به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، «فرزند کمتر، زندگی بهتر» این شعاری بود که از دهه هفتاد آغاز شد و به‌مرور آن‌چنان درزمینه نهادینه شدن این شعار در جامعه فعالیت فرهنگی و تبلیغی صورت گرفت که خیلی از ما که در خانواده‌های پرجمعیت متولدشده بودیم از اینکه در مدرسه بگوییم چند فرزند هستیم شرم داشتیم و مادران ما هم که تا آن زمان فرزند زیاد را برای خود مایه افتخار می‌دانستند به‌مرور تحت تأثیر این شعار قرارگرفته و پدران ما هم چون خدمات دولتی و درمانی برای بیشتر از دو تا سه فرزند ارائه نمی‌شد، فرزند دار شدن را از برنامه زندگی خود حذف کردند.
اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و امروز کار به‌جایی رسیده که زوج‌های جوان تا مرز ۳۰ سال اقدام به فرزند آوری نکرده و حتی یک بچه را هم زیادی می‌دانند.
تا این‌که رهبر معظم انقلاب به دولتمردان و مردم هشدار دادند که جمعیت کشور میل به پیری داشته و با یک تهدید جدید و جدی روبه‌رو است که این تهدید همان تهدید جمعیتی است و از هر تهدیدی به‌مراتب برای امنیت و حیات ملت‌ها خطرناک‌تر است.
به‌این‌ترتیب بود که دوباره کارشناسان مذهبی و مردم به تکاپو افتادند که چه کنند تا از پیری جمعیت و این تهدید امنیتی جلوگیری کنند و به این شکل بود که شعار «فرزند بیشتر، زندگی شادتر» مطرح شد.
اما ازآنجایی‌که شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» بیش‌ازحد در کشور نهادینه‌شده و اشتغال بانوان نیز رشد چشمگیری داشته است به همین دلیل هنوز همچون گذشته همان سیاست فرزند کمتر در خانواده‌ها رایج است که این سیاست می‌تواند موجب مرگ خاموش یک ملت شود.
بر همین اساس در راستای مقابله باسیاست تک‌فرزندی و فرزند کمتر و اطلاع‌رسانی در زمینه آسیب‌های این سیاست غلط به مردم و خانواده‌ها یک سلسله گفت‌وگو با محوریت مباحث فرزند آوری، وضعیت کنونی جمعیت کشور و به‌صورت کلی جنگ جهانی جمعیت با حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح قاسمی، نویسنده کتاب جنگ جهانی جمعیت و مدیر پژوهشکده مطالعات راهبردی جمعیت آغاز کرده‌ایم که به‌صورت سلسله وار و کوتاه به اطلاع مخاطبان می‌رسد.
بخش اول: جنگ جهانی جمعیت از کی و با چه هدفی آغاز شد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسمی: سرمایه‌داران و اندیشمندان غربی که زمانی برای استثمار زنان جامعۀ خود و تأمین منافع کوتاه‌مدت اقتصادی‎شان، طرح نابودی خانواده در غرب را ریخته بودند، با مشاهدۀ عواقب سوء این خطای استراتژیک، به فکر تکرار تجارب مرگبار خود در عرصۀ بین‌المللی افتادند تا به‌این‌ترتیب انقلاب جنسی را در جهان همه‌گیر کنند.
در همین‌جا بود که کلیدواژۀ حقوق زن بیش‌ازپیش برای ترویج افکار منحط فمینیستی و ایجاد فضای دوگانگی و رقابت میان همسران، به میدان کشیده شد و تنظیم خانواده یا همان باروری سالم، برای کاهش جمعیت و بسط فساد در دنیا مورد تأکید مراکز متعدد بین‌المللی قرار گرفت.
به‌هرحال با آشکار شدن تدریجی عواقب وحشتناک انقلاب جنسی و به‌منظور انتقال این بحران‌ها به شرق و خصوصاً کشورهای اسلامی بود که در ظرف کمتر از سه سال وقایع بزرگی رخ داد:
که در ابتدا سازمان ملل به‌طور گسترده به عوارض ناشي از رشد جمعيت پرداخت (۱۹۷۳)، هم‌جنس‎بازی از لیست بیماری‌های روانی خارج شد (۱۹۷۳)، پروژۀ مطالعاتی شورای امنیت ملی ایالات‌متحده (nssm200) با مدیریت هِنری کیسینجر، رشد جمعیت قارۀ آفریقا و کشورهای در حال توسعۀ شرقی را برخلاف امنیت ملی آمریکا عنوان کرد (۱۹۷۴)، نخستين اجلاس كميسيون جمعيت سازمان ملل برگزار شد (۱۹۷۴)، با حمایت بنیاد راکفلر، در زمینۀ مشکلات افزایش جمعیت کار گسترده‎ای در عرصۀ رسانه‌ای صورت گرفت (۱۹۷۴)، نخستین كنفرانس جهاني جمعيت در بخارست برگزار شد (۱۹۷۴)،کمیسیون مقام زن، تدوین پیش‌نویس کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان را آغاز کرد (۱۹۷۴)، تنظیم خانواده از موضوعات محوری کمیسیون مقام زن شد (۱۹۷۵) و سال ۱۹۷۵ به‌عنوان سال جهانی زنان نام‌گذاری شد و این مقطع مهم در تاریخ مدیریت جمعیت در جهان، سرآغاز جنگ نوینی در عرصۀ جمعیت بین‌الملل بود که ما از آن به‌عنوان آغاز عصر «جنگ جهانی جمعیت» می‎نامیم.
اما درباره وضعیت کنونی جمعیت در ایران پروفسور مایکل کوک (Dr. Michael Cook) نویسنده، تحلیل‎گر سرشناس و استاد دانشگاه پرینستون (Princeton University) در ایالت نیوجرسی ایالات‌متحده در پژوهشی علمی تحت عنوان «بحران جمعیتی ایران» (Iran’s demographic crisis) با اشاره به تحولات بنیادین جمعیت در ایران می‌نویسد:
تا اواسط قرن جاری، جوانان ایران، سالمند خواهند شد و جمعیت فعال و در سن کار اندکی برای حمایت از سالمندان وجود خواهد داشت و این در حالی است که در جامعه کنونی ایران روابط خانوادگی و خویشاوندی موجود نیز شدیداً در حال تضعیف است.
واقعیت ناگفته این است که افق آینده جمعیتی ایران، در بلندمدت بسیار تاریک به نظر می‎رسد و درحالی‌که جمعیت کنونی سالمندان حدود ۸ درصد است، اگر کنترل جمعیت در این کشور به همین ترتیب پیش رود، فقط در یک دوره ۴۰ ساله بیش از ۲۰ درصد به سالمندان ایران افزوده خواهد شد.(t1)