به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در آیین شمع‌گردانی خادمان آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) که امشب در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه شهر قم قبل از حضور حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها نیز مورد توجه بوده است، اظهار کرد: هر چند امکان دارد برخی از افراد برای ارتقای جایگاه برخی از شهرها، روایات نادرستی را مطرح کرده‌اند اما در مورد شهر مقدس قم و جایگاه این شهر مستندات و روایات صحیحی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در برخی از روایات از شهر قم به عنوان مکانی امن برای شیعیان نام برده شده است، اضافه کرد: شخصیت‌های برجسته‌ای در صدر اسلام در این شهر زندگی می‌کردند و اکنون نیز این شهر به پایگاهی برای ترویچ معارف دینی تبدیل شده است.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، آستان‌های مقدس باید به قطب‌های فرهنگی کشور تبدیل شوند و در این مسیر باید از ظرفیت‌های مختلف فرهنگی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه همه امامزادگان مورد احترام هستند، عنوان کرد: برخی از امامزادگان از جمله حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در میان امامزادگان یک جایگاه متفاوتی را به خود اختصاص داده‌اند

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی بر لزوم بزرگداشت شخصیت‌های دینی از جمله امامزادگان به منظور معرفی آنها تاکید کرد و ادامه داد: تکریم امامزادگان سبب ترویج آموزه‌های علمی آنها می‌شود به همین علت باید از مناسبت‌های مختلف از جمله شهادت‌ها و تولدها به عنوان یک فرصت مطلوب استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه چهار نفر از ائمه اطهار(ع) به زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها توصیه کرده‌اند، مطرح کرد: به نقلی گفته می‌شود که امام رضا علیه‌السلام یک زیارت‌نامه اختصاصی برای خواهر خود ارائه کرده‌اند.

این استاد حوزه علمیه قم از ولایت‌پذیری و هزینه کردن برای ولایت به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته کریمه اهل بیت(س) نام برد و ادامه داد: روایات مختلفی از ایشان در مورد ولایت مطرح شده است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: همانطور که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها برای ولایت حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زینب سلام‌الله علیها نیز برای ولایت امام حسین علیه‌السلام هزینه کردند، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها نیز در مسیر ولایت امام رضا علیه‌السلام گام برداشتند و این ولایت‌پذیری توانست جایگاه ایشان را ارتقا بخشد.

وی با تاکید بر اینکه زائران حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به زیارت یک عالمه آماده‌اند، عنوان کرد: مهاجر بودن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان است که جایگاه حضرت را ارتقا بخشیده است به همین علت نباید نسبت به جایگاه زیارت این بانوی کریمه بی‌توجه باشیم.(p1)