به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلامالله علیها، حجتالاسلام ناصر رفیعی عصر امروز در محفل سخنرانی حرم بانوی کریمه اهلبیت در شبستان امام خمینی (ره) به بررسی هویت و آثار ظلم از منظر قرآن کریم پرداخت و اظهار داشت: ظلم به سه دسته کلی ظلم به خدا (که بخشیدنی نیست)، ظلم به خود (به معنای گناه کبیره است) و ظلم به دیگران (به معنای حقالناس) تقسیم میشود.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلامالله علیها به بررسی اقسام ظلم به دیگران پرداخت و ابراز داشت: ظلم کارفرما به کارگر یکی از اقسام حقالناس است که در جامعه امروزی و نظام استخدامی شرکتها چندان به آن توجهی نمیشود.
استاد حوزه علمیه قم ظلم به همسر را یکی دیگر از اقسام ظلم به دیگران توصیف کرد و گفت: زن در بیان اسلام مبین ریحانه است نه قهرمانه زندگی که بخواهد ابزاری برای تضمین همه نیازهای مادی زندگی باشد.
کارشناس معارفی آستان قدسی بانوی کریمه اهلبیت حقوق اسلامی را ملاک و شاخص تعیین مصادیق ظلم توصیف کرد و عنوان داشت: رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام حدود حقوق اسلامی را ترسیم مشی کرده و این رساله نورانی میزان ظلم شناسی در فقه پویای شیعه است.
حجتالاسلام رفیعی ظلم کارگزاران به ملتها را بدترین مصداق حقالناس و ظلم به دیگران توصیف کرد و گفت: کارگزاران دولتی که دم از حقوق شهروندی میزنند حداقل حقوق شهروندی در کلام امام صادق علیهالسلام چنین توصیفشده است که «ثَلَاثَةُ أَشْیَاءَ یَحْتَاجُ النَّاسُ طُرّاً إِلَیْهَا الْأَمْنُ وَ الْعَدْلُ وَ الْخِصْب؛ سه چیز است که همه مردم به آنها نیاز دارند: امنیت، عدالت و فراوانی»
وی ادامه داد: کارگزاران دولتی برای تشخیص جایگاه حقیقی خود به همین حدیث شریف مراجعه کنند؛ اینجا است که آن چندین میلیارد دلاری که جای بودجه مدیریت یک مملکت به مدت یک سال را پر میکرد چرا به ناحق به موارد غیرضروری و حب و بغضهای شخصی اختصاص یافت که عموم معیشت مردم را مختل کرد.
عضو هیئتعلمی جامعه المصطفی با اشاره به چرایی و ریشه ظهور ظلم در رفتار انسانها، گفت: غرور و منیت، کم بینی و ذلت نفس (که به دنبال انتقام عمومی از کینههای شخصی خود برآمده) و خباثت درونی از اصلیترین دلایل ظلم از منظر دین مبین اسلام است.
وی افزود: باید توجه داشت که به همان میزان پستی و زشتی ظلم حمایت از ظالم و بیتفاوتی نسبت به مظلوم پست و مذموم است؛ بر این اساس رسول اکرم (ص) میفرماید «مَن أخَذَ لِلمَظلُومِ مِنَ الظّالِمِ کانَ مَعِیَ فی الجَنَّةِ مُصاحِباً؛ هر که داد ستمدیده را از ظالم بگیرد در بهشت با من همنشین خواهد بود.»
ولنگاری اختصاص منابع ارزی ظلم به مردم بود

استاد حوزه علمیه قم ظلم کارگزاران به مردم را بدترین الگوی شناختهشده ظلم توصیف کرد و گفت: ولنگاری دولتیها در اختصاص منابع دولتی ارزی ظلمی آشکار و نقض حقوق شهروندان است.