به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در پنجمین جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت» که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) برگزار شد، با اشاره به نقش و جایگاه شهدا و خانواده شهدا در جامعه اظهار داشت: باید علاوه بر نقش شهدا و خانواده آنان که به‌عنوان اسوه‌های جامعه مطرح هستند از صدیقه طاهره (س) به‌عنوان اسوه همگان نام‌برده شود.

وی با اشاره به اینکه خداوند در آیه‌ای از قرآن کریم می‌فرماید در طول تاریخ انسان‌ها در دو جبهه همواره در مقابل یکدیگر قرار داشته‌اند، افزود: عده‌ای از انسان‌ها در یک جبهه تلاش برای پاکی و ایستادگی در برابر ظلم قرار دارند و عده‌ای دیگر در جبهه مخالف در تلاش برای شکست قداست‌ها قرار داشته‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان تعبیر قرآن در یاد کردن این دو جبهه، ادامه داد: بر اساس تعبیر قرآنی، این دو جبهه در این است که سربازان جبهه نخست درراه خدا پیکار می‌کنند اما سربازان جبهه مقابل افرادی هستند که برای طاغوت به مبارزه می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: شهدا سربازان جبهه نخست هستند چراکه در تمام صحنه‌ها حضور پیاده کرده و در طول دفاع از حرم که اکنون نیز وجود دارد حضور پیدا کرده‌اند و مبارز در مسیر الهی بوده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری انگیزه شهدا برای حضور در میدان مبارزه را مدنظر قرارداد و تصریح کرد: انگیزه‌هایی که فرزندان، همسران و پدران شما داشته‌اند حرکت در مسیر خداوند بوده است.

وی تکلیف گرایی را نخستین ویژگی شهدا دانست و ابراز کرد: شهدا وقتی به تکلیف رسیدند درنگ نکردند و تعلقات دنیوی را پشت سر گذاشته و به تکلیف خود عمل کردند.

معاون جامعه مدرسین تأکید کرد: یکی از شاخص‌های شهدا در طول انقلاب و دفاع مقدس تکلیف گرایی بوده است، درواقع شهدا از ملامت ملامت کنندگان باکی نداشتند درحالی‌که عده‌ای در آن روز می‌گفتند چرا دست از خانواده می‌کشید و به میدان جنگ و مبارزه می‌روید که امروز هم به بسیجیان می‌گویند شما در کشور خود بجنگید چرا به کشورهای دیگر می‌روید، اما آنان برای حفظ ارزش‌ها می‌جنگند و این خود افتخاری برای خانواده‌های شهدا است.

وی به مقام و جایگاه شهدا اشاره و عنوان کرد: شهدا دارای مقام‌های بزرگ و بلندی هستند، چراکه قرآن کریم از آنان یاد می‌کند و آنان را زنده می‌نامد.

امام‌جمعه قم ادامه داد: شهدا آن‌چنان ارزشمند و دارای جایگاه بزرگی هستند که رسول خدا (ص) می‌فرماید بالاتر از هر خوبی، خوبی دیگری وجود دارد مگر در آنجایی که فردی درراه خداوند به شهادت برسد، اینکه امام خمینی (ره) و امروز مقام معظم رهبری اکنون به همه مسئولان ازجمله بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، دیگر نهادهای مرتبط و همه آحاد جامعه سفارش می‌کند که خانواده شهدا چشم‌وچراغ ما هستند به دلیل این است که شهدا از ارزش بالایی برخوردار هستند.

وی امنیت کنونی جامعه را مدیون رشادت‌های شهدا دانست و ابراز کرد: اگر امروز ما امنیت داریم به دلیل ایثارگری این فرزندان و شهدای ما است، چراکه این شهدا بودند به کشور آبرو و حیثیت بخشیدند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه شهدا و خانواده شهدا به دلیل پایداری و صبر باید الگوی جامعه باشند، عنوان کرد: خانواده شهدا مایه دلگرمی جامعه هستند.

وی بابیان اینکه خانواده‌های شهدا الگوی جامعه هستند، خاطرنشان کرد: الگوی رفتاری و کرداری خانواده‌های شهدا باید صدیقه طاهره کبرا (س) است.(p1)