به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) گفت: در ابتدای ماه ربیع الاول حادثه عظیم لیله المبیت اتفاق افتاده و دراین واقعه دشمنان تصمیم گرفتند از ۴۰ قبیله، ۴۰ شمشیر زن برای قتل نبی گرامی اسلام استفاده نمایند اما جبرئیل امین به پیامبر(ص) خبر دادند و پیامبر(ص) از امیر المومنین(ع) خواستند که در بسترشان بخوابند که در آیه ۲۰۷ سوره بقره به این مسئله اشاره شده است.
وی افزود: حادثه عظیم لیله المبیت حاوی سه نکته تربیتی است که عمل به آن ها و درک آن می تواند راه گشای بسیاری از امور دنیوی و اخروی انسان‌ها باشد.
سنران حرم بانوی کرامت در تبیین این نکات معرفتی و تربیتی یادآور شد: خداوند انسان را مختار خلق کرده اما از خودش سلب اختیار نکرده است و تمامی اختیار عالم در دستان خودش می باشد. وقتی کفار تصمیم بر قتل نبی گرامی اسلام گرفتند و یقین داشتند تصمیمشان اجرا خواهد شد، خداوند مانع شدند و توطئه دشمنان را خنثی نمودند.
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: واقعه عاشورا و زنده ماندن نام سید الشهداء، سرد شدن آتش برای حضرت ابراهیم علیه السلام و… نمونه های دیگر تاریخی است که اراده خداوند به آن ها تعلق گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: نکته دوم تربیتی واقعه لیله المبیت مربوط به انتخاب صاحبان ولایت می باشد به گونه ای که پیامبر(ص) خودشان حضرت علی علیه‌السلام را به عنوان فدایی انتخاب نمودند لذا صاحب ولایت، خود فدایی واقعی را انتخاب می کند و در آخر الزمان نیز حضرت مهدی(عج) فداییان واقعی را خودشان انتخاب می کنند.
استاد حوزه علمیه در پایان تأکید کرد: ولایت مداری حقیقی یعنی اینکه انسان بداند ولی خدا فهمش بیشتر، عملش درست‌تر و جانش عزیزتر از همه انسان‌هاست و باید دیگران خود را برای حفظ جان ولی خدا فدا کنند؛ این مسئله نکته سوم واقعه لیله المبیت است که حضرت علیه‌السلام با تمام وجود ولایت مدار حقیقی بودند.(p1)