پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ خیلی از ما اصلاً نمی‌دانیم برای چه زنده هستیم و با چه هدفی زندگی می‌کنیم؟ زندگی بعضی از ما به این صورت شده است که شبانه‌روز، در دوری باطل! بیشتر زندگی‌مان را خرج می‌کنیم تا بیشتر، خرج زندگی‌مان کنیم!
آری نباید زندگی را خرج خودش کرد؛ آن‌هم این زندگی محدود را که کمتر کسی قدر آن را می‌داند.
اگر در این روزهای بابرکت، کمی به سبک زندگی امام حسن علیه‌السلام نگاه کرده و پای درس فرمایشات گهربار ایشان نشسته باشیم شاید آرامشی را که از زندگی توقع داریم احساس کنیم. آرامشی که تا به خود نیاییم و قدر خود را ندانیم حاصل نمی‌شود! و البته وقتی حاصل شد، بی‌شک آرامش قبل از طوفان خواهد بود! چراکه اگر آدمی قدر خود را بداند و بفهمد چه تأثیری می‌تواند در عالم داشته باشد و چه زمان محدودی دارد، شب از روز نمی‌شناسد و در کار و تلاش برای پیشرفت خود و جامعه‌اش در جهت تحصیل رضای پروردگار، پرکار و پرتلاش و فعال و البته راضی خواهد بود.
امام حسن علیه‌السلام فرمودند: «ای بندگان خدا» بدانید که خداوند شمارا بیهوده نیافریده است، و به حال خود رها ننموده، مدت عمرتان را نوشته، و روزی شمارا بینتان قسمت کرده تا هر خردمندی قدر و ارزش خود را بداند و بفهمد جز آنچه مقدر شده هرگز به او نمی‌رسد!
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَخْلُقْكُمْ‏ عَبَثاً وَ لَيْسَ بِتَارِكِكُمْ سُدًى كَتَبَ آجَالَكُمْ وَ قَسَمَ بَيْنَكُمْ مَعَايِشَكُمْ لِيَعْرِفَ كُلُّ ذِي لُبٍّ مَنْزِلَتَهُ وَ أَنَّ مَا قُدِّرَ لَهُ أَصَابَهُ وَ مَا صُرِفَ عَنْهُ فَلَنْ يُصِيبَهُ
تحف العقول، ص ۲۳۴
آری زندگی پای درس ائمه اطهار معنا می‌گیرد و عمق معنای هرکدام از معارف را فقط و فقط باید از مکتب آن بزرگواران جستجو کرد. روزی شخصی از امام علیه‌السلام پرسید جوانمردی یعنی چه؟ حضرت فرمودند: جوانمردی عبارت است از حراست دین، و عزت‌نفس، و با نرمش برخورد نمودن و بررسی عملکرد خویش، و پرداخت حقوق و دوستی نمودن با مردم.
قِيلَ فَمَا الْمُرُوَّةُ قَالَ حِفْظُ الدِّينِ‏ وَ إِعْزَازُ النَّفْسِ وَ لِينُ الْكَنَفِ وَ تَعَهُّدُ الصَّنِيعَةِ وَ أَدَاءُ الْحُقُوقِ وَ التَّحَبُّبُ إِلَى النَّاس‏
(تحف العقول، ص ۲۲۵)
از حضرت پرسیده شد شرف و بزرگواری چیست؟ امام فرمودند: احسان و نیکی به اطرافیان و اقوام و تحمل خسارت و جرم آن‌ها «قَالَ فَمَا الشَّرَفُ قَالَ اصْطِنَاعُ‏ الْعَشِيرَةِ وَ حَمْلُ الْجَرِيرَةِ» (كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج‏۱، ص۵۶۸)
پرسیده شد که حلم و بردباری یعنی چه؟
حضرت امام حسن علیه السلام با تبسمی شیرین فرمودند: بردباری یعنی توانایی کنترل و فروخوردن خشم و اختیار خود را داشتن. «قِيلَ فَمَا الْحِلْمُ؟ قَالَ كَظْمُ الْغَيْظِ وَ مِلْكُ‏ النَّفْس‏» (تحف العقول، ص ۲۲۷)
و در مورد تقوا و پرهیزکاری، آن رکن اساسی تقرب به درگاه خداوند و آن نقطه شروع پرواز سالکان فرمودند: پرهیزکاری و تقوا درب توبه به‌سوی خدا و سررشته‌ی هر حکمت و شرافت هر کاری است، هر کس از پرهیزکاران به موفقیت رسید به‌وسیله تقوا بوده است.
وَ التَّقْوَى بَابُ كُلِّ تَوْبَةٍ وَ رَأْسُ كُلِّ حِكْمَةٍ وَ شَرَفُ‏ كُلِ‏ عَمَلٍ‏ بِالتَّقْوَى فَازَ مَنْ فَازَ مِنَ الْمُتَّقِين‏
(تحف العقول، ص ۲۳۲)
اگر به گوشه گوشه فرمایشات حضرت نگاه کنیم از عمق آن معارف حکیمانه شگفت‌زده خواهیم شد و با معارف بلندی که در بیانات امام است زندگی اهل خرد متحول خواهند شد. لحظه‌ای فکر کنیم… به این فرمایش حضرت امام حسن علیه‌السلام که فرمودند: چنان برای دنیایت تلاش کن که گویا همیشه زنده‌ای، و چنان برای آخرتت تلاش کن که گوئی همین فردا مرگت فرامی‌رسد!«اعْمَلْ‏ لِدُنْيَاكَ‏ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لآِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَدا» (مستدرك الوسائل، ج‏۱۳، ص: ۵۸)
با چنین نگاهی به زندگی نه تقوا و معنویت، ما را از فعال بودن و پرتلاش بودن در دنیا بازمی‌دارد و نه تلاش و فعالیت ما، ما را از برکات معنویت بازمی‌دارد. در چنین زندگانی زیرکی و کیّس بودن مؤمن معنا پیدا می‌کند! امام حسن علیه‌السلام فرمودند: زیرک‌ترین زیرک‌ها فرد باتقوا است و احمق‌ترین احمق‌ها شخص فاجر و فاسق است. «أَكْيَسُ‏ الْكَيْسِ‏ التُّقَى وَ أَحْمَقُ الْحُمْقِ الْفُجُور» (الحیاة ج ۱، ص ۲۰۳)
مقدمی