به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی امروز در دیدار ائمه جمعه استان کردستان که در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر برگزار شد مناسک حج را عظیم‌ترین اجتماع مسلمانان جهان توصیف کرد و اظهار داشت: در این اجتماع عظیم مسلمانان حول محور توحیدی اسلام ناب در فرصت مناسک حج بایکدیگر دیگر دیدار دارند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها قم را شهر قیام و اجتهاد توصیف کرد و گفت: سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در کنار کردستان غیور خدمات بزرگی به اسلام و انقلاب ارائه داده‌اند.

امام‌جمعه قم با اشاره به این‌که دشمن تلاش دارد که استوانه وحدت اسلامی را درهم شکند، ابراز داشت: دشمن در تمام دسیسه‌های خود شکست‌خورده و از پس نیز شکست خواهد خورد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها اسلام ناب را محور اشتراکات و انسجام ملی قومیت‌ها و مذاهب ایرانی توصیف کرد و گفت: دشمن در اوایل انقلاب تحرکات ویژه‌ای در منطقه کردستان برای شکست این انسجام انجام داد که تاریخ انقلاب گواه بر این حقیقت دارد که دشمن در همه اهداف خود ناکام ماند.

آیت الله سعیدی در ادامه سخنان خود به آیه ۱۳ سوره شورا اشاره کرد و گفت: خداوند متعال دراین آیه شریفه می فرماید« شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَی أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ؛ خدا شرع و آیینی که برای شما مسلمین قرار داد حقایق و احکامی است که نوح را هم به آن سفارش کرد و بر تو نیز همان را وحی کردیم و به ابراهیم و موسی و عیسی هم آن را سفارش نمودیم که دین خدا را بر پا دارید و هرگز تفرقه و اختلاف در دین مکنید. مشرکان را که به خدای یگانه و ترک بتان دعوت می‌کنی (قبولش) بسیار در نظرشان بزرگ می‌آید. (باری از انکار آنها میندیش که) خدا هر که را بخواهد به سوی خود (و مقام رسالت خویش) برمی‌گزیند و هر که را به درگاه خدا به تضرّع و دعا باز آید هدایت می‌فرماید.»

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با تأکید بر این‌که وحدت اساسی‌ترین پیام آیه ۱۳ سوره شورا است، اظهار داشت:  کم معرفتی و آگاهی ناقص از مضامین دینی و دشمنان جهان اسلام دو ستون اصلی تفرقه است.

وی ادامه داد: تفرقه و ایجاد بدعت از قسم‌های شیطان علیه انسان است این در حالی است که در اولین اقدام خود بین دو برادر اختلاف ایجاد کرد و تاریخ هابیل و قابیل در عهد قدیم بشریت ثبت شد.

امام‌جمعه قم با اشاره به این‌که داعش به بهانه اسلام سر مسلمانان را می‌برید درحالی‌که حتی حاضر نبود به یهود کمترین جسارتی داشته باشد، ابراز داشت: قرآن کریم در نقل تاریخ هابیل و قابیل با عنوان دو پسر از حضرت آدم یاد کرده است و آنها را دو برادر توصیف نمی‌کند چراکه دو برادر نمی‌توانند به یکدیگر آسیبی برسانند.

آیت‌الله سعیدی اجرا و احیاء امر الهی را اساس تقابل با انحراف و تفرقه توصیف کرد و گفت: تعامل و گفت‌وگو توصیه قرآن کریم برای حل مسائل تفرقه ساز است؛ دانشمندان و فرهیختگان دو گروه باید برای چنین مسائلی با یکدیگر گفت‌وگو کنند و این از حدود الهی تعامل اسلامی است.(p1)