به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که وقتی به تاریخ ائمه هدی علیهم‌السلام مخصوصاً ام الائمه فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مراجعه می‌کنیم، نباید موضوع را صرفاً به دشمنی چند نفر از منافقین تقلیل دهیم، اظهار داشت: پشت سر مظلومیت و شهادت صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها معارف بی‌شماری وجود دارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: نمی‌شود عظمتی که رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در بنای رفیع تمدن اسلامی آفریدند و امت اسلامی را ساختند و برای ابدیت دین جاودانه به‌جای گذاشتند را با توطئه چند نفر از بین برد.

پناهیان با تأکید بر این که منافقان هیچگاه عده و عده، لشکر، ثروت و سابقه تاریخی نداشته و از فن و سخنوری آن‌چنانی برخوردار نبودند، یادآور شد: نباید پیام مظلومیت و مهجوریت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به‌عنوان دختر پیامبر اعظم و سیده نسا العالمین را اندک و سطحی ببینیم.

تا به حقیقت پیام فاطمیه نرسیم، ظهور رخ نخواهد داد

وی تصریح کرد: زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها برای رساندن پیامی به شهادت رسیدند که برای تمام اعصار جامعه انسانی پیامی زنده و پویاست و تا ما به حقیقت این پیام نرسیم، ظهور بقیه الله الاعظم(عج) رخ نخواهد داد؛ حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها با مسئله‌ای درگیر بودند که به تمام زمان‌ها مربوط می‌شود و پیامش به درد کل تاریخ بشر می‌خورد.

پیام مظلومیت سیدةالنساء العالمین گره‌گشای مشکلات جوامع

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت پیام روضه‌های فاطمیه را به وسعت تاریخ بشریت توصیف نمود و با بیان این که پیام شهادت و مظلومیت سیده النسا العالمین گره‌گشای بسیاری از مشکلات جامعه امروز ما است، اذعان داشت: پیام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها تا ظهور حضرت جاودانه، جهانی و مبنای حکومت امام‌زمان(عج) است.

مهم‌ترین مسئله تاریخ اسلام

پناهیان در ادامه به دلایل موفقیت غاصبان فدک اشاره نمود و با تأکید بر این که آدم بد همیشه بوده و وجود چند منافق نمی‌تواند علت اصلی مظلومیت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها باشد، اظهار داشت: این که چه شد منافقین جرأت کردند در مقابل زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها بایستند مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید فهم شود؛ این گروهی که همواره در سخت‌ترین شرایط جنگ‌ها، پا به فرار می‌گذاشتند، چطور جرأت کردند جلوی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بایستند؛ مسئله کوچکی نیست.

وی ضمن اشاره به روایتی از امام رضا علیه‌السلام، با تأکید بر این که رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله به حرف مردم توجه نموده، همواره برای آنها شخصیت قائل بودند و در حکمرانی بسیار انعطاف داشتند، خاطرنشان کرد: خوارج نیز با امام علی علیه‌السلام مشکلشان این بود که او را بسیار انعطاف‌پذیر می‌دیدند و به حضرت می‌گفتند؛ چرا حرف ما را قبول و ما را آدم حساب می‌کنی؛ این نقد خوارج نسبت به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بود!.

مهم‌ترین سیره حکمرانی امام‌زمان(عج)

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که امام‌زمان(عج) فرزند رسول خدا و تربیت‌یافته سنت و سیره نبوی است و جهان را با همین روش اهل‌بیت علیهم‌السلام اداره خواهند نمود، تصریح کرد: انعطاف در مواجهه با دیگران از مهم‌ترین سیره‌های حکمرانی صاحب‌الزمان(عج) است؛ چرا که کرامت انسان مهم‌ترین مسئله بشریت است.

مهم‌ترین عناصر پیام فاطمیه

پناهیان کرامت و آزادی انسان‌ها و احترام نبوی را نخستین عنصر پیام اصلی فاطمیه دانست و اظهار داشت: دومین عنصر پیام فاطمیه را می‌توان در آیه شریفه «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» و در مقابل پیامبری که اذن و یؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ است، توصیف نمود.

وی ابراز داشت: در آخرالزمان مردم ارزش خود را می‌فهمند و مثل خوارج از امام‌زمان(عج) تقاضای قاطعیت نمی‌کنند و خودشان محل خودشان را اداره و از مسئولان منطقه بازخواست، هدایت و صیانت خواهند نمود. ذات اقدس الهی مقدر نمود که نه خدا، نه ملائکه و نه امیرالمؤمنین جای مردم ایفای نقش نخواهند کرد و همه ما مسئولیت داریم و نمی‌توانیم این مسئولیت را به کسی واگذار سازیم.

در آخرالزمان احزاب اسلامی در فردفرد جامعه تجلی خواهد یافت

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: در حکومت امام‌زمان(عج) تک‌تک آحاد امت مسئول هستند و احزاب اسلامی در فردفرد جامعه تجلی می‌یابد؛ چرا که اگر خود مردم حزب نباشند، احزاب ساختگی بر ایشان مسلط خواهند شد.

وی با بیان این که مهم‌ترین پیام بعثت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله را نباید در اخلاق و عبادت خلاصه نمود، اظهار داشت: مهم‌ترین پیام پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله آزادی، کرامت انسانی و رهایی از زیر بار مستکبرین عالم بود.

شهدا میراث‌داران مسئولیت مؤمنانه فاطمی
پناهیان در پایان سخنان خود شهدا را گل سرسبد ملت امام زمانی توصیف نمود و با بیان این که ایشان خوب فهمیدند و احساس مسئولیت کردند، اظهار داشت: شهدا تحت‌تأثیر سیره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها وارد وادی احساس مسئولیت مؤمنانه شدند.