* روزه ‏هاى حرام کدام است؟

روزه‏ هاى حرام (روزه ‏هایى که نباید گرفت)، عبارت است از: روزه عید قربان، روزه عید فطر، روزه ایام تشریق براى کسى که در منا است، روزه یوم الشک به نیت ماه رمضان (روزى که نمى ‏داند آخر شعبان است یا اول رمضان) ، روزه سکوت، روزه وصال (شب را نیز تا سحر روزه بگیرد)، روزه مستحبى زن در جایى که با حق شوهر منافات داشته باشد، روزه مستحبى فرزند در جایى که باعث آزار و اذیت پدر و مادر گردد، روزه مریض و هر کس که روزه براى او ضرر دارد، روزه مسافر، به جز مواردى که استثنا شده است.

دعای روز ششم ماه مبارک رمضان :

اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَ لا تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ یَا مُنْتَهَى رَغْبَهِ الرَّاغِبِینَ

خدایا مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی ات وامگذار، و با تازیانه هاى انتقامت عذاب مکن، و از موجبات خشمت دورم بدار، به فضل و عطاهایت، اى نهایت دلبستگى دل شدگان.

ثواب روزه روز ششم ماه مبارک رمضان:

سعیدبن جبیر مى گوید که از ابن عباس پرسیدم: اجر و پاداش کسى که در ماه رمضان، روزه بگیرد و حق آن را بشناسد چیست؟ گفت: خود را آماده کن تا تو را از آنچه که گوش هایت تا به حال نشنیده، و در دلت خطور نکرده آگاه کنم، و ذهن خود را از هر فکرى خالى کن، زیرا آنچه که تو از من خواستى، علم اولین و آخرین است. سعیدبن جبیر مى گوید از نزد ابن عباس بیرون آمدم و فرداى آن روز خود را براى شنیدن سخنان او آماده ساختم، و به هنگام طلوع فجر به خدمتش شتافتم و نماز صبح را خواندم، و آنگاه سؤال خود را به او یادآور شدم. ابن عباس رو به من کرد و گفت: از من بشنو آنچه را که من مى گویم: از رسول خدا (ص) شنیدم که مى فرمود: اگر مى دانستید چه فیضی براى شما در ماه رمضان نهفته است، مسلما بیشتر خدا را سپاس مى گفتید …. و در روز ششم، خداوند در دارالسلام صد هزار خانه به شما مى بخشد، که در هر شهرى صد هزار خانه است، و در هر خانه اى صد هزار اطاق، و در هر اطاقى صد هزار تخت زرین قرار دارد، که طول هر تخت هزار ذراع است، بر هر تختى همسرى حورى که داراى سى هزار گیسو از در و یاقوت بافته شده است آرمیده، و هر گیسوى او را یک صد کنیز به دست مى گیرند. (امالی شیخ صدوق/مجلس دوازدهم/ص۴۸)

* نماز شب هفتم ماه مبارک رمضان:

چهار رکعت، در هر رکعت یک مرتبه سوره مبارکه حمد و سیزده مرتبه سوره مبارکه قدر.

ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: خداوند برای او در بهشت عدن قصری از طلا بنا کند ، و تا ماه رمضان سال آینده در امان خدا باشد.