به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، دومین نشست شورای زکات استان قم در سال ۱۴۰۲ پیش از ظهر امروز به ریاست آیت‌الله سید محمد سعیدی و حضور جمعی از ائمه جمعه و مسئولان استان قم در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

 آیت‌الله سعیدی با تبریک میلاد امام محمدباقر (ع) و حلول ماه رجب و آغاز فصل بهار معنویت، ابراز کرد: در باب زکات آیات فراوانی داریم که به‌صورت مفصل به این موضوع پرداخته‌اند؛ از جمله این آیه که وقتی حضرت عیسی (ع) به اذن خداوند در مهد به سخن آمدند فرمودند خداوند من را تا زمانی که زنده‌ام به نماز و زکات امر کرده است که نشان‌دهنده اهمیت نماز و زکات است.

 وی با اشاره به روایات فراوانی که دررابطه‌با زکات وجود دارد افزود: امام محمدباقر (ع) درباره افرادی که مال و ثروت دارند؛ ولی زکات نمی‌پردازند فرمودند ثروت این افراد مانند افعی در روز قیامت در خواهد آمد و موجب عذاب آنها خواهد شد و در روایت دیگری فرمودند خداوند نماز و زکات را در کنار هم و مکمل هم قرار داده تا کسی که نماز را اقامه کند و زکات ندهد گویی نماز هم نخوانده است.

 تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه افرادی که مال و ثروتی دارند باید توجه داشته باشند که این ثروت را خدا در اختیارشان قرار داده است، گفت: حب مال گاهی فکر انسان را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود از نظر فکری هم انحراف در انسان ایجاد شود.

 وی ابراز کرد: حقوقی که در روایات برای زکات ذکر شده است؛ مانند زکات علم، زکات زیبایی و از این موارد نشان می‌دهد که هر دارایی که انسان دارد خدا به او داده و باید زکات هر دارایی متناسب با همان پرداخت شود.

 آیت‌الله سعیدی در ادامه با اشاره به تأثیر بالای تبلیغات در ترویج زکات ابراز کرد: باید از ظرفیت‌های مختلف برای ترویج زکات استفاده کرد و یکی از این ظرفیت‌ها استفاده از زبان هنر و رسانه است که باید موردتوجه قرار گیرد.