به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید همتی شامگاه امروز در نشست پرسش و پاسخ حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) که با عنوان زمزم معرفت در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از روش‌های تربیتی که تاثیر زیادی در رفع رفتارهای اشتباه کودکان دارد، تقویت رفتارهای درست آن‌ها است.

وی با بیان اینکه برخی از والدین فقط به مباحث مادی و تغذیه‌ای کودکان خود توجه دارند، عنوان کرد: بازی کردن، نوازش کردن، محبت کردن و تعریف کردن از کودکان در جمع موجب افزایش تاثیر پذیری آن‌ها از والدینشان و تقویت بعد حرکتی و اجتماعی ذهن کودکان می‌شود.

این مشاور مسائل آموزشی و تربیتی از تشویق کودکان برای رفتن به مجالس عزاداری به عنوان یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های والدین یاد کرد و گفت: کسانی که در ایام عزاداری اهل بیت(ع) مجالسی را در مساجد برگزار می‌کنند، اگر بتوانند در کنار این مراسم‌ یک محفل با مدیریت و متناسب با سن کودکان برپا کنند، گام بلندی در تشویق کودکان برای شرکت در مجالس عزاداری برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه شناخت تغییرات کودکان در سنین بلوغ موجب برقراری ارتباط مناسب‌تر با آن‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: این تغییرات در افراد مختلف تفاوت دارد، ولی ازجمله مهم‌ترین آن‌ها که به صورت فراگیر است، افزایش حساسیت در دختران و پرخاش‌گری در پسران است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتی با اشاره به اینکه دوستان در سنین نوجوانی تاثیر بسیاری بر یکدیگر دارند، تصریح کرد: والدین بسیاری از دروغ گفتن فرزندانشان ناراضی هستند که متاسفانه یکی از عوامل اصلی در بسیاری از موارد انجام این عمل ناپسند توسط والدین آن‌ها است و تا زمانی‌که والدین در خود تغییر ایجاد نکنند کودکان نیز تغییر نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه نمازخوان شدن فرزندان موجب آسایش و آرامش والدین پس از فوتشان می‌شود، یادآور شد: متاسفانه عموم مردم جامعه بر این باورند که نماز و روزه تا قبل از سن تکلیف برای کودکان لازم نیست گرچه توصیه شده است فرزندان خود را از سنین هفت سالگی به نمازخواندن تشویق کنیم.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مرز بین کفر و ایمان نماز است، ادامه داد: سن هفت سالگی تا ۱۴ سالگی که قبل از بلوغ است دوران طلایی کودکان برای والدینشان است چراکه کودکان در این سنین نسبت به انجام دستوارت پدر و مادر خود اهتمام دارند و والدین نیز وظیفه دارند از این دوران به شیوه مطلوبی برای تبیین دستورات دینی بهره‌ببرند.(p1)