پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، در سال پنجم بعثت و پیش از تولد حضرت زهرا(سلام الله علیها)، حادثه بزرگى در زندگى پيامبر(صلى الله عليه وآله) رخ داد؛ پیامبر(ص) به معراج رفت و در مقام قرب الهی که حتی جبرئیل هم در آنجا راهی نداشت از خداوند هدیه ای دریافت کرد؛ هدیه ای از جنس نور، پاکی و خلوص و هدیه ای که باید در دنیا مجسم می شد تا راه تاریک بندگی را روشن کند و بشریت را از گمراهی نجات دهد.
پیامبر(ص) که از حقیقت این نور با خبر بود و به اذن الهی به درستی نام او را فاطمه گذاشت؛ فاطمه یعنی جدا کننده؛ یعنی شاخص؛ یعنی نماد راه حق و حقیقت و از همین رو پیامبر(ص) در روایات متعددی به این معنا تأکید داشت که هر کسی فاطمه را دوست بدارد با من در بهشت خواهد بود و هر کسی او را دشمن بداند در آتش جهنم خواهد رفت و به راستی که چه نام پر مفهومی بر این مولود گذاشته شد.
دوست داشتن فاطمه سلام الله علیها به زبان نیست که هر کسی ادعای دوستی او را داشته باشد؛ بلکه محبت واقعی با تبعیت همراه است و خدا به چه زیبایی در آیه ۳۲ سوره آل عمران می فرماید اگر خدا را دوست دارید از پیامبرش تبعیت کنید تا خدا هم شما را دوست داشته باشد بنابراین حتی اگر به زبان خود را دوست دار فاطمه بنامیم اگر تبعیت و پیروی نباشد این دوستی لقلقه زبانی بیش نخواهد بود.
پیروی از حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از هر چیز دیگری نیاز به معرفت و شناخت آن حضرت دارد که این شناخت باید نسب به ابعاد مختلف زندگی ایشان صورت بگیرد؛ یکی از این ابعاد بعد حضور حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان یک زن مسلمان در جامعه و نحوه پوشش حضرت است که امروز نیز به یکی از مهمترین مسائل روز زنان جامعه مسلمان ایرانی بدل شده است.
حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان برترین زنان عالم از نگاه اسلام اهتمام ویژه ای به مسأله عفاف و حجاب داشتند به گونه ای که سیره عملی و جزء جزء حیات آن حضرت گویاترین شاهد برای قدر و منزلت حیاء، عفاف و حجاب نزد ایشان است. آن حضرت در توصیه ای تربیتی به زنان می فرمایند «بهترين چيز براي زن آن است كه مردي را نبيند و نيز مورد مشاهده مردان قرار نگيرد».
مطالعه متون تاریخی مربوط به پوشش شخصی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز می تواند راهنمای ما برای شناخت اهمیت این حکم شرعی نزد اهل بیت علیهم السلام باشد.
در این باره فضیل بن یسار از امام باقر علیه السلام اینگونه روایت می کند که فرمودند «ِفاطمه سيده زنان بهشت است و مقنعه او تا اينجا بيشتر نبود و ایشان با دست تا وسط بازو را نشان داد». این مقنعه بلند فقط بخشی از حجاب حضرت صدیقه طاهره بوده است، چرا که پوشش ایشان هنگام حضور در مجامع عمومی تر، شکلی بسیار کامل تر داشت.
در توصیف پوشش آن حضرت در حوادث تلخ بعد از وفات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز می خوانیم که «مقنعه خود را بر روی سر انداختند و سرتاسر خود را با چادرشان پوشاندند، همراه با جمعی زنان قبیله خود راه افتادند در حالی که دنباله دامن شان روی زمین کشیده میشد».
همچنین در روایات مختلفی آمده است که ایشان خود را با جلباب و چادر می پوشاندند و سپس از خانه خارج می شدند و با توجه به خصوصیاتی که از چادر حضرت زهرا سلام الله علیها در روایات ذکر شده نشان می دهد که چادر ایشان شباهت بسیاری به چادرهای امروزی داشته است.
حیای حضرت زهرا سلام الله علیها به آن حد بود که در کتاب «ذخائرالعقبی» از اسماء بنت عمیس نقل شده است که روزى فاطمه سلام الله علیها به من فرمودند «من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندى براى دفن مى برند و تنها پارچه اى بر او مى افکنند که حجم بدن از پشت آن نمایان است ناخرسندم». اسماء گفت من در سرزمین حبشه چیزى دیده ام که با آن جنازه مردگان را حمل مى کردند، سپس شاخه هایى از درخت نخل را برداشت و به صورت تابوت مخصوصى درآورد که پارچه اى را روى چوب هاى آن مى افکندند، و بدن را درون آن مى گذاردند، به گونه اى که بدن پیدا نبود. هنگامى که فاطمه سلام الله علیها آن را مشاهده کردند فرمودند «بسیار خوب و عالى است و هنگامى که من از دنیا رفتم مرا با آن بردارید». در ذیل همین حدیث آمده است: هنگامى که فاطمه سلام الله علیها چشمش به آن افتاد تبسم کرد و این تنها تبسم او بعد از وفات پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بود.
بنابراین حجاب و عفاف میراث گرانبهای فرهنگی است که با وجود تبلیغات وسیع دشمنان خدا و رسول به واسطه ارادتی که زنان مسلمان به حضرت زهرا سلام الله علیها داشته اند از ایشان برجای مانده و خاری در چشم شیطان و پیروانش است که از هیچ تلاشی بر از بین بردن آن فروگذار نکرده اند.
همانطور که زنان مسلمان تا کنون از این میراث فرهنگی محافظت کرده اند امروز نیز اگر زنان مسلمان ادعای دوستی حضرت زهرا سلام الله علیها را دارند باید توجه داشته باشند که دوستی بدون تبعیت و پیروی از آن حضرت معنایی ندارد و کمترین نشانه دوستی و پیروی از آن حضرت تشابه ظاهری به ایشان و حفظ حجاب و عفاف در جامعه است.