به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم مطهر با بیان این که ابتلاء و امتحان یکی از سنت های قطعی خداوند است، اظهار داشت: خدای متعال در سوره محمد(ص) می فرماید قطعا شما را مورد آزمایش قرار می دهیم تا زمانی که اهل جهاد و صبر از دیگران متمایز شوند.
وی تصریح کرد: همچنین امیرالمومنین(ع) در یکی از خطبه های نهج البلاغه می فرماید «شما مورد آزمایش قرار می گیرید و باید غربال شوید تا سره از ناسره، طیب از خبیث و پاک از ناپاک تفکیک شود؛ بندگان خوب خدا در شرایط سخت خود را اثبات می کنند؛ برخی افراد که در گذشته عقب مانده بودند در این آزمون های سخت سربلند هستند و بعضی دیگر که پیشتاز عرصه های مختلف بودند در این آزمایش ها مردود می شوند».
این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که ابتلاء نشانه محبت خداوند است، ابراز داشت: مومنان بیشتر از دیگران دچار ابتلاء می شوند؛ امام صادق علیه السلام فرمود «پاداش بزرگ در آزمایش ها و بلاهای سخت داده می شود».
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه هرقدر ایمان انسان ارتقاء می یابد، بلایا و سختی ها نیز بیشتر می شود، گفت: پیامبران الهی سخت ترین امتحانات را پشت سر گذاشتند؛ تکریم خداوند نسبت به بندگان خوبش در پایان کار می باشد و آغاز این تکریم مسیری است که با ابتلاء و سختی آغاز می شود؛ حضرت ابراهیم در آزمون های سخت الهی سربلند شد و به مقام امامت دست یافت.
وی در ادامه به تبیین عرصه های آزمایش الهی پرداخت و اظهار داشت: اعتقادات و باورها یکی از مهم ترین عرصه های آزمایش الهی می باشد؛ گاهی انسان ها در اثر دراثر آزمایش الهی اعتقادات و باورهای خود را از دست می دهند و تصور می کنند این بیماری ها نشانه بی مهری خداوند است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه براساس روایات، مؤمن اعتقاد راسخ و محکم دارد، افزود: خداوند در آیه ۸۵ سوره طه، خطاب به حضرت موسی علیه السلام می فرماید «ما قوم تو را بعد از تو به آزمایش گذاردیم، و سامری آنها را گمراه کرد».
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، عرصه مالی را یکی دیگر از بخش های آزمایش الهی عنوان کرد و گفت: از امام صادق علیه السلام روایت شده که خداوند عالم بندگانش را با مسئله ای سخت تر و مشکل تر از ادای واجبات مالی آزمایش نکرده است؛ برخی افراد مومن، اهل مسجد و نماز هستند اما پای خمس و زکات که می رسد، سست می شوند؛ خداوند در سوره انفال هنگامی که مسئله خمس را بیان می کند با مجاهدان فی سبیل الله صحبت می کند و این مسئله بدین معناست که ممکن است کسی اهل جهاد با جان باشد اما در راه جهاد با مال سربلند نشود.
وی، «جان» انسان را یکی دیگر از بخش های آزمایش الهی عنوان کرد و گفت: بلاهای جسمی که ممکن است برای ما پیش بیاید از امتحانات خداوند می باشد؛ بیماری فقط برای انسان های معمولی نیست چرا که پیامبراکرم(ص)، امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) نیز بیمار می شدند.
این استاد حوزه علمیه، «خانواده» را یکی دیگر از بخش های آزمایش الهی عنوان کرد و افزود: گاهی انسان در واکنش به خواسته های فرزند و خانواده اش آزمایش می شود.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، «ولایت محوری» را آخرین عرصه آزمایش الهی توصیف کرد و گفت: قرآن در آیه ۱۷۹ سوره آل عمران می فرماید «خدا بر آن نیست که مؤمنان را به این [حالی] که شما بر آن هستید ، واگذارد ، تا آنکه پلید را از پاک جدا کند. و خدا بر آن نیست که شما را از غیب آگاه گرداند ، ولی خدا از میان فرستادگانش هر که را بخواهد برمی گزیند. پس ، به خدا و پیامبرانش ایمان بیاورید و اگر بگروید و پرهیزگاری کنید، برای شما پاداشی بزرگ خواهد بود».
وی افزود: کسی که به وصی رسول خدا یعنی امیرالمومنین(ع) ایمان نداشته باشد، در حالی که به خدا و پیامبر ایمان داشته باشد، ایمان صحیحی ندارد.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: کسی که به خدا، پیامبر(ص) و وصی رسول خدا ایمان می آورد، باید به نمایندگان آنها نیز ایمان داشته باشد؛ اگر مسلم بن عقیل را در کوفه تنها گذاشتند بدین معناست که امام حسین علیه السلام را تنها گذاشتند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، یکی از مهم ترین عرصه های آزمایش الهی را در بحث ولایتمداری دانست و افزود: در سوره شعراء، هنگامی که پیامبران با مردم سخن می گویند، علاوه بر دعوت به تقوا به لزوم اطاعت از آنها نیز تصریح دارند.
وی با بیان اینکه در عصر غیبت، ولی فقیه جانشین امام زمان(عج) است، تصریح کرد: اگر کسی بگوید امام زمان(عج) را قبول دارم؛ اما ولی فقیه را قبول ندارم و فقط می خواهم در گوشه ای به عبادت بپردازم و به فقهای عادل و ولایت فقیه کاری ندارم، در آزمون ولایتمداری مردود شده است.
این استاد حوزه علمیه در پایان با تاکید بر اینکه آزمون ولایتمداری از سخت ترین آزمایشات الهی است، خاطرنشان کرد: مردم کوفه در آزمون ولایتمداری چندین مرتبه مردود شدند و امیرالمومنین(ع) را تنها گذاشتند.