به پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام محمود اکبری در ویژه‌برنامه جشن ولادت نبی گرامی اسلام (ص) و امام صادق که از سوی آستان مقدس حضرت معصومه  سلام الله علیها  در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به تشریح احکام و اهمیت ذکر صلوات پرداخت و اظهار داشت: امام صادق (ع) به صَباح بن سیابه فرمودند«ألا أعَلِّمُکَ شَیْئاً یَقِی اللهُ بهِ وَجْهَکَ مِن حَرِّ جَهَنَّمَ؟ قالَ، قلتُ: بَلی، قالَ: قُلْ بَعدَ الفَجْرِ:أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ مائةَ مَرَّةٍ یقَی اللهُ به وَجْهَکَ مِنْ حَرِّ جَهَنَّمَ؛ آیا می‌خواهی به تو دعایی بیاموزم که خدای متعال به برکت آن، چهره تو را از حرارتِ آتش جهنم نگه دارد؟ صَباح گوید: به حضرت عرض کردم: آری. حضرت فرمودند: بعد از سپیده‌دم صد مرتبه بگو: أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ خداوند به برکت این ذکر، تو را از آتش جهنم حفظ خواهد کرد.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه  سلام الله علیها  با تأکید بر این‌که صلوات از منظر شرع مقدس اسلام در هر شرایطی مستحبت و مؤکد از سوی شارع مقدس است، عنوان داشت: ذکر صلوات در همه حال برای مؤمن از سوی امامان معصوم علیهم‌السلام توصیه‌شده است؛ بر این اساس مؤمن چه در نماز باشد و یا در هیئتی غیر از نماز مستحب است که بر این ذکر شریف مداومت داشته باشد.

حجت‌الاسلام اکبری در پایان با اشاره به این‌که در شرع مقدس اسلام برای ذکر شریف صلوات در روز جمعه، سجده و خروج از مسجد تأکید فروان شده است، اظهار داشت:  مؤمن حتماً توجه داشته باشد که تلاوت ذکر « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آل مُحَمَّدٍ» در تشهد، نماز میت، سجده سهو و خطبه‌های نماز جمعه از منظر شرع مقدس اسلام واجب است.

کارشناس احکام فقهی آستان مقدس حضرت معصومه  سلام الله علیها  صلوات را یکی از احکام مشترکه رسول گرامی اسلام و ائمه معصوم علیهم‌السلام توصیف کرد و گفت: صلوات بر ساحت رفیع نبی گرامی اسلام (ص) و ائمه معصوم علیهم‌السلام از شعائر الهی است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که از منظر شرع مقدس اسلام هرکس که مکرر نام مقدس نبی گرامی اسلام (ص) را بگوید و یا بشنود و حتی اگر بنویسد لازم است بر ذکر شریف صلوات مداومت داشته باشد، ابراز داشت: بر مؤمن لازم است که در تشهد به هنگام ذکر تشهد که می‌گوید«اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ؛ شهادت می‌دهم که معبودی سزاوار پرستش نیست مگر خدایی که یگانه است و شریک ندارد؛ شهادت می‌دهم که محمد(ص) بنده خدا و فرستاده او است. خدایا رحمت بفرست بر محمد و آل محمد.» ذکر شریف« اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ » را بگوید.