پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ این‌گونه خدمت که در واقع یک سبک زندگی و یک گونه رفتار اجتماعی به شمار می‌رود در هر محیطی می‌تواند مصداقی پیدا کند. مثلاً در خانواده یک‌جور، در محیط کار و در جامعه یک‌جور در بین خویشاوندان یک‌جور دیگر…
هرچند همه و همه در خدمت و کرامت با هم مشترک‌اند در بروز و ظهور رفتارها متفاوت خواهند بود.
شعار زیبای دهه کرامت امسال «خدمت کریمانه» است. باید تشکر کرد از مسئولینی که چنین هوشمندانه چنین عنوانی را به عنوان شعار این دهه پر فیض انتخاب نموده‌اند. واقعاً امروزه علاج تمام دردهای جامعه در گرو فرهنگی عمومی است. فرهنگ خدمت به مردم آن‌هم از جنس کرامت!
باید مردم، مسئولین، پیر و جوان، زن و مرد، همه و همه با این سبک زندگی سعی کنیم شمه‌ای از رفتار اجتماعی بعد از ظهور امام زمان (عج) را لمس کنیم. این‌گونه خدمت که در واقع یک سبک زندگی و یک گونه رفتار اجتماعی به شمار می‌رود در هر محیطی می‌تواند مصداقی پیدا کند. مثلاً در خانواده یک‌جور، در محیط کار و در جامعه یک‌جور در بین خویشاوندان یک‌جور دیگر…
هرچند همه و همه در خدمت و کرامت با هم مشترک‌اند در بروز و ظهور رفتارها متفاوت خواهند بود.
اینک به چند مثال ساده در محیط خانوادگی و فامیلی اشاره می‌کنیم!
به‌عنوان‌مثال در میان خویشاوندان میزبانی اقوام برای صله‌رحم، خدمتی کریمانه است!
این‌که بعضی‌ها در میان اقوام، سعی می‌کنند محور صله‌رحم‌ها و دورهمی ها باشند واقعاً سبب خیر می‌شوند و چه بسیار مشکلات که در همین دیدوبازدیدها و جویای احوال همدیگر شدن‌ها بر طرف می‌شود. اصلا صله‌رحم آن‌قدر اهمیت دارد که ترک آن (قطع رحم) از گناهان است! و در روایات برای به‌جا آوردن آن‌که واقعاً تفریحی لذت‌بخش هم هست! روایات بسیار محکمی داریم.
پيامبر خدا صلی‌الله عليه و آله: صله‌رحم، خانه‌ها را آباد و عمرها را افزون می‌کند، هرچند به‌جا آورندگان صله‌رحم از نيكان نباشند!
صِلَةُ الرَّحِمِ تَعمُرُ الدِّيارَ ، وتَزيدُ في الأعمارِ وإن كان أهلُها غيرَ أخيارٍ
الأمالي للطوسي ص۴۸۱
همچنین در میان خویشاوندان واسطه‌گری در آشتی‌ها، خدمتی کریمانه به شمار می‌رود. این‌که بعضی‌ها در میان اقوام و دوستان مانع کدورت‌ها و واسطه در آشتی‌ها می‌شوند، این یک خدمت بزرگ و کریمانه است. متأسفانه خیلی مشاهده می‌شود که در میان خانواده‌ها به‌مرورزمان و بر سر موضوعات متعدد کدورت‌هایی به وجود می‌آید و حیف که بسیاری از این مشکلات به‌جای آن‌که در نطفه خفه شود و مدیرت گردد کم‌کم بالا می‌گیرد و به قهرها و قطع ارتباط‌های طولانی‌مدت منجر می‌شود. اما همیشه در میان فامیل ریش‌سفیدان یا افراد فرهیخته‌ای هستند که اجازه نمی‌دهند این کدورت‌ها بالا بگیرد!
رسول خدا می‌فرمایند: کسی که حرکتی در جهت صلح بین دو نفر بر دارد ملائکه خدا بر او درود می‌فرستند تا هنگامی‌که بازگردد و به او ثواب شب قدر داده خواهد شد.
عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي حَدِيثٍ قَالَ: وَ مَنْ مَشَى فِي صُلْحٍ بَيْنَ اِثْنَيْنِ صَلَّى عَلَيْهِ مَلاَئِكَةُ اَللَّهِ حَتَّى يَرْجِعَ وَ أُعْطِيَ ثَوَابَ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ
وسائل‏الشيعة/ج۱۸/ص۴۴۱
بعضی افراد هم در میان اقوام و خویشاوندان دغدغه دارند و مسبب ازدواج بسیاری از جوانان فامیل هستند. بعضی با واسطه شدن و معرفی کردن، بعضی با رفع موانع مالی، بعضی با مشاوره و انتقال تجربیات… کار این افراد یک خدمت کریمانه است که هم در نگاه فامیل چهره مثبتی دارد و هم نگاه لطف خدا را در زندگی خود دارد.
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: کسی که مجردی را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانی است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف می‌کند.
مَنْ زَوَّجَ أَعْزَباً، كَانَ مِمَّنْ يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
وسایل الشیعه ج ۲۰ ، ص ۴۵
از این دست خدمت‌های کریمانه در خانواده و فامیل زیاد است. کافی است کمی تأمل‌کنیم و زیبایی‌های اطراف خود را به‌خوبی ببینیم!
منصور مقدمی