به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید ملکی شامگاه امروز در برنامه زمزم معرفت که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد به بررسی اهمیت و جایگاه قرائت و تلاوت قرآن کریم از منظر مبانی دین مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: قرآن کریم به دست امام عصر (عج) کتاب قانون اساسی بشر در جهان خواهد شد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه یادگیری زبان قرآن را مهم‌ترین اولویت ایمانی مؤمن توصیف کرد و گفت: زبان عربی از منظر نصوص ثقلین زبان بهشتیان است؛ بر این اساس همواره به مؤمن توصیه اکید شده است که خود و فرزندان خود را به آموختن زبان قرآن خالص کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ملکی با تأکید بر این‌که نویسنده، خط، چاپ و کشور محل نشر قرآن تفاوتی و تأثیر در پاداش تلاوت قرآن ندارد، ابراز داشت: خدا، قرآن و کعبه مثلث مشترک خانواده بزرگ جهان اسلام است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در ادامه به بررسی برخی از آداب دعا پرداخت و عنوان داشت: از منظر مفهومی اگر مسئله از حوزه استعلا به معنای برتری مطرح شود این درخواست هویت امری خواهد داشت این در حالی است که اگر دو نفر همسان درخواستی از یکدیگر داشته باشند دانش زبان‌شناسی از آن به‌عنوان سؤال یادکرده است.

وی ادامه داد: درخواست فرد ضعیف از قوی و یا کوچک از بزرگ به معنای دعا استعمال شده است؛ بر این اساس یکی از آداب در شب‌های قدر این است که قرآن را به‌منزله استعلا بر سر گذاشته و با تضرع به ساحت ازلی دعا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با تأکید بر این‌که ساحت فرشتگان و اجنه از ساحت مادی انسان جدا است، گفت: بر اساس مبانی شریعت اسلام ما از ساحت ماورای فرشتگان اطلاعاتی اندک و در حدود توصیف و تمثیل داریم؛ بر این اساس جن‌گیری و دعانویسی متکی بر ساحت اجنه و ملائک نوعی کلاه‌برداری و سوءاستفاده از ساحت اعتقادی امت اسلام است.(p2)