به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم زین‌العابدینی ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها حرم مطهر، با اشاره به اینکه در آیه ۸۰ سوره انبیاء به تقویت بنیه دفاعی حکومت اسلامی اشاره‌شده است، گفت: در ادامه آیه بیان‌شده که مسلمانان و مؤمنان باید قدردان این نعمت باشند.

وی افزود: در این آیه خداوند متعال به حضرت داود علیه‌السلام می‌فرماید «ما به داود علیه‌السلام یاد دادیم که چگونه زره بسازد» و باید دقت کرد که این زره سازی برای نفع شخصی نبوده بلکه برای محافظت در برابر خطر دشمنان است.

زین‌العابدینی با بیان اینکه این آیه تأکید دارد که باید از دانشمندان نظامی قدردانی کرد و به خاطر این نعمت شاکر بود، ادامه داد: این قدردانی برای این است که تقویت قدرت دفاعی موجب برقراری نظم و امنیت شده و در پناه این نظم و امنیت است که می‌توان حکومت اسلامی برپا کرد و در سایه‌سار این حاکمیت دستورات قرآن کریم را عملی کرد.

وی افزود: ماجرای حضرت یونس علیه‌السلام نیز از دیگر داستان‌های جذابی است که درآیات سوره انبیاء بیان‌شده و نشان می‌دهد که یکی از راه‌های نجات مؤمنان از سختی‌ها و گرفتاری‌ها ذکر یونسیه است.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: مؤمن برخلاف انسان‌های دارای نگرش مادی در بلاها و مصیبت‌ها ناامید نشده بلکه به سراغ خداوند می رود و بر او توکل می‌کند؛ در این میان دعا و اذکار قرآنی کلید خروج از مصائب و مشکلات هستند که ذکر یونسیه ازجمله دعاهای بسیار تأثیرگذار است که حضرت یونس علیه‌السلام را از شکم ماهی در قعر دریا نجات داد.

زین‌العابدینی خاطرنشان کرد: در آیه قرآن چنین بیان‌شده است که «یاد كن صاحب ماهى (حضرت یونس) را زمانی كه خشمناك از میان قومش‏ رفت و گمان كرد كه ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریكی‏هاى شب، زیرآب و در دل ماهى‏، ندا داد كه: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزهی، همانا من از ستمكارانم. پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این‏گونه مؤمنان را نجات می‏دهیم».

وی توصیف قیامت را از دیگر نکته های تفسیری آیات جزء هفدهم قرآن کریم عنوان کرد، گفت: درآیات سوره انبیاء پس از توصیف قیامت و وحشت ناشی از قیامت که مادر کودک شیرخواره‌اش را رها می‌کند و می‌رود، به توصیف حالت توبه‌شکنان در قیامت بیان‌شده است که «هرگاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوه‌های آن خارج شوند آن‌ها را به آن بازمی‌گردانند و به آنان گفته مى‏شود، بچشید عذاب سوزان را».

استاد حوزه علمیه خواهران به علت این رفتار با توبه‌شکنان از سوی فرشتگان الهی اشاره کرد، افزود: ازآنجایی‌که قیامت ظرف ظهور باطن اعمال است هر پاداش و عذابی که به انسان داده می‌شود در حقیقت چهره اخروی عمل اوست و جهنم درواقع صورت باطنی گناه است؛ حالتی که آیه از آن سخن می‌گوید حقیقت و باطن همان حالت دنیایی این عده است که در دنیا چون به گناه عادت کرده بودند هرگاه تصمیم به ترک آن می‌گرفتند باز دوباره به سمت آن برگشته و جان به آتش گناه می‌سوزاندند؛ همین حالت یعنی فاصله گرفتن و برگشتن به گناه در قیامت به این شکل ظهور می‌کند که قرآن می‌گوید «هرگاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوه‌های آن خارج شوند آن‌ها را به آن بازمی‌گردانند»

زین‌العابدینی وعده خداوند را برای دفاع از مؤمنان یک وعده حتمی عنوان کرد، افزود: آیه ۳۸ سوره حج می‌فرماید که «بدون تردید خداوند از اهل ایمان دفاع می‌کند»، اظهار کرد: این آیه نویدی به رسول خدا(ص) است که به آن حضرت در برابر تهدیدها و تعرضات دشمنان اسلام چنین بشارت می‌دهد که «بگذار طوایف و قبائل عرب و یهود و نصارا و مشركان شبه‌جزیره دست‌به‌دست هم بدهند تا مؤمنان را تحت‌فشار قرار داده و به گمان خود نابود كنند، ولى خداوند وعده دفاع از آن‌ها را داده است».

وی یادآور شد: این وعده الهى مخصوص مؤمنان عصر پیامبر(ص) در برابر مشركان نیست؛ بلکه حكمى است که در تمام اعصار و قرون جریان دارد.(p2)