پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها| ۲۱ تیرماه یادآور قیام خونین واقعه گوهرشاد است که در سال ۱۳۱۴ در اعتراض به سیاستهای ضد حجابوعفاف رضاخان توسط مردم و علمای مشهد شکل گرفت و این روز به عنوان نمادی از مقاومت در مقابل ترویج بیحجابی و بزرگداشت ارزشهای عفاف و حجاب در جامعه ایران اسلامی نام گذاری شده است.
عمده آیات حجاب و عفاف در قرآن کریم در سورههای نور و احزاب ذکر شده که در سوره نور، آیات ۳۰ و ۳۱ به طور خاص به بانوان در مورد پوشش سر و گردن و عدم آشکار نمودن زینتها و همچنین نحوه راه رفتن و رفتار با نامحرمان اشاره دارد و در سوره احزاب نیز، آیات ۳۲، ۵۳ و ۵۹ به موضوع حجاب و عفاف و نحوه پوشش زنان و ارتباط آنها با مردان پرداخته است.
واژه «حجاب» ناظر بر رفتار بیرونی انسان و واژه «عفت» مربوط به عملکرد و رفتار باطنی و درونی انسان است؛ حجاب یک نوع بازدارندگی ظاهری را شامل می شود و عفت نیز ناظر بر بازدارنگی درونی است که ترکیب این دو در کنار همدیگر، میتواند عملکرد درست ظاهری و باطنی انسان را شکل دهد.
بین شاخصهها و مولفههای عفاف و حجاب به صورت مستقیم ارتباط معناداری وجود دارد بهگونهای که بروز و ظهور هر یک تاثیرات دقیقی را در رفتار انسان و جامعه شکل می دهد؛ به این صورت که هر اندازه حجاب و پوشش ظاهری، متناسب با آموزه های دینی باشد در تقویت روحیه باطنی و زیرساختهای زیست عفیفانه نقش بیشتری دارد و هرچقدر زیست عفیفانه و گزارههای عفت تقویت شود متقابلا نحوه پوشش ظاهری و حجاب نیز بهتر خواهد شد.
ترویج بیحجابی و بیعفتی در جامعه توسط عاملان آن، صرفا محدود به گسترش ابتذال جنسی و استفاده از بانوان به عنوان کارگران جنسی نمیشود؛ بلکه این مساله تنها بخشی از نقشه راه است؛ چراکه عاملان و راغبان و مشوقان این مساله برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامهریزی دقیقی کردهاند تا به اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود برسند.
همانطور که دو واژه حجاب و عفاف در کنار همدیگر میتواند معنای دقیقتر و نتیجه درستی بدهد، در اجرا نیز باید این دو باهم توسط شخص رعایت و شخص ملزم به انجام آن در کنار همدیگر باشد چراکه حجاب بدون عفت و عفت بدون حجاب راه به جایی نخواهد برد و در حقیقت همچون خودرویی است که سوخت کافی برای رسیدن به مقصد را نخواهد داشت.
زنانی که بدون رعایت حجاب در انظار عمومی ظاهر میشوند همواره مورد طمع هوسبازان قرار میگیرند و امنیت و آرامش آنها دچار خطر میشود چراکه در حقیقت حجاب مصونیت است و این چتر حفاظتی و امنیتی اگر دچار خدشه شود شخص مورد نظر از دایره امن خارج خواهد شد که این مساله به وضوح در آیات ۳۲ و ۵۹ سوره احزاب به آن اشاره شده است.
عمده معضلات اجتماعی و جنایتهایی که حول محور مسائل جنسی رخ میدهد به علت عدم رعایت حدود شرعی و روابط زن و مرد نامحرم در جامعه است؛ بنابراین رعایت حجاب و عفاف مانع و سد محکمی در برابر بیماردلان است و این کار باعث کاهش مفاسد اجتماعی خواهد شد.
سلامت اخلاقی جامعه با رعایت زیست عفیفانه امکان پذیر است؛ چراکه در صورت عدم رعایت حجاب و عفاف معضلات اجتماعی دامنگیر کل جامعه خواهد شد و بنیان خانواده متزلزل و طلاق، خیانت و جنایت رشد مضاعفی در جامعه خواهد داشت.
کاهش آمار ازدواج، افزایش آمار طلاق رسمی، رشد مضاعف طلاقهای عاطفی، افزایش پدیده ازدواج سفید، افزایش جرم و جنایتهای مربوط به مسائل جنسی، افزایش آزار و اذیت جنسی بانوان در خیابان ها و … تماما ریشه در مسئله عدم رعایت حدود روابط محرم و نامحرم و عدم رعایت حجاب و عفاف در جامعه دارد و آمارهای رسمی و غیررسمی به وضوح نشان دهنده این مساله است.
شاید عدهای شبهه ایجاد کنند که رعایت حجاب و عفاف باعث انزوای بانوان در جامعه میشود که باید گفت وجود بانوانی در جامعه که در کنار رعایت حجاب و عفاف به مراتب بالای علمی دست یافتهاند این ادعا را باطل میکند؛ چراکه داشتن حجاب و عفاف هیچگاه به معنای خانهنشینی بانوان نیست بلکه به معنای فعالیت درست و طبق اصول در جامعه است.
قرآن کریم در آیه ۳۳ سوره احزاب به نکتهای مهم مبنی بر اینکه بانوان نباید به خودنمایی عصر جاهلی بپردازند اشاره دارد چراکه در منطق قرآن، بیبندوباری، بیحجابی و بیعفتی نهتنها نشانه روشنفکری و رشد نیست بلکه نماد حیوانیت و در حقیقت عقبگرد و برگشت به تفکر جاهلیت است در حالی که اسلام به دنبال رشد بانوان به مراتب بالا و والای دنیوی و اخروی با تکیه بر خصوصیات انسانی و الهی است.
سجاد سلیمی



