به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سید محمد سعیدی در جمع طلاب مرکز تخصصی تربیت ائمه جمعه شهدای محراب با بیان اینکه در هیچ برهه ای از زمان نبوده که نماز جمعه در جوامع اسلامی ترک شده باشد، اظهار کرد: در زمان قبل از انقلاب اسلامی ایران نمی شد نماز جمعه سیاسی برگزار کرد بنابراین محتوایی که بیان می شد محدودتر بود.

وی با اشاره به اینکه خطبه های نماز جمعه جایگزین دو رکعت نماز واجب می شود بنابراین باید امام جمعه نگاه ویژه ای به خطبه ها داشته باشد، گفت: در نماز جماعت عادی اگر امام قصد جماعت نکند مشکلی پیش نمی آید ولی در نماز جمعه حتما باید امام جمعه خود را عادل بداند و قصد امامت جمعه کند وگرنه نماز جمعه شکل نمی‌گیرد.

امام جمعه قم با بیان اینکه قرآن کریم تصریح کرده که باید به سوی نماز جمعه شتاب و عجله کنید، افزود: این نشان دهنده اهمیت محتوایی است که در این نماز به مخاطبین منتقل می شود بنابراین نیت امام جمعه نیز باید درست و خالص باشد.

وی ترک محرمات و ادای واجبات را مهمترین اصل برای تزکیه نفس و رسیدن به درجات عالی دانست و گفت: ترک محرمات از نظر رتبه مقدم بر انجام واجبات است زیرا تا وقتی انسان از بدی ها تخلیه نشود محیای تأثیرپذیری از واجبات نمی شود؛ بنابراین کسی که می خواهد اقامه جمعه کند اول باید زیرساخت های لازم را در خود ایجاد کند.

آیت الله سعیدی تصحیح نیت را عنصر مهمی در قبولی اعمال انسان دانست و گفت: یکی از ارکان شرایط اقامه نماز جمعه خلوص در نیت است که این امر تقلیدی نیست و انسان باید با خود کلنجار برود تا نیتش درست شود. اگر انسان این شرایط را در خود آماده کند نورانیتی پیدا می کند که انجام واجبات برایش لذت دیگری دارد.

وی با بیان اینکه شرط مهم و اول ائمه جمعه قصد امامت است، گفت: اقامه نماز جمعه با امامت فرد غیرصالح ممکن نیست؛ بنابراین راه صلاح و رستگاری باز است و ائمه جمعه باید در مسیر صلاح حرکت کنند.