به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد،‌با تأکید بر رعایت تقوای الهی بیان کرد: خداوند برای تشخیص حق و باطل به ما عقل داده است، اما گاهی اوقات به دلیل دلبستگی‌های پوچ به دنیا و حرص و طمع، نمی‌توانیم حق را تشخیص دهیم؛ تقوا می‌تواند ما را در تشخیص حق و باطل کمک کند.

وی با بیان اینکه انسان نمی‌تواند در دنیا بدون الگو زندگی کند افزود: خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت بیان کرده است که مردم با تأسی از حضرت ابراهیم با کفار و مشرکین قطع رابطه کنند؛ امید به خداوند موجب می‌شود که انسان از انبیا و اولیای الهی الگو بگیرد و الگو‌های حسنه انتخاب کنند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: برائت از دشمنان سود و منفعتی برای خداوند ندارد بلکه بدون تردید این مسئله در راستای مصالح مومنان و مسلمانان است و موجب پیشرفت‌ و عزت‌ آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های متقین این است که خداوند فقط عبادات متقین را قبول می‌کند؛ در نزد خداوند متعال، روح اعمال با ارزش است و زمانی که روح عمل ارزشمند باشد مقدار آن اهمیت ندارد.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به سالروز رحلت حضرت معصومه سلام‌الله علیها گفت: سال‌ها قبل از تولد حضرت معصومه سلام‌الله علیها، امام صادق (ع) فرمودند که از ۸ درب بهشت، سه درب آن به قم باز مى‌شود و زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى‌رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت خواهند شد.

وی با اشاره به جایگاه و مقام والای قم تصریح کرد: شیطان و جنود او همواره به شهر مقدس قم طمع داشته و دارند، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از تیرهای زهرآلود دشمن به سمت این شهر نشانه رفته است، دشمنان طرح‌های گسترده‌ای برای گسترش فساد در این شهر دارند بنا بر این همه مردم باید در مقابل این توطئه دشمن ایستادگی کنند.

امام جمعه قم با اشاره به روز ۹ دی اظهار کرد: ۹ دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است؛ حماسه ۹ دی نماد عزت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ۹ دی از جنس انقلاب سال ۱۳۵۷ و از جنس حضور عاشورایی ملت ایران در مقابل دشمنان است؛ عناصر سازنده فتنه، ‌راه‌های تشخیص فتنه و وظایف مردم در مقابل فتنه از مسائلی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه دولت متجاوز آمریکا و صهیونیست‌های قاتل از عوامل اصلی فتنه ۸۸ بودند گفت: استکبار جهانی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون توطئه‌های بسیار زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته است و هیچگاه از توطئه دست نمی‌کشد؛ دشمنان هر ۱۰ سال، یک فتنه را در کشور طراحی و اجرایی کرده‌اند و مردم و مسؤولان باید هوشیار باشند و بدانند که دشمنان برای سال ۹۸ نیز به فکر فتنه دیگری است.

وی با تأکید بر اینکه دشمنان اصلی خود را پشت سر فریب خوردگان فتنه ۸۸ پنهان کردند افزود: دشمن در فتنه ۸۸ تمام امکاناتش را بسیج کرد و عده‌ای نیز در این مسیر فریب خوردند و به دشمن برای رسیدن به اهدافش کمک کردند.

وی ادامه داد: در فتنه‌ سازندگان و طراحان اصلی، پیاده نظامی را به خیابان‌ها می‌کشانند که این افراد هیچ خبری از پشت پرده و اهداف دشمنان ندارند و نمی‌دانند که با اقدامات خود موجب چه صدمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به کشور می‌شوند.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به راه‌های تشخیص فتنه اظهار کرد: خداوند در همه مراحل حجت را برای مردم تمام کرده است؛ توجه به معیار‌های تشخیص حق و باطل و همچنین توجه به موضع‌گیری‌های مقام معظم رهبری از اصلی‌ترین راه‌های تشخیص فتنه است چراکه سخنان رهبری برگرفته از روایات و آیات است.

وی تصریح کرد: راه دوم برای تشخیص فتنه، تقوا داشتن است، چراکه با سلاح تقوا می‌توان از فتنه‌ها عبور کرد؛ فتنه مانند مه غلیط، فضا را نا مشخص می‌کند و برای عبور از این فضا تقوا لازم است.

امام جمعه قم با اشاره به وظایف مردم در مقابل فتنه اظهار کرد: زمانی که فتنه جامعه را تهدید می‌کند، اهل بصیرت نباید سکوت کنند چراکه در شرایط فتنه دو وظیفه مهم بر عهده همه مردم است، نخست اینکه مردم باید میان خودشان و فتنه‌گران مرزبندی کنند و دوم اینکه با حضور به موقع در صحنه، توطئه دشمن را خنثی کنند.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه مردم با حضور به موقع خود فتنه ۸۸ را خنثی کردند بیان کرد: همه مردم و مسؤولان باید بدانند که مسائل، مشکلات و بحران‌های کشور با وجود ولایت‌فقیه هرگز به بن‌بست نخواهد رسید و با بصیرت و تدبیر مقام معظم رهبری همه بحران ها و مشکلات حل خواهد.

وی افزود: مسؤولان نباید اجازه بدهند که بستر‌های فتنه در کشور شکل گیرد و به همین دلیل باید به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه ویژه داشته باشند؛ رئیس جمهور چند روز پیش از مقام معظم رهبری تشکر کرده بود و ما نیز از رئیس جمهور می‌خواهیم که تشکر خود از مقام معظم رهبری را در مقام عمل به ظهور و بروز بگذارند و مشکلات مردم را رفع کنند.

امام جمعه قم با بیان اینکه تولید ملی و ایجاد اشتغال هرگز نباید فراموش شود خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۳۹۶ در حرم مطهر رضوی به توجه بر تولیدات داخلی تأکید داشتند چراکه توجه به تولیدات داخلی برکات و آثار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه چرا از واردات بی‌رویه اجناس خارجی و کالای قاچاق به کشور جلوگیری نمی‌شود افزود: یکی از برکات و آثار توجه به تولیدات داخلی از بین بردن بستر‌های فتنه است؛ ضربه وارد کردن به تولید ملی و واردات بی‌رویه کالاهای قاچاق نوعی بسترسازی برای فتنه‌های جدید است به همین دلیل دولت و مجلس باید به این مسئله توجه داشته باشند و در بودجه بندی سال ۱۳۹۷ تولیدات داخلی را مد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور دوگانه‌هایی را مطرح کردند که باید به آن‌ها توجه کرد؛ نخستین دوگانه، مسئله سیاست دینی و دین سیاسی است؛ سیاست دینی یعنی اینکه دین خاستگاه تعقل و فقه باشد ولی دین سیاسی به این معنی است که یک شخص دین را در جهت منافع خود تفسیر کند و این دو بسیار باهم تفاوت دارد.

آیت‌الله سعیدی گفت: انقلابی گری و انقلابی نمایی دو‌گانه‌ دیگری است که مقام معظم رهبری بیان کردند، انقلابی‌گری به معنای حرکت در چارچوب قانون اساسی، فرمایشات ولایت‌فقیه و ایستادگی در برابر دشمنان است اما انقلاب نمایی به معنای مدعی بودن و شعار دادن است.

وی تصریح کرد: دوگانه سوم که در فرمایشات مقام معظم رهبری بود، مسئله از موضع نظام سخن گفتن یا از موضع اپوزیسیون سخن گفتن است؛ کسانی که تا دیروز همه امکانات کشور در اختیار آن‌ها بود باید جایگاه خود را مشخص کنند که آیا از موضع نظام سخن می‌گویند یا موضع اپوزیسیون؛ کسی که قریب به یک دهه همه‌کاره کشور بوده و الان اپوزیسیون شده است باید بداند که خواسته یا ناخواسته در راستای اهداف دشمنان حرکت می‌کند.

امام جمعه قم اظهار کرد: دو گانه چهارم که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند این بود که نقد و نقدپذیری واجب است اما تهمت و لجن پراکنی حرام است؛ در نظام جمهوری اسلامی ایران باید از خدمات همه مدیران تشکر کرد و اگر اشتباه یا غفلتی نیز وجود داشته است باید نقد کرد.

آیت‌الله سعیدی در پایان با اشاره به هفته ثبت احوال بیان کرد: با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور سوم دی ماه به عنوان روز ثبت احوال در تقویم رسمی کشور وارد شده است؛‌ ثبت احوال نهادی مهم بوده که حالات چهارگانه انسان را رصد می‌کند و این آمار در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور بسیار تاثیرگذار است.