به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی طی سخنانی در ظهر شهادت امام رضا علیه‌السلام در شبستان امام خمینی (ره) اظهار داشت: در مسیر سلوک معنوی طبق فرموده امام رضا علیه‌السلام محاسبه و مراقبه لازم است و بدون محاسبه و مراقبه نمی‌توان سیروسلوک معنوی را کسب نمود.

 وی گفت: استفاده از ظرفیت‌ها در حیات امری لازم است چرا که این حیات تکرار نخواهد شد و مغتنم شمردن از ظرفیت‌ها و زمان اموری است که ازدست‌دادن آن‌ها موجب پشیمانی خواهد شد.

 مؤمنی افزود: انسان باید همواره تمامی اعمال و رفتار خود را محاسبه نماید و با محاسبه می‌توان فهمید انسان چه اندازه توانسته از عمر خود بهره داشته است.

 استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: به برکت محاسبه انسان نقاط ضعف خود را متوجه می‌شود و نقاط قوت را نیز خواهد فهمید به همین خاطر سعی می‌کند نقاط ضعف را مرتفع و نقاط قوت را تقویت نماید و شاکر حقیقی کسی است که اهل محاسبه دقیق باشد.

 وی تأکید کرد: استغفار ترمیم گذشته و هموار نمودن مسیر آینده است و هر کس اهل محاسبه باشد سود برده است و هر کس غفلت نماید دچار خسران خواهد شد.

 مؤمنی یادآور شد: ماه محرم و صفر به اتمام رسیده است و باید محاسبه نماییم در این دو ماه توانسته‌ایم در خیمه سیدالشهدا وارد شویم یا نه هنوز نتوانسته‌ایم در این وادی وارد شویم.