به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امشب در شبستان امام خمینی(ره) به بررسی آثار و حدود اطاعت از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: اطاعت در بیان دین مبین اسلام به ۳ گروه حرام، مشروط و اطلاعت محض(مطلق) تقسیم‌شده است،تا جایی که شریعت مقدس اسلام اطلاعت از کافر و طاغوت را حرام و از حدود اطلاعات ممنوعه توصیف کرده است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با تصریح بر این‌که اصل اطاعت مطلق اختصاص به پروردگار عالم دارد ابراز داشت: اطاعت محض محصور در ذات کبریائی خداوند متعال است؛ بنابراین اگر خداوند متعال حدود اطاعت مطلق را به فردی دیگر منتقل کرد،  مؤمن به حفظ چنین حدودی از اطلاعت نیز ملزم شده است.

وی ادامه داد: خداوند متعال حدود اطلاعت مطلق را در آیه ۵۹ سوره نساء چنین توصیف فرموده است که« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ  فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا؛ ای اهل ایمان! از خدا اطاعت کنید و [نیز] از پیامبر و صاحبان امر خودتان [که امامان از اهل بیت‌اند و چون پیامبر دارای مقام عصمت می‌باشند] اطاعت کنید. و اگر درباره چیزی [از احکام و امور مادی و معنوی و حکومت و جانشینی پس از پیامبر] نزاع داشتید، آن را [برای فیصله یافتنش] اگر به خدا و روز قیامت ایمان‌دارید، به خدا و پیامبر ارجاع دهید؛ این [ارجاع دادن] برای شما بهتر و ازنظر عاقبت نیکوتر است.»

استاد حوزه علمیه قم اطلاعت با تأکید بر این‌که پرسشگری از امر امام معصوم غیر از نقد است، گفت: عصمت و حدود امام معصوم به این معناست که خطا در این حدود راه ندارد، بر این مدار اطاعت مطلق محصور به دایره خدا، رسول و امام معصوم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی بابیان این‌که آداب در شرع مقدس اسلام با مسئله سنت متفاوت است، اظهار داشت: اطلاعت در حوزه تکالیف فردی و اجتماعی دینی محصورشده است.

وی افزود: امام علی علیه‌السلام در کلامی این حدود را چنین توصیف فرموده‌اند که« لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً، هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ، إِلَيْهِمْ يَفِي‏ءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَ فِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ. الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِهِ وَ نُقِلَ إِلَى مُنْتَقَلِهِ. در اين امّت هيچ كس را با آل محمد (صلى اللّه عليه و آله) مقايسه نتوان كرد. كسانى را كه مرهون نعمت‌های ايشان‏ند با ايشان برابر نتوان داشت، كه آل محمد اساس دين‏ند و ستون يقين كه افراط‌کاران به آنان راه اعتدال گيرند و واپس‌ماندگان به مدد ايشان به كاروان دين پيوندند. ویژگی‌های امامت در آن‌هاست و بس. و وراثت نبوّت منحصر در ايشان. اكنون حق به كسى بازگشته كه شايسته آن است و به‌جایی بازآمده كه ازآنجا رخت بربسته بود.»

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه در پایان با تصریح بر این‌که ائمه اطهار ستون یقین هستند، گفت: اطاعت مطلق از امام معصوم مقدمه هدایت و رستگاری است.(p1)