به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، امام حسن عسگری علیه‌السلام در حدیثی زیبا ایتام واقعی جامعه اسلامی را توصیف کرده و ایتام واقعی امت اسلامی را کسانی می‌دانند که احادیث اهل‌بیت علیه‌السلام و احکام دین را نمی‌دانند و نسبت به احکام دین ناآگاه هستند؛ به همین دلیل پاداش کسی را که بابیان حدیث و احکام دینی از یتیمان امت دستگیری می‌کند را بهشت می‌دانند و می‌فرمایند: «بابیان احادیث و احکام دین از یتیمان امت ما دستگیری کنید».

در عصر حاضر باوجود افزایش وسایل ارتباطات جمعی و امکان دسترسی آسان به منابع به دلیل هجمه‌های فرهنگی و متأسفانه استفاده نادرست از ابزار مدرن ارتباط‌جمعی هنوز آن‌چنان که باید از فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعات جمعی در راستای ترویج احکام، احادیث و منابع دینی استفاده نمی‌شود و هنوز عده زیادی از مردم هستند که متأسفانه شاید احکام ابتدایی دین را ندانند و این موضوع و ندانستن احکام به هنگام رجوع مردم به اماکن مقدسه و به‌ویژه حرم‌های اهل‌بیت علیه‌السلام نمود بیشتری دارد؛ زیرا مردم در این برهه حضور در حریم اهل‌بیت علیه‌السلام است که متوجه اهمیت دین‌شناسی و دانستن احکام می‌شوند به همین دلیل با حجم زیادی از پرسش‌ها مواجه شده و به دنبال کسانی هستند که به سؤالات شرعی آنها پاسخ دهند.

ازآنجایی که حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها رسالت اصلی خود را نشر معارف دینی و احادیث اهل‌بیت علیه‌السلام و ترویج احکام دینی می‌داند با استقرار واحدهای پاسخگویی به سؤالات شرعی به این نیاز مردم که با رجوع به حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها عنوان زائر را به خود گرفته و در معرکه بهشتی شدن وارد می‌شوند، پاسخ داده است.

آمار زیاد مراجعان واحد پاسخگویی چه در بخش خواهران و چه در بخش به براداران گویای این مطلب است که نیاز مردم به دانستن احکام، نیازی جدی بوده و تا مردم احکام دین را ندانند و شیوه عمل به آن را نیاموزند نمی‌توان از آنها انتظار عمل داشت و به‌عبارت‌دیگر دانستن احکام از شاخصه‌ها و وجوه تمایز یک امت مسلمان و نظام اسلامی از ملت‌های غیر اسلامی است به همین دلیل است که می‌توان مهم‌ترین اقدام واحد پاسخگویی به مسائل شرعی را در کنار پاسخگویی به پرسش‌های شرعی، تربیت استاد پاسخگو عنوان کرد. بر این اساس یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خدمات آستان قدس کریمه اهل‌بیت علیه‌السلام به جهان اسلام تربیت استاد پاسخگو است.

برای اطلاع بیشتر از فعالیت‌های واحد پاسخگویی به سؤالات شرعی خواهران از کارشناسان این واحد دعوت به گفت‌وگو کرده و اهم اقدامات آنها را در این عرصه جویا شدیم.

خانم شهرکی، کارشناس امور پاسخگویی خواهران با اشاره به فعالیت واحد پاسخگویی در سه بخش پاسخ به پرسش‌های فقهی، پاسخ به پرسش‌های اعتقادی و تصحیح قرائت نماز، این واحد را زیرمجموعه امور فرهنگی خواهران عنوان کرد.

این کارشناس امور پاسخگویی تربیت مبلغ پاسخگو در کنار پاسخ به پرسش‌های شرعی را که همه‌روزه با آمار زیاد مراجعان مواجه است، سند افتخار آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در خدمت به زائران دانست.

پس از گفت‌وگوی کوتاه با کارشناس واحد پاسخگویی خواهران به روند جذب کارشناس در این واحد پی برده و متوجه شدیم که جذب کارشناسان (خدام افتخاری کارشناس) در سه حیطه فقهی، اعتقادی و تصحیح نماز از طریق آزمون ورودی و مصاحبه انجام می‌شود و همچنین به این نکته پی بردیم که کارشناسان بخش فقهی و اعتقادی که هرکدام حیطه کاری جداگانه‌ای دارند باید از محصلان سطح سه حوزه باشند که یا اشتغال به تحصیل‌دارند و یا سطح سه را به‌صورت کامل به اتمام رسانده‌اند.

تأیید ازنظر علمی از دیگر روندهایی بود که باید کارشناسان واحد پاسخگویی پشت سر می‌گذاشتند تا به‌عنوان کارشناس وارد دایره پاسخگویی به سؤالات شرعی آستان شوند.

در بخش تصحیح قرائت نماز نیز جذب نیرو از میان کارشناسان علوم قرآن و حدیث و یا حوزویانی که سطح دو را به اتمام رسانده‌اند صورت می‌گیرد و همان‌طور که در ابتدا اشاره شد تمامی این کارشناسان به‌صورت افتخاری به زائران حرم کریمه اهل‌بیت علیه‌السلام از سراسر جهان اسلام ارائه خدمت دارند.

از دیگر فعالیت‌هایی که واحد پاسخگویی آستان در بخش خواهران به آن اشتغال دارد تعلیم و پرورش اساتید در سه حوزه پاسخگویی به پرسش‌های فقهی، اعتقادی و تصحیح قرائت نماز است که پاسخگو و مبلغان تربیت‌شده در این واحد آستان به‌طور عمده برای پاسخگویی به پرسش‌های شرعی در اماکن مذهبی و مسجد مقدس جمکران اعزام می‌شوند. و به عبارت  دیگر یکی از اهداف مهم این بخش پاسخگویی خواهران، به‌عنوان زیرمجموعه امور فرهنگی خواهران، تربیت کارورز و تأمین استاد برای آستان و دیگر اماکن زیارتی مانند مسجد مقدس جمکران است؛ کارورزان تربیت‌شده در آستان در حقیقت کارشناسانی با تحصیلات حوزوی در سطوح بالا (سطح سه) و یا مبلغانی باسابقه تدریس در عرصه احکام با مدارج بالای دانشگاهی در کنار مدارج حوزوی هستند.

کارشناس امور پاسخگویی خواهران دوره کارورزی در بخش فقهی را دو سال و کارورزی در بخش اعتقادی را سه سال عنوان کرد و متوجه شدیم که در دوران کارورزی کلاس‌های ارتقای سطح علمی برای کارورزان گذاشته شده و آنها در کنار اساتید نحوه پاسخگویی به سؤالات را می‌آموزند.

اشراف کامل به نظرات تمام مراجع درباره مسائل شرعی، دانستن اختلاف نظرات مراجع و آگاهی کامل از احکام بانوان از مهم ترین شاخصه‌های کارورزان واحد پاسخگویی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها است.

نکته جالب درباره تربیت کارورز در آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها این است که در تمام کشور به‌غیراز حرم کریمه اهل‌بیت علیه‌السلام نمی‌توان جایی را یافت که استاد را به‌عنوان پاسخگو تربیت کنند و به این گستردگی به تربیت استاد به‌عنوان پاسخگو اهتمام داشته باشند.

کارشناسان واحد پاسخگویی به‌صورت گسترده در نوبت صبح عصر در رواق‌ها و شبستان‌های مختلف حرم به سؤالات و پرسش‌های شرعی زائران درزمینه فقهی، اعتقادی و تصحیح قرائت نماز پاسخ می‌دهند به همین دلیل هرماه در بخش فقهی حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار مراجعه‌کننده وجود دارد و همچنین در بخش اعتقادی نیز در ماه ۲۰۰ الی ۳۰۰ مراجعه‌کننده وجود دارد که این تفاوت مراجعان به دلیل تفاوت در ماهیت پاسخ به پرسش‌های اعتقادی با پرسش‌های فقهی و اختصاص زمان بیشتر به مراجعان دارای پرسش‌های اعتقادی است.