به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، در بیان نکات تفسیری جزء سیزدهم قرآن کریم در محفل جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت، به بخش‌هایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی مقام معظم رهبری اشاره و در تشریح بحث نبوت به آیه اول سوره مبارکه ابراهیم اشاره نمود و اظهار داشت: خداوند در آیات ابتدایی سوره ابراهیم می‌فرماید؛ این قرآن کتابی است که ما به تو فرستادیم تا مردم را به امر خدایشان از ظلمات جهل و کفر بیرون آری و به عالم، نور رسانی و به راه خدای مقتدر ستوده صفات رهسپار گردانی.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن معنای این آیه شریفه به فلسفه نبوت اشاره نمود و با بیان این که در این قرن که دوره پیشرفت بشر است، در روی زمین اعتقادات انحرافی موج می‌زند و گروهی موش، میمون، گاو، فیل، رودخانه و دریا را می‌پرستند و عبادت می‌کنند، اظهار داشت: احساس نیاز به خالق و نیاز به پرستش نیازی فطری است و خدای متعال در فطرت همه انسان‌ها قرار داده است.

 وی با اشاره به این که متأسفانه بسیاری از مردم در بیان مصداق معبود و در پاسخ به این نیاز فطری دچار اشتباه می‌شوند و بسیاری از مردم به‌جای آنکه به خالق متعال و خدای بی‌نیاز اتکا کنند به حیواناتی پست سوق پیدا نموده آن را تقدیس و خالق خود می‌پندارند، خاطرنشان کرد: بشر برای اینکه به این نیازهای فطری خود پاسخ درستی دهد، حتماً باید دست خود را در دست خالق هستی بگذارد؛ این خداوند است که راه درست برآورده‌کردن نیازهای فطری را برای بشر بیان می‌کند.

 حاج ابوالقاسم پیامبران را نقطه اتصال بین خلق و خالق توصیف و با تأکید بر این که پیامبران برای رهایی انسان از ظلمت‌ها و آشکارشدن حقایق، نور نبوت را به تاریک‌خانه دنیا می‌تابانند، یادآور شد: مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی می‌فرمایند؛ نبوت یکی از اصول همه ادیان است و اگر بشود گفت اصلی از اصول‌دین نه به این معنا که اصل بودنش را انکار کنیم، بلکه بالاتر از اصل است؛ چرا که دین بدون اعتقاد به نبوت معنایی ندارد .

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تعریف دین با بیان این که دین برنامه، مسلک، مکتب و آیینی است که به‌وسیله پیام‌آوری از طرف خدای متعال رسیده است، خاطرنشان کرد: وجود پیام‌آور جزو عناصر ذاتی دین است؛ اصلاً قوام دین به این است و بر اساس این دیدگاه بدون پیامبران الهی انسان نمی‌تواند دینی را که مایه سعادت اوست پیدا کند.

 وی به روایتی از امام صادق سلام‌الله‌علیه در خصوص فلسفه نیاز به پیامبران اشاره نمود و ابراز داشت: هنگامی که ثابت کردیم خالق و آفریدگاری داریم و آن آفریدگار هرگز به چشم دیده نمی‌شود و قابل‌لمس نیست تا بندگانش با او تماس مستقیم داشته باشند؛ ثابت می‌شود که او سفیرانی میان بندگانش دارد که دستورات او را به آنها می‌رساند و آنها را به آنچه که مصالح و منافعشان در آن است و مایه بقای آن‌هاست رهنمود می‌سازد.

 حاج ابوالقاسم در تبیین نیاز انسان به انبیا الهی با بیان این که مثل ما مثل دانه‌ای است که در ظلمت درون خاک قرار گرفته و این دانه برای اینکه شکوفا شود و گیاه از درون آن بروید و رشد کند، نیازمند بارش باران و قطرات آب است؛ تصریح کرد: پیامبران الهی به‌مثابه ابری هستند که بارانی را فرو می‌فرستند و این باران در ظلمتکده زیر زمین دانه وجودی انسان را بارور می‌سازد و مایه رشد این دانه می‌شود.

 وی در پاسخ به سؤال؛ آیا عقل و دانش بشری برای پاسخ به این نیازها کافی نیست و حتماً لازم است پیامبری بیاید تا بشر را از ظلمت بیرون آورد؟ با تأکید بر این که عقل انسان محدود است و نیازهای انسان نامحدود، اظهار داشت: عقل انسان به انسان می‌گوید که باید در برابر خالق کرنش کند؛ این که کیفیت این کرنش چگونه است، وحی بدان تصریح می‌کند و به ما شیوه عبادت‌کردن را می‌آموزد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که عقل انسان نسبت به نیازهایی که برای عالم آخرت به آنها وابسته است، کارایی ندارد و اینجاست که وحی باید بیاید و نیازها را تبیین کند، خاطرنشان کرد: عقل بشر برای پاسخگویی به نیازهای بشر کافی نیست و نظم ظالمانه امروز جهان، محصول انسان‌های مدعی خردورزی است.

 وی افزود: سازمان مللی که امروز ابزاردست قدرت‌های زورگو شده، نهادهای بین‌المللی که گرد مرگ بر آنها پاشیده، تبعیض‌های ناروایی که امروز بشر از آن‌ها رنج می‌برد، ظلم‌های بی‌سابقه‌ای که توسط صهیونیست‌ها رقم می‌خورد همه‌وهمه محصول انسان‌های مدعی خردورزی است.

 حاج ابوالقاسم با تأکید بر این که بشر امروز بیش از هر روز دیگری به تعالیم انبیا نیازمند است، و انبیا آمده‌اند تا بشر را از این ظلمت خودساخته بیرون آورند، یادآور شد: تمدن غربی امروز حتی برای خود غربی‌ها هم رهاورد مثبتی نداشته است؛ به‌گونه‌ای که بالاترین سرانه مصرف قرص‌های ضدافسردگی در جهان مربوط به همین کشورهای به‌ظاهر پیشرفته است و وضعیت آسیب‌های اجتماعی در این کشورها بیداد می‌کند.