به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی شامگاه گذشته در نشست اعضای ستاد قرارگاه فرهنگی مساجد استان قم در سالن محراب حرم مطهر گفت: خداوند در آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد می‌فرماید: «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللهِ إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْم حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ…»؛ بر اساس این آیه، خداوند فرشتگانی برای محافظت از انسان‌ها قرار داده است ولی این مراقبت و محافظت به معنای بی اختیار بودن و نداشتن آزادی عمل انسان‌ها نیست.
امام‌جمعه قم با اشاره به اصل مدیریت نظارت و حفاظت بر عملکرد زیردستان گفت: درست است که مدیر باید بر عملکرد زیردستان نظارت داشته و همواره مراقب آن‌ها باشد، ولی این به معنای گرفتن آزادی عمل و دست‌وپا گیر شدن آنها نیست.
وی بابیان این‌که در ادامه این آیه، چنین مطرح می‌شود که سرنوشت و تحول هر قومی از انسان‌ها، بر عهده خودشان است، گفت: سرنوشت هر انسانی بر عهده خود اوست، البته انسان با توجه به محدودیت‌های دنیایی، ممکن است نتواند در تمامی عرصه‌های موردنیاز خود تخصص‌های لازم را کسب کند، ازاین‌رو لازم است مجموعه‌های عقلی و تحلیلی فراتر از افراد عادی، عهده‌دار تصمیم‌گیری در برخی امور شوند.
آیت‌الله سعیدی با اشاره به تعبیر هیئت‌های اندیشه‌ورز از سوی مقام معظم رهبری در این عرصه اظهار داشت: مقام معظم رهبری در عرصه فعالیت قرارگاه فرهنگی مساجد تأکید دارند هیئت‌های اندیشه‌ورزی تشکیل شوند و امور را مدیریت کنند. البته مقام معظم رهبری تشکیل هیئت‌های رصدگر در موازات هیئت‌های اندیشه‌ورز را نیز ضروری می‌دانند.
وی در ادامه تصریح کرد: فعالیت هیئت‌های اندیشه‌ورز صرفاً این نیست که افرادی در گوشه‌ای بنشینند و بدون احاطه به فعالیت‌های اجرایی و امکانات و شرایط موجود، تصمیم‌گیری کنند، بلکه این افراد باید با مردم جامعه ارتباط مستقیم داشته باشند تا در تحلیل‌های خود درست عمل نمایند. در صورت نبود این ارتباط دوسویه، تصمیماتی که از سوی این هیئت‌ها اتخاذ و ابلاغ می‌شود، به‌جای این‌که مشکل و آسیبی را برطرف کند، خود مشکل می‌شود و در مرحله اجرا، گروهی را به چالش می‌کشد.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام بابیان این‌که کار هیئت‌های اندیشه‌ورز در جنگ نرم، دشوارتر از جنگ سخت است، خاطرنشان کرد: جنگ سخت، هرچه قدر هم که دشوار باشد، زمان‌دار و محدود به بازه زمانی خاصی می‌شود؛ ازاین‌رو فعالیت‌ها و عملکرد هیئت‌های اندیشه‌ورز آن نیز محدود به زمانی خاصی می‌شود، ولی در جنگ نرم، مسئله زمان مطرح نیست، بلکه تمامی لحظات زندگی انسان‌ها را دربرمی گیرد؛ ازاین‌رو هیئت‌های اندیشه‌ورز آن نیز باید همواره خود را در شرایط جنگی ببینند.
وی ارتباط هیئت‌های اندیشه‌ورز با مجریان مربوطه را ضروری دانست و گفت: اگر هیئت‌های اندیشه‌ورز ارتباطی با مجریان نداشته باشند، ایده‌ها و تحلیل‌هایشان نیز دور از واقعیت و جنبه آرمان‌گرایانه پیدا می‌کند که در مرحله اجرا با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.
آیت الله سعیدی خاطرنشان کرد: درست است که اعضای هیئت‌های اندیشه‌ورز باید منصوب و برای قراگاه فرهنگی مساجد معرفی شوند، ولی آنچه مهم است، توانایی‌ها و لیاقت‌های خود افراد است که حامی اصلی آن‌هاست. نمی‌توان هیئتی را به مجموعه‌ای تحمیل کرد، بلکه عملکرد و توانایی هیئت‌های اندیشه‌ورز موجب مقبولیت آن‌ها از سوی مردم می گردد.
وی ادامه داد: هیئت‌های اندیشه‌ورز که ایده‌ها و برنامه‌هایی را اتخاذ و معرفی می‌کنند، نباید آن را رها کنند، بلکه تا رسیدن به نتیجه مطلوب باید آن را دنبال کنند. مسئولان نیز باید بر عملکرد اعضای هیئت‌ها نظارت مستمر داشته باشند.