به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حمید میرباقری شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به آیات و روایاتی در باب دعا، با بیان این که متأسفانه مؤمنین و مؤمنات نسبت به مقام و جایگاه دعا در زندگی دچار غفلت هستند، اظهار داشت: خاتم‌الانبیا محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ «الدُّعاءُ سِلاحُ المُؤمِنِ وَعَمودُ الدّینِ وَنورُ السَّماواتِ والأرضِ» دعا سلاح مؤمن، ستون دین و نور آسمان‌ها و زمین است.

 میرباقری با بیان این که دعا باعث می‌شود تا انسان در مقابل شیطان و وسوسه‌های شیطانی دوام بیاورد، اظهار داشت: در بیان امام علی علیه‌السلام دعا سپر مؤمن برای دفع تیرهای شیطان است؛ دعا سلاح تمام انبیای الهی از آدم تا خاتم است که در تمام فرازهای زندگی ایشان جریان داشت.

 وی در تبیین حدیثی نبوی دررابطه‌با ویژگی‌های سلاح دعا، ابراز داشت: در روایتی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ «أ لاَ أدُلُّکُم عَلی سِلاحٍ یُنجِیکُم مِن عدوکم، وَ یُدِرُّ أرزاقَکُم؟ قالوا: بَلی. قالَ: تَدعُونَ رَبَّکُم بِاللَّیلِ و النَّهارِ، فَإنّ الدُّعاءُ سِلاحَ المؤمنین»؛ آیا سلاحی را به شما نشان دهم که از دشمنان نجاتتان می‌دهد و روزی‌تان را زیاد می‌کند؟ عرض کردند: آری. فرمود: شب و روز به درگاه پروردگارتان دعا کنید؛ زیرا سلاح مؤمنین دعاست.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر تصریح کرد: دعا سلاح مؤمن است و انسان باید در همه حال و شب و روز خدا را بخواند و بدان توجه داشته باشد؛ دعا سپری مقاوم برای دفع بلاها در زندگی است.

 میرباقری با بیان این که نزد خداوند متعال منزلت و مقاماتی است که به انسان داده نمی‌شود مگر با خواستن، اظهار داشت: بر اساس روایتی از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در روز قیامت دو نفر را وارد بهشت می‌کنند درحالی‌که تمام اعمالشان به‌اندازه هم است؛ یکی می‌بیند که دیگری مقام بالاتری نسبت به او دارد و علت را جویا می‌شود؛ ندا می‌آید که او دعا کرد و از من خواست، ولی تو از من نخواستی؛ اگر خواسته بودی به تو هم می‌دادم.

 وی با اشاره به روایتی از امام محمدباقر علیه‌السلام که تأکید کردند «ما مِن شیء أحَبَّ إلَی اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن أن یُسألَ وَ یُطلَبَ مِمّا عِندَهُ؛ نزد خداوند عزّوجلّ چیزی محبوب‌تر از این نیست که از آنچه نزد اوست، خواسته و طلبیده شود»، خاطرنشان کرد: هرآنچه هست دست خداست و بالاترین عبادت دعا محضر ذات اقدس الهی است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که هر کسی نسبت به دعا اهتمام روزافزونی داشته باشد، خود را نزدیک‌تر به خداوند خواهد یافت، یادآور شد: انسان هرچه بیشتر از خدا طلب می‌کند، به خدا وابسته‌تر می‌شود و این خود معنای بارز تجلی بندگی است و هیچ‌چیزی چون دعا انسان را به خدا نزدیک نمی‌سازد.

 میرباقری در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روایاتی دررابطه‌با آثار و برکات دعا در زندگی، با تأکید بر این که اگر انسان به معرفت و شناخت نسبت به دعا برسد، لحظه‌ای از دعا دست برنخواهد داشت، اظهار داشت: اگر بنده‌ای در عالم، خود را همواره بین زمین و آسمان ببیند، لحظه‌ای خود را بی‌نیاز از دعا نخواهد یافت و همیشه بامعرفت در وادی عبودیت و بندگی خدا را فرامی‌خواند.