پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: عبرت‌ها پشت پديده‌ها و حادثه‌ها كمين كرده‌اند تا آدمي آن‌ها را ببيند و بشناسد، تا گرفتار بي‌كاري، كم‌كاري، دوباره‌‌كاري، کند کاری و خراب‌كاري نشود. پس چه خوب است اگر عبرت ‌بين باشيم و درس بگیریم تا چشم‌هایمان باز شود؛ آری اگر عبرت نگيريم خودمان مقصريم که کوری را بر بینایی ترجیح داده‌ایم.
البته عاشورا یک اتفاق، یک پدیده و حادثه نيست، یک جريان روان و زنده است كه ادامه دارد. آری درست است عاشورا یک روز بود، بلکه یک نیم روز! که امام حسن علیه‌السلام فرمودند: «هیچ روزی مثل روزِ اباعبدالله نيست!» اما برای آن روز از آدم ابوالبشر گریه کرده و تأثیر پذیرفته و تا قیام قیامت و حتی در صحنه محشر اثراتش جریان دارد.
سلام خداوند بر امام و بر آن‌ها که با او بودند و هستند، نفرین خداوند بر آنان که در مقابلش ایستادند و کسانی که آنان را مشایعت کردند و با آنان بیعت کردند و از آنان تبعیت کردند…
متفکران و نویسندگان و سخنرانان درباره امام حسین (ع) و فلسفه قیام عاشورا و آنچه در آن روز گذشت، همچنان استخراج محتوا می‌کنند و برای هر روز زندگی، از آن درس می‌گیرند؛ درس مبارزه و حماسه، درس احسان و نیکوکاری، درس فتوت و جوانمردي، غيرت، وفا، رضا، آزادمردي… و خلاصه این‌که هرکسی درس‌ها و پیام‌ها و عبرت‌هایی را از این نهضت می‌گیرد و تفسیر می‌کند و نسل به نسل انتقال می‌دهد و شکی نیست که هنوز ناگفته‌ها از حقایق عاشورا بسیار است.
هرروز تاریخ مثل عاشورا است و هر زمین چون زمین کربلاست! یک‌طرف عربده‌ها و فتنه‌ها و فتنه‌زده‌ها، یک‌طرف هم بصیران و بصیرت افزایان که تلاطم فتنه‌ها متزلزلشان نمی‌کند! این امام حسین علیه‌السلام بود و امام‌حسینی‌ها هستند که از خود و فرزندان و از تمامی هستیشان به خاطر انتخاب خویش گذشته و ماندگاری را انتخاب کردند. البته در صحنه کربلا آن‌ها که انتخاب و هدفشان، قدرت و ثروت بود و نتوانستند عشق به پُست و مقام‌های پَست دنیا را پنهان کنند از تمام آمال و آرزوهایشان تنها به هیچ رسیدند و هم از گندم ری افتادند و هم از خرمای بغداد! هرچند تمام ثروت و مکنت‌های دنیا بدون حسین علیه‌السلام هیچ است و پوچ!
شهادت، انتخاب امام حسین(ع) بود هرچند هدف ایشان نبود! هدف قیام امام علیه‌السلام عبودیت بود؛ عبودیتی فعال و نه منفعل، اجتماعی و نه منزوی، عبودیتی مجاهدانه و در راستای امر به معروف و نهی از منکر که یکی از دو بهترین در انتظارش بود، یا به پیروزی می‌رسید و حکومت اسلامی جان می‌گرفت، یا به شهادت می‌رسید و باز اسلام از خون او جان می‌گرفت! آری امام حسین علیه‌السلام فرزند همان پدری است که می‌گفت دنیای شما برای من از آب بینی بز کم‌تر است مگر اینکه بخواهم حق را به حق دار برسانم و براى خدا و دین و جامعه‌ى مسلمین کاری کنم و باطلی را کنار بزنم.
آنچه از عاشورا باید بدانیم تنها تعداد یاران و دشمنان حضرت نیست، صرفاً روضه‌ها و مقتل یاران سیدالشهدا نیست؛ باید ریشه‌ها و اهداف و زمینه‌های به وجود آورنده‌ی این قیام همیشه جاوید تحلیل شود و سنگ محکی شود برای مسائل روز جامعه. این می‌تواند برای همه ادیان و مذاهب و حتی برای بی‌دین‌ترین آدم‌ها و کشورها در جهان هم پرثمر باشد. همین کافی است که معارف عاشورا آزادمرد و با وجدان باشد!
محمد ادریسی