به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر ظهیری امروز در برنامه سحرگهان حرم مطهر در شبستان امام خمینی (ره) به تحلیل جایگاه و نقش یاد مرگ در تعالی زندگی بشر پرداخت و اظهار داشت: یاد مرگ همواره انسان را برای رسیدن به افق‌ها یاری و بازوی قدرتمند انسان در مقابله با تنبلی و بی‌مسئولیتی است.

استاد حوزه علمیه قم آرامش را گوهر گمشده بشر امروزی توصیف کرد و گفت: هجوم بشریت و انتظار او در پشت درهای منزلگاه آرامش در تاریخ بشر بی‌نظیر است تا جایی که آرامش در معادلات امروزی اعتباری ویژه به خود اختصاص داده است که در تاریخ بشر چنین سابقه‌ای کم‌نظیر به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: بشریت در جست‌وجوی آرامش به‌جایی رسیده است که حاضر است آسایش را فدای آرامش کند؛ این در حالی است که یاد مرگ آثاری بر زندگی انسان مترتب می‌کند که به دنبال آن آرامشی فراگیر بر زندگی بشر سایه می‌افکند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه  سلام‌الله علیها بابیان این‌که یاد مرگ از مهم‌ترین رفتارهای دینی و تبلیغی اول‌شخص عالم امکان بوده است، عنوان داشت: رسول گرامی اسلام(ص) همواره به یاد مرگ بودند و امت خود را به این حقیقت زندگی‌بخش دعوت می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ظهیری در ادامه به بررسی ادبیات قرآن در مسئله معاد پرداخت و گفت: معاد در ادبیات قرآن با ادبیات الگوی تئوری و عملی به بشریت تذکر داده‌شده است تا جایی که قرآن از جریان جوانان موحد آنجلس به‌عنوان یکی از مصادیق عملی معاد است که بشر در تاریخ خود چنین حقیقت را تجربه کرده است.

استاد حوزه علمیه قم به بررسی مصادیق دیگر از معاد محوری آیات قرآن پرداخت و گفت: زنده شدن پرندگان در قصه حضرت ابراهیم علیه السلام، زنده شدن عزیر پیامبر پس از صدسال و آیاتی که همواره در خلال قصه‌های خود یاد مرگ را به مؤمن توصیه فرموده است همه در ادبیات عملی معاد در قران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ظهیری به فرارسیدن شب‌های قدر اشاره کرد و ابراز داشت: شب‌های قدر شب‌های بندگی و شب‌های دست یافتن به حقائق و معارف خاصه قرآن کریم است.(p1)