به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها، حجتالاسلاموالمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۲۷ قرآن کریم در بیان نکاتی ذیل موضوع طرح کلی اندیشه اسلامی، در تبیین فرازهایی از آیه ۲۰ سوره مبارکه حدید به مسئله باطن و حقیقت زندگی دنیوی اشاره نمود و اظهار داشت: خدای متعال در این آیه شریفه زندگی دنیا را با پنج ویژگی از جمله لعب، لهو، زینت، فرصتی برای تفاخر و جلوه تکثر توصیف نموده است.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن تشریح معنای لعب با تأکید بر این که دنیا اگر بدون آخرت باشد، بازیچهای بیش نیست و گاهی وسیله بازی یکدانه گردو و گاهی وسیله بازی کل کره زمین است، خاطرنشان کرد: اگر کسی باطن دنیا را بفهمد و در دنیا به دنبال آباد کردن آخرت باشد، فریببازیهای دنیا را نخواهد خورد.
وی به لهو و سرگرمی بودن دنیا در بیان قرآن اشاره نمود و با بیان این که بر اساس معارف دینی دنیا عامل سرگرمی و دلمشغولی انسان است، تصریح کرد: لهو یعنی غفلت از مأموریتهای بزرگی که خدای متعال به دوش انسان نهاده است؛ آدمهایی که غرق در دنیا میگردند از مأموریتهای بزرگ الهی، جایگاهشان و فرصت بینهایتی که خدای متعال در اختیارشان نهاده غافل میشوند.
حاج ابوالقاسم به سومین ویژگی دنیا یعنی زینت و جذابیتهای آن در آیات قرآن اشاره نمود و اذعان داشت: بازی و دلمشغولی دنیا بهواسطه جذابیتهایش برای انسانها زیبا جلوه میکند؛ وقتی خدای متعال جهنم را آفرید ملائکه نگاهی به جهنم کردند، عرضه داشتند؛ خدایا هیچکس وارد جهنم نخواهد شد؛ خدای متعال جهنم را با زیباییهای دنیا زینت کرد و سپس ملائکه گفتند الان خیلیها دنبال این خواهند رفت.
وی در تبیین چهارمین ویژگی دنیا بر اساس آیه ۲۰ سوره حدید، دنیا را فرصتی برای تفاخر توصیف نمود و اذعان داشت: دنیا مکانی برای فخرفروشی به دیگران و داشتههای خود را به رخ دیگران کشیدن است. اهل دنیا به دنبال چشموهمچشمی هستند به دنبال اینکه خانه و کاشانه و امکانات خودشان را به رخ دیگران بکشند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به ویژگی جلوه تکثر بودن دنیا در بیان آیه ۲۰ سوره حدید اشاره نمود و ابراز داشت: تکثر به معنای تلاش برای افزایش ثروت و دارایی، گسترش دارودسته و مریدان، حزببازی و لشکرکشی است.
وی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از سوره تکاثر با تأکید بر این که جلوههای دنیا انسان را تا زمانی که به قبرستان برود، رها نمیسازد، خاطرنشان کرد: این پنج خصوصیت که خدای متعال در این آیه برای دنیا بیان کرده مربوط به دنیایی است که با غفلت از آخرت که در باطن همین عالم قرار گرفته اتفاق بیفتد.
حاج ابوالقاسم افزود: اگر دنیای کسی مزرعه آخرت و فرصتی برای آباد کردن آخرت بود هرگز چنین دنیایی دیگر نه لعب است و نه لهو و نه زینت و نه تفاخر میشود و نه تکثر میگردد؛ معارف دینی هیچوقت انسان را تشویق به ترک چنین دنیایی که وسیله ساختن آخرت باشد نمیکند.
وی با بیان این که ترک دنیا به طور کل ریشه در القائات مستکبران عالم دارد و آنها به دنبال این هستند که مؤمنان فعالیتهای اقتصادی را رها سازند تا آنها بر دنیا مسلط و با سلطه بر دنیا مقدرات کشورهای اسلامی را در دست بگیرند، اظهار داشت: تعالیم اسلام تأکید دارد که باید دنیا را برای ساخت آخرت مورد بهرهبرداری قرارداد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: اگر کسی با این جلوههای پنجگانه دنیای خودش را تبدیل به آتشی برای آخرتش کند، این شخص در واقع دچار خسران و زیان ابدی شده است.
وی ضمن اشاره به فرازهای پایانی آیه ۲۰ سوره حدید با بیان این که در آخرت سه سرنوشت عذاب شدید، مغفرت من الله و یا رضوان من الله برای انسانها متصور است، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در روایتی میفرمایند؛ دنیا برای کسی که با دنیا صادق باشد سرای صدق است برای کسی که حقیقت دنیا را دریابد سرای عافیت و برای کسی که از دنیا برای آخرتش توشه برگیرد خانه بینیازی و برای کسی که از دنیا پند گیرد سرای اندرز و موعظه است؛ دنیا سجدهگاه دوستان خدا، نمازخانه ملائکه خدا و محل نزول وحی خداست؛ دنیا تجارتخانه اولیا خداست که در آن کسب رحمت میکنند و به سود سرشار بهشت دست مییابند.
حاج ابوالقاسم در پایان تصریح کرد: اگر دنیا مزرعه و فرصت برای آباد کردن آخرت باشد، این دنیا از برترین نعمتها و فرصتهایی است که خدای متعال در اختیار انسان قرار داده است؛ اما اگر کسی از این دنیا برای بازیچه، غفلت، تفاخر، تشریفات و زیباسازی زندگی خود و اطرافیانش و برای تکثر بهره ببرد در آخرت هیچ نصیب و بهرهای نخواهد داشت.