پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها_ فاطمه قاسمی: خلفای عباسی که به بهانه خونخواهی اهل بیت(ع) و حمایت از حق ائمه معصوم(ع) بیرق خلافت بر جامعه اسلامی را به دست اوردند؛ برخلاف تصور ابومسلم خراسانی و دیگر مسلمانان که تصور می کردند عباسیان حق غصب شده خاندان رسول خدا(ص) یعنی امامت را به فرزندان رسول خدا(ص) باز پس خواهند داد؛ اما خاندان عباسی همین که تخت خلافت را به دست اوردند نه تنها به عهد و پیمان عمل نکردند؛ بلکه بدترین شرایط را برای اهل بیت(ع) و شیعیان ایجاد کردند، شرایطی که به مراتب امویان در آن در نسبت به برخورد با ائمه معصوم رو سفید تر از عباسیان بودند.
محافظت شدید و اختصاص لقب عسگری
همانگونه که بیان شد شرایط ائمه معصوم(ع) در دوران عباسیان بسیار بدتر از دوران اموی بود و عباسیان با وجود اینکه خود را عموزاده های اهل بیت و ائمه معصوم(ع) می دانستند شدیدترین ظلم ها را نسبت به اهل بیت (ع) روا داشتند از زندان دائمی امام کاظم (ع) تا تبعید امام رضا(ع) و مبحث ولایتعهدی ، شهادت امام جواد در سن ۲۵ سالگی و زندانی بودن امام هادی(ع)
ظلم عباسیان در حق ائمه معصوم (ع) تمامی نداشت و هر چه تاریخ به پیش می رفت و به ولادت امام مهدی(ع) نزدیک تر می شدیم خلفای عباسی که می دانستند طاغوت هستند هم به همان میزان احساس ترس بیشتری از ولادت آخرین ذخیره الهی داشتند.
از آن جایی که عباسیان می دانستند آخرین امام از فرزندان امام هادی(ع) است ، امام هادی(ع) را اضافه بر تحت نظر شدید داشتن، زندانی نیز کرده بودند ؛ اما خداوند در وعده های خود صادق است و همانگونه که در آیات قرآن کریم بیان شده است اگر اذن و اراده خداوند بر انجام کاری قرار گیرد هیچکس را یارای مخالفت با ان نیست حتی اگر تمام آسمان ها و زمین با آن فرد همراه باشند؛ بر همین اساس از آنجایی که اذن خداوند بر ولادت آخرین ذخیره الهی قرار گرفته بود و دشمن به واسطه جعفر کذاب پسرکذاب و قدرت طلب امام هادی و حتی خیانت های شیعیان دروغین نتوانست با ولادت امام حسن عسگری(ع) به اهداف خود برسد.
بنابر اذن و اراده الهی و نقل مشهور امام حسن عسگری(ع) در روز ۸ ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری در خانه امام هادی (ع) از مادری بسیار با فضیلت و اهل دانش متولد شدند.
در نقل های تاریخی درباره مادر امام حسن عسگری (ع) بیان شده است که بانوحدیثه بانویی ام ولد( دختر پادشاهان که در جنگ ها به کنیزی اسیر می شدند) بسیار دانشمند و با فضیلت بودند به نحوی که تمام بانوان مدینه در کلاس علمی ایشان حاضر می شدند و این بانو نه تنها در علم و دانش بلکه در فضیلت و تقوا نیز سرامد زنان عصر و دوره خود بودند به گونه ای که مسعودی در کتاب اثبات الوصیه در ستایش این بانو از زبان امام هادی(ع) نقل می کند« به همین زودی حق تعالی حجت خود را به تو عطا فرماید که زمین را از عدل پر کند همچنان که از جور پر شده است»
بله ولادت امام حسن عسگری(ع) در زندگی مسلمانان برکات زیادی داشت و موجب تغییر، تحولات و دگرگونی های فراوانی در زندگی مسلمانان شد.
امام هادی (ع) در زمان های مختلف به ویژه پس از رحلت فرزند بزرگ و کریم خود سید محمد که امام حسن عسگری (ع) نیز این برادر بزرگوار خود را بسیار دوست می داشتند امام عسگری ((ع) را به عنوان وصی و جانشین خود به امت اسلامی معرفی کردند تا به این ترتیب با فتنه گری های خاندان عباسی و جعفر کذاب که حتی حاضر بود با پرداخت پول به عباسیان خود را به عنوان امام بعد از امام هادی در میان مسلمانان معرفی کند را بگیرند و امام هادی(ع) پس از این رویداد در فرصت های مختلف امام حسن (ع) را به عنوان وصی و جانشین خود به امت اسلامی معرفی می کردند و پس از آشکار شدن این مطلب بود که خاندان عباسی امام حسن(ع) را مانند امام هادی(ع) در ادوار مختلف زندانی کرده و ازاد می کردند و به دلیل اینکه امام حسن (ع) به شدت تحت مراقبت خلفای عباسی بودند و در یک منطقه نظامی زندگی می کردند و تحت مراقبت شدید بودند به ایشان لقب عسگری یا لشکری را دادند.
بی نظیر در تقوا، علم، دیانت و تفسیر قرآن کریم
امام حسن عسگری(ع) در تقوا و صفات اخلاقی سرامد دوران بودند و در دوره و زمان زندگی ایشان کسی نبود که در دیانت و تقوا مقام و جایگاهی چون امام عسگری(ع) داشته باشد به گونه ای که حتی مقام و دیانت امام عسگری در میان خلفای عباسی نیز زبانزد بود و هنگامی که جعفر کذاب برادر امام عسگری به وزیر متوکل با پرداخت پول به دنبال تصاحب مقام امامت بود وزیر خلیفه عباسی به او گفت ای احمق کسی نمی تواند در دیانت و تقوا و در علم همچون امام حسن عسگری(ع) باشد.
امام حسن عسگری (ع) جایگاه علمی بی نظیر داشتند به گونه ای که در علم تفسیر قرآن در دوران خود بسیار زبانزد بودند و کسی در معلمی قرآن و تفسیر قرآن کریم نمی توانست جایگاه و مقامی چون ایشان داشته باشد.
با وجود اینکه امام حسن عسگری(ع) عمر کوتاهی داشتند اما جایگاه علمی ایشان بسیار رفیع است به گونه ای که در کتاب اعیان الشیعه به نقل از دانشمندان مختلف درباره جایگاه علمی امام عسگری (ع) بیان شده که « آن قدر علم و دانش گوناگون از آن بزرگوار نقل شده که کتاب های زیادی را پر ساخته است»
علامه سید محسن امین آثار علمی امام عسگری (ع) را در قالب پنج مجموعه گرد اوری کرده است که شامل تفسیر معروف منسوب به امام، نامه امام عسگری(ع) به اسحاق بن اسماعیل نیشابوری مذکور در کتاب «تحف العقول»، مواعظ قصار مذکور در کتاب«تحف العقول» و رساله المنقبه مشتمل بر اکثر احکام حلال و حرام.
آثار علمی امام عسگری(ع) در علوم مختلف بی نظیر بوده و نامه های ایشان به مردم
قم و اوه و نامه های ایشان به دیگر بزرگان و علمای شیعه از جمله این بابویه برای شیعیان در اعصار مختلف بسیار راهبردی است .
اقدامات راهبردی امام عسگری(ع) در دوران حیات/ بستر سازی برای ظهور و تبیین رسالت های فقه های شیعه و شیعیان در عصر غیبت
در دوره حیات امام عسگری(ع) اضافه بر سختگیری های حکومت طاغوتی عباسی انواع تفکرات و فرقه های انحرافی نیز برجامعه اسلامی حاکم شده که صوفیان، واقفیه، غلات و دیگر فرقه های انحرافی از مهم ترین این فرقه ها بودند که امام عسگری(ع) با تمامی این فرق به مقابله برخاسته و شیعیان و امت اسلامی را از خطرات این فرق انحرافی و عقاید ظاله آنها اگاه کردند.
امام عسگری (ع) به عنوان پدر آخرین امام و کسی که اخرین حجت خدا از نسل ایشان است اضافه بر استاد بودن در تمامی علوم بر زبان های فارسی، ترکی، رومی و عربی تسلط داشتند و این تسلط ایشان بر زبان های مختلف موجب تحیر دانشمندان هم عصر ایشان از دانش و آگاهی امام شده بود.
امام عسگری(ع) به عنوان جانشین امام هادی(ع) و رهبر جامعه اسلامی در دوران حیات خود اقداماتی مهمی برای حفظ فقه اسلامی از غارت بدعت گذران و دشمنان داشتند.
مورخان برای امام عسگری(ع) شاگردان زیادی نقل کرده اند که برخی از مورخان برای ایشان ۱۰۰ شاگرد و علامه قزوینی برای امام عسگری(ع) ۲۶۳ شاگرد برشمرده اند و نقل کرده اند که امام عسگری (ع) بر تمامی علوم تسلط عمیقی داشتند و به راحتی در گرفتاری ها و بحران های مختلف گره از مشکلات جامعه اسلامی باز می کردند.
تربیت شاگردان برجسته و گسترش کرسی های علمی حوزه علمیه امام هادی (ع) و گسترش تفقه و فقه ناب محمدی در میان شاگردان و فقهای شیعه یکی از اقدامات مهم امام عسگری(ع) برای حفظ فقه شیعه از گزند و غارت بدعتگزاران بود.
ساخت مسجد و توصیه مسلمانان به ساخت و توسعه مسجد
امام حسن عسگری(ع) یکی از اقدامات مهم دیگری که برای گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه انجام دادند و مسلمانان و به ویژه شیعیان را به انجام این کار تشویق کردند ساخت مساجد بود که با صدور اطلاعیه از جانب امام عسگری(ع) برای ساخت مساجد ، تعداد مساجد در جامعه اسلامی گسترش زیادی پیدا کرد و با گسترش مساجد به عنوان مرکز و کانون اقدامات جامعه اسلامی، فرهنگ اسلامی نیز در جامعه اسلامی گسترش قابل توجهی پیدا کرد.
حمایت و دستگیری از شیعیان و نیازمندان
در دوران حیات امام عسگری (ع) جامعه اسلامی در وضعیت اقتصادی خوبی نبود و به خاطر فساد حاکم بر دستگاه خلافت مردم جامعه اسلامی در سختی و فقر معیشت زندگی می کردند امام عسگری(ع) به عنوان امید مسلمانان در مراسم حج و در رویدادهای مختلف از مسلمانان و شیعیان حمایت می کردند و در سیره و سبک زندگی ایشان روایت شده که بارها امام عسگری(ع) در بزنگاه های حساس از شیعیان حتی انهایی که از امام خجالت می کشیدند حمایت مالی کرده و همواره دستگیر امت اسلامی بودند که اگر حمایت های امام در بزنگاه های حساس نبود امکان داشت مسلمانان جذب دستگاه فاسد خلفای عباسی شوند.
توجه ویژه امام عسگری(ع) به مردم و علمای قم ایران
ارادات مردم قم به امام عسگری(ع) و فرزندن صالحشان امام زمان(عج) بی دلیل نیست امام عسگری(ع) در طول حیات خود توجه ویژه ای به شیعیان و مردم قم داشته و برای مردم قم و ساوه نامه نوشتند، همچنین امام عسگری(ع) برای احمدین اسحاق قمی ، علی بن حسن بن بابویه قمی نامه نوشتند و در این نامه ها ضمن قدردانی از مردم قم برای گذشتگان و آیندگان علما و مردم قم دعا کردند که در مسیر اهل بیت(ع) و امام زمان (عج) باشند.
دعای امام عسگری ریشه ارادت قمی ها به امام زمان(عج)/ مردم قم عاقبت به خیر دعای امام عسگری
امام عسگری(ع) در نامه خود به مردم قم و همچنین در نامه به ابن بابویه می فرمایند که برای مردم قم دعا کردند که در حریم ولایت ائمه معصوم(ع) باشند و همین دعای امام تا به امروز موجب شده که قم محفل و کانون گردهمایی یاران و محبان اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) باشد.
دعای امام عسگری(ع) موجب شده مردم قم نه تنها مرید اهل بیت (ع) باشند؛ بلکه موجب شده مردم قم مروج فرهنگ و سبک زندگی انتظار در جامعه جهانی باشند و علما و مردم قم فرهنگ انتظار را در تمام دنیا نشر دادند و امام خمینی(ره) و نایب برحق ایشان امام خامنه ای با انقلاب اسلامی فرهنگ انتظار را جهانی کرده اند و مردم قم نیز با عمل به توصیه امام عسگری(ع) مبنی بر عمل به توصیه های روایان حدیث و ولی فقیه در دوران غیبت نیز اثبات کرده اند که عاقبت به خیر دعای امام عسگری(ع) هستند.
مهم ترین توصیه های امام عسگری(ع) به جامعه اسلامی در قالب نامه به ابن بابویه قمی/ انتظار فرج مهم ترین خواسته امام عسگری از شیعیان
امام عسگری(ع) در بخشی از نامه خود خطاب به ابن بابویه قمی می فرماید« ای ابوالحسن خداوند محبت و دوستی خاندان پاک پیامبر(ص) را در قلوب گذشتگان و ایندگان شما در سرزمین اطاعتش کاشت» امام عسگری(ع) همچنین در ادامه نامه به ابن بابویه می فرمایند« ای ابوالحسن برتو باد به صبر و انتظار فرج که همانا پیامبر(ص) فرمودند بهترین اعمال امت من انتظار فرج است».
امام عسگری(ع) ضمن توصیه ابن بابویه به نماز شب به عنوان رکن شیعه و امت اسلامی و همچنین توصیه ابن بابویه به اقامه نماز ، پرداخت زکات و خمس به ابن بابویه می فرمایند« ای ابوالحسن صبرکن و همه شیعیانم را به صبر و استقامت امر کن همانا سراسر زمین از ان خداوند است و ان را به هرکس بخواهد و شایسته بداند واگذار می کند و سرانجام برای پرهیزکاران است و سلام بر تو و همه شیعیان ما و رحمت و برکات خدا برآنها و خدا برای همه ما کافی و نگهبان و یاور نیکویی می باشد.
بررسی سیره و سبک زندگی امام عسگری(ع) نشان می دهد که ایشان بهترین الگو برای مسلمانان در عرصه غیبت هستند و مسلمانان اگر می خواهند که به عصر دلپذیر ظهور برسند باید مانند امام عسگری(ع) امام خویش را یاری دهند و یاری دادن امام زمان(عج) در عصر غیبت همان اطلاعت از نایبان بر حق امام زمان(عج) یعنی ولایت فقیه و ولی جامع الشرایط فقیه است پس امت اسلامی با استناد به سیره امام عسگری(ع) با اقامه حدود الهی و انجام دستورات خداوند در دوران غیبت و عمل به رهنمودهای ولی فقیه می توانند به عصر دلپذیر ظهور رسیده و رویای امت واحده و حکومت عدل جهانی به رهبری اخرین حجت خدا یعنی امام زمان(عج) را تحقق باشند.
امام عسگری(ع) برای مردم قم و شیعیان دعا کرده اند وس اگر شیعیان در مسیر توصیه های امام عسگری(ع) حرکت کرده و امام زمان(عج) را یاری دهند خواهند توانست به عصر دلپذیر ظهور برسند.
امام عسگری(ع) در دوران حیات خود مانند حضرت موسی(ع) با فرعون و طاغوتی روبه رو بودند که می خواستند مانند نمرود ولی خدا را نابود کنند اما هرگز به هدف خود نرسیدند؛ طاغوتیان عصر امام عسگری(ع) هم با تدابیر ان حضرت مانند نمرود هرگز به خواسته خود نرسیدند و یاران امام عسگری(ع) از جمله نواب اربعه امام زمان، فضل به شاذان نیشابوری، یونس بن عبدالرحمان و ابن بابویه و اسحاق قمی پیام امام عسگری(ع) را به شیعیان و امت اسلامی منتقل کردند.
اولین بیعت کننده با امام عسگری(ع) به عنوان امام پس از امام هادی(ع) یک ایرانی بود
همچنین جامعه اسلامی و مردم ایران باید بدانند که بنابر روایت تاریخ مفتخر هستند که نخستین کسی که با امام عسگری(ع) به عنوان امام پس از امام هادی(ع) بیعت کرد یک ایرانی به نام محمد بن عبدالله بن عبدالعالی بن مسعود شیرازی بودَ بنابراین ملت ایران مفتخر است که اگر در مسیر سیره امام عسگری(ع) و اجداد بزرگشان حرکت کند خواهد توانست با بستر سازی ظهور، استکبار ستیزی و حمایت از مظلوم نخسیتن ملت و امتی باشد که در تحقق امر مهم فرج قدم برداشته است و چه افتخاری بزرگتر از این افتخار که یک ملت ، تمدن ساز امت واحده و امت عدل جهانی به رهبری امام زمان(عج) باشد همانگونه که شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ملت ایران را ملت شهادت و ملت امام حسین(ع) نامیدند و بیان کرد که راه فتح قدس از کربلا می گذرد و مقصد اصلی سپاه مقاومت قدس عزیز است.