به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت الاسلام حسین زاده پیش از ظهر در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) با اشاره به این که کربلا یک جریان پویا و همیشه زنده است، اظهار داشت: در جریان اربعین به وضوح می توان پویایی و زنده بودن عاشورا را در بستر تاریخ مشاهده کرد؛ این در حالی است که دشمن در طول تاریخ در تلاش بوده که مانع های بازدارنده قویی را برای جلوگیری از پیشرفت تاریخی این قیام وضع کند در حالی که هر روز بر جاودانگی و پویایی این جریان افزوده می شود.

کارشناس برنامه های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به این که اگر بخواهیم عوامل جاودانگی قیام عاشورا را مورد بررسی و کاوش علمی قرار دهیم نتایجی قابل تامل به دست خواهد آمد، گفت: اولین عامل زنده بودن فرد و یک جریان در منظر جامع شناسان دینی نیت پاک فرمانده قیام در عملی که انجام می دهد است؛ بر این اساس باید نیت ویژگی هایی داشته باشد که مقدمه و زمینه جاودانگی عمل را در طول تاریخ فراهم کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اخلاص در نیت مقدمه زنده ماندن عمل و جریان ها در تاریخ می شود، ابراز داشت: نیت خالص ماندگاری هدف را در تاریخ تضمین می کند؛ بر این اساس می توان در تاریخ فراوان اعمال ماندگار از افرادی را شاهد بود که اخلاص در عمل مقدمه ماندگاری آنان در بستر تاریخ شده است بنابراین نیت خالصانه در عاشورا را می توان یکی از عوال ماندگاری و پویایی عاشورا این قیام همیشه زنده دانست.

حجت الاسلام حسین زاده اضطراب و استرس را از بیماری های روانی مومن بر مدار نیت ضعیف و ناخالص دانست و عنوان داشت: نیت اساس یک عمل را شکل می دهد و اگر خالص نباشد زمینه افول زود رس آن در بستر زمان فراهم می شود؛ باید توجه داشت که اگر نیت خالص باشد نتیجه ای ماندگار مانند نظام اسلامی در کارنامه امام خمینی(ره) در طول تاریخ ثبت و ضبط می شود بنابراین مردان الهی را نیت های پاک ساخته است.

کارشناس معارفی شخصیت اصلی یک قیام را دومین عامل ماندگاری قیام در طول تاریخ توصیف کرد و گفت: شخصیت قیام عاشورا امام معصومی است که خداوند متعال او را سبب اتصال آسمان و زمین در عالم خلقت قرار داده است؛ بر مدار این حقیقت برخی از روایات صراحت دارند که غضب خداوند متعال پس از شهادت امام حسین علیه السلام بر زمینیان بیشتر شده است.

استاد حوزه علمیه قم موقعیت شناسی قیام عاشورا را سومین عامل پویایی عاشورا دانست و تصریح کرد: امام حسین علیه السلام در موقعیتی اقدام به قیام کرد که در حقیقت قیام عاشورا انفجار نور در عمق تاریک ترین زمان تاریخ بود؛ قیام عاشورا در شرایطی به وقوع پیوست که بنی امیه در نهایت اقتدار بود و بدعت ها را در مدار زر و تزویر به شریعت اسلامی تبدیل کرده بودند بنابراین موقعیت شناسی یک عمل می تواند تعیین کننده باشد همچنان که موقعیت قیام امام خمینی(ره) از مهم ترین عوامل پیروزی قیام انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) بود.