به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان مهرماه ۳۲ مورد اهدای آثار تاریخی و هنری شامل ۶۰۰ شیء موزه‌ای یا اثر نمایشگاهی به موزه فاطمی اهدا شده است.

 اهدای این آثار به لحاظ تعداد اهداکنندگان، تعداد و کمیت آثار اهدایی و تنوع و نفاست آثار اهدایی رشد ۴ برابری را نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

امسال به طور میانگین هر هفته یک مورد اهدای آثار از شهرهای مختلف کشور به موزه آستان اتفاق افتاده و این در حالی است که هنوز به طور رسمی فراخوان جذب آثار به موزه منتشر نشده است.

 اطلاع‌رسانی مستمر و معرفی این موزه در صداوسیمای استانی و ملی، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی در چندساله اخیر موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به این موزه شده است و مجموع این عوامل باعث شده روزبه‌روز بر تعداد واقفان و اهدا گران آثار به این موزه از سراسر ایران اسلامی و حتی دیگر کشورها افزوده شود.

امسال در مجموع ۶۰۰ قلم اثر موزه‌ای و نمایشگاهی به موزه فاطمی وقف یا اهدا شده که به لحاظ تعداد از یک‌قلم اثر اهدایی از سوی یک فرد تا تعداد بالای اهدایی وجود داشته و بیشترین مجموعه اهدا شده شامل ۳۸۰ قلم اثر متنوع است که از جهرم کرمان به موزه فاطمی اهدا شد.

 گونه‌های آثار اهدایی شامل سکه‌ها، ظروف چینی و سفالی، انواع مدال‌های ورزشی اهدا شده توسط قهرمانان ورزشی اعم از بانوان و آقایان، نشان‌های فرهنگی و علمی، تمبرهای ایرانی و خارجی، شمشیر و تبر، گلدان بلورین، قرآن‌های خطی، کتب خطی، پارچه، بقچه و لباس‌های تاریخی، زیورآلات و ابزارآلات، سنگ‌های نیمه قیمتی و کمیاب، ظروف قدیمی، تابلوهای خوشنویسی و نقاشی و انواع آثار مفرغی می‌شود.

 آثار موزه‌ای اهداشده به لحاظ قدمت و دیرینگی از اشیای باستانی متعلق به هزاره‌های قبل از میلاد، تا آثار تاریخی متعلق به دوره‌های حکومتی اسلامی از قبل و بعد صفویه را شامل می‌شود و آثاری نیز به‌عنوان آثار هنری و نمایشگاهی اهدا شده مربوط دوره معاصر و قبل و بعد انقلاب اسلامی ایران است.

 بلافاصله بعد از اهدای آثار قدمت و دیرینگی آن بررسی می‌شود و در صورت محرز شده موزه‌ای یا نمایشگاهی بودن آثار به واقفان “وقف‌نامه” داده می‌شود و به اهدا گران آثار نمایشگاهی یا معاصر “هبه نامه” تقدیم می‌شود.

تمام مراحل وقف و اهدای آثار به موزه مستندسازی می‌شود و در قالب برگزاری آیین اهدا یا رونمایی آثار از اهداکنندگان تجلیل می‌شود و متناسب با نوع آثار اهدایی در مناسبت‌های مذهبی و ملی معرفی می‌شوند.

پس از دریافت آثار اهدایی به موزه، فرایند تخصصی ثبت و کدگذاری، کارشناسی و شناسنامه‌نویسی، نگهداری و مرمت و مراحل دیگری بر روی آثار پیگیری می‌شود و برخی از آثار فاخر که تناسب با سناریو و روند چیدمان موزه داشته باشند در اولین فرصت به نمایش در می‌آیند.

 برخی آثار اهدایی به‌صورت نوبتی و برخی نیز در “گنج‌واره آثار نو اهدایی” به‌صورت فصلی به نمایش عموم گذاشته می‌شود؛ برخی از آثار شاخص اهدایی نیز در مناسبت‌های مذهبی و ملی، رونمایی شده و به‌صورت ویژه به نمایش در می‌آید.

گفتنی است علاقه‌مندان به حفظ و نگهداشت بهینه آثار و میراث تاریخی و فرهنگی می‌توانند از طریق شماره ۰۲۵۳۷۱۷۵۲۴۰ و یا ارسال عدد ۲۶ به سامانه ۳۰۰۰۱۱۲۲ و یا ارسال پیام به ادمین کانال رسمی موزه فاطمی در پیام‌رسان ایتا، با شناسه @haramqom_museum در خصوص شیوه اهدایی آثار تاریخی یا هنری خود، راهنمایی لازم دریافت کنند.

 همچنین علاقه‌مندان به اهدای آثار می‌توانند به‌صورت حضوری در ساعات اداری (۸ تا ۱۶) به ساختمان موزه فاطمی واقع در جنب ورودی یک حرم مطهر مراجعه کنند.