به فقرا اشاره نمود و اظهار داشت: در آخرین آیات سوره بقره که دررابطهبا انفاق نازل شده، بر انفاق در روز و شب، آشکارا و مخفی و کم یا زیاد و حتی هر آنچه خداوند متعال به انسان ارزانی داشته اعم از؛ انفاق اعتبار و آبرو، بیان و قلم و … تصریح شده است.
وی با بیان این که انفاق از چند جهت؛ زمانی، مکانی، نوع انسانها و… فراگیر است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه ۲۷۴ سوره بقره میفرماید «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» آنان که اموال خويش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق میکنند، اجرشان با پروردگارشان است، نه بيمناک میشوند و نه غمگين.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به فرازهایی از آیات ۲۷۵ و ۲۷۶ سوره بقره اشاره و با بیان این که این آیات شریفه دررابطهبا حرمت ربا نازل شده است، اظهار داشت: با هیچکدام از گناهان بهاندازه ربا برخورد نشده است، ذات اقدس الهی ربا را جنگ با خدا مینامد.
وی با اشاره به این که موضوع ربا اختصاص به اسلام ندارد و در تمام ادیان الهی حرام است و قرآن کریم در آیه ۱۶۱ سوره نساء، ربا را یکی از کارهای ناپسند قوم یهود که از آن نهی شده بودند ذکر میکند، اظهار داشت: در قرآن کریم ۸ آیه راجع به ربا نازل شده است.
رفیعی ربا را یکی از منابع درآمد مردم مکه پیش از اسلام دانست و با بیان این که در آن زمان زنان، همسران و خانواده مکه شدیداً در معرض فحشا قرار داشت، خاطرنشان کرد: با این که اکثر آیات احکام در مدینه نازل شده و آیات مکی نیز غالباً اعتقادی هستند؛ خداوند متعال در آیه ۳۹ سوره روم که در مکه نازل شده، بر آثار سوء ربا تصریح نموده است.
وی با بیان این که آیات راجع به ربا دودسته و برخی ربا را نهی و برخی دیگر آن را حرام ذکر میکنند و آیات ۲۷۵ و ۲۷۶ سوره بقره نیز در بیان آثار منفی ربا هستند، خاطرنشان کرد: این آیات شریفه تأثیرات ربا بر جامعه و بهنوعی فلسفه حرمت ربا را تشریح میکنند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر به تعبیر «يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ» اشاره و با بیان این که اگر کسی اهل ربا باشد، شیطان زده، مجنون و همچون انسان دیوانه عمل میکند، اظهار داشت: رباخوار تابع شیطان است و بهجای کار، تلاش و کارآفرینی، مردم را به بیچارگی و فقر سوق میدهد.
وی با اشاره به این که در ادامه فرازهایی از آیه ۲۷۵ سوره بقره ضمن تبیین توجیهات رباخواران بر «و َأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبَا» تصریح میکند، یادآور شد: ربا کار انسانهای کمعقل و بیخرد است و کسی که با علم به حرمت ربا به سراغ ربا برگردد، «فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» خواهد بود؛ تعبیر «خلود» تأکیدی بر همیشگی بودن حضور رباخوار در جهنم است.
رفیعی ضمن تبیین آیه ۲۷۶ سوره بقره، «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ»؛ با تأکید بر این که برکت از مال آغشته به ربا گرفته میشود، اظهار داشت: قرآن کریم میفرماید؛ خدا سود ربا را نابود میسازد و صدقات را افزایش میدهد و خدا انسانهای ناسپاس، بیایمان و گنه پیشه را دوست ندارد.
وی ضمن اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علی علیهالسلام با بیان این که پیامبر خدا، ربا، خورنده آن، فروشنده، خریدار آن، نویسنده و دو شاهد آن را مطرود و لعن نموده است، اظهار داشت: امام صادق علیهالسلام میفرمایند؛ «اِذا اَرادَ اللّه ُ بِقَوْمٍ هَلاكا ظَهَرَ فيهِمُ الرِّبا» قومی که با ربا شکل بگیرد هلاک خواهد شد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ربا را زشتترین کسبها دانست و ابراز داشت: ربا فقر را در جامعه گسترش داده، باعث میگردد تا کار و تلاش در آن کاهش یابد؛ ربا رشد اقتصادی جامعه را از بین میبرد.
رفیعی به راهکارهای اسلام برای افزایش پول اشاره و مضاربه، مساقات، مزارعه، جعاله، مشارکت و… را از جمله آنها دانست و اذعان داشت: مضاربه قراردادی است که پول ازیکطرف و کار از طرف دیگر بوده، سود آن تقسیم میگردد.