به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسلم گریوانی، پیش از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر با اشاره به‌مراتب بندگی مطابق با آیه ۷۴ سوره فرقان گفت: در این آیه از قرآن کریم به یکی از مراتب بندگی و عاقبت‌به‌خیری اشاره‌شده و این آیه می‌فرمایدد «وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً» پروردگارا همسران و فرزندانی به ما عطا کن که چشمان ما به ایشان روشن گردد.

وی افزود: این آیه صراط‌ مستقیم را به انسان نشان داده و بیان می‌کند که زن و فرزند تا چه اندازه در عاقبت‌به‌خیری انسان مؤثر هستند.

عضو هیئت‌علمی و معاون توسعه و منابع پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تصریح کرد: تبیین اهمیت ارتباط با دیگران در عاقبت‌به‌خیری انسان از دیگر مواردی است که تلویحاً در این آیه مورد تأکید قرارگرفته است و این آیه بیان می‌کند که در این عالم هر ارتباطی دارای یک ضابطه ای بوده و کلیدهایی دارد و تا این کلیدها نباشد آن ارتباط موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گریوانی با اشاره به اینکه انسان در ارتباط با دیگران خلاصه می‌شود، گفت: امام رضا علیه‌السلام لذت‌های حلال را پایه ارتباطات انسان در این عالم توصیف می‌کنند و می‌فرمایند که لذت‌های حلال موجب شادی و نشاط انسان می‌شود و این شادی و نشاط برگرفته از تفریحات و لذت‌های حلال پایه زندگی انسان در طول عمر اوست.

وی افزود: امام صادق علیه‌السلام در حدیثی چند نعمت را از پایه‌های زندگی می‌دانند و می‌فرمایند اولین آنها صحت و سلامتی و دومین نعمت امنیت و آرامش است و می‌فرمایند ارزش این دو نعمت زمانی برای مردم معین می‌شود که این دو نعمت از دسترس آنها خارج شود.

معاون توسعه و منابع پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با اشاره به اینکه باورها و نگرش‌ها برای درخت سبک زندگی اسلامی در حکم ریشه و تنه هستند، خاطرنشان کرد: این ریشه را باید آبیاری و باز تقویت کرد و تا آبیاری و باز تقویت نباشد این درخت رشد نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گریوانی از الگوی سبک زندگی و چارچوب رفتارها و الگوی رفتاری به‌عنوان تنه درخت سبک زندگی اسلامی یادکرد، افزود: کسی که دارای سبک زندگی اسلامی است و برای زندگی خود الگو دارد و یک مهندس خوب است قبل از اینکه ساختمان را بَنا کند اسکلت و نقشه آن را به‌درستی تهیه می‌کند و الگو و سرمشق سبک زندگی خود را مشخص می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه حاصل تنه درخت سبک زندگی ریشه شاخ و برگ‌ها هستند، گفت: شاخه‌ها با اعمال و رفتار ما ساخته می‌شوند و میوه نتایج اعمال است بنابراین اگر کسی در زندگی آرامش دارد این آرامش میوه یک درختی است و نگرانی و افسردگی نیز میوه یک درخت دیگر.(p1)