به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهالاسلام؛ حجت الاسلام جوشقانیان، در شبستان امام خمینی(ره) با بیان این که یکی از جمله هایی که ما خطاب به خداوند در زیارت عاشورا بیان می کنیم«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ» است، گفت: ما در این دعا از خداوند می خواهیم که در روز قیامت ما را از شفاعت و همراهی امام حسین علیه السلام و اصحابشان بهره مند کند.

وی با اشاره به اینکه شیعه اعتقاد به شفاعت دارد، افزود: امام صادق علیه السلام در یک حدیث می فرمایند که «من انكر ثلاثة اشياء فليس من شيعتنا، المعراج والمسألة في القبر والشفاعة» یعنی امام می فرمایند که« هر كس منكر سه چيز شود از شيعيان ما محسوب نمی‏شود معراج پيامبر، سؤال در قبر و مسئله شفاعت».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی شفاعت را به درستی معنا نمی کنند و باید دقت کرد که معنای شفاعت این است که ما به عنوان شیعه و مسلمان باید وظایف دینی خود را به درستی  و نحو احسن انجام دهیم؛ اما از آنجایی که میزان عمل ما در قیامت، اعمال حضرت امیر المؤمنین امام علی علیه السلام است به طوریقین اعمال ما کم و کاست و نقص دارد که با اتکا به مقام شفاعت می توانیم در این زمینه از خداوند انتظار بخشش و عفو داشته باشیم.

حجت الاسلام جوشقانیان ادامه داد: شفاعت جایگزین اعمال ما نیست؛ بنابراین کسی که به درستی به تکالیف خود عمل نکرده نمی تواند در روز قیامت از اهل بیت(ع) انتظار شفاعت داشته باشد.

وی با بیان اینکه علت زیارت قبوراهل بیت(ع) در میان شیعیان همین اعتقاد به مقام شفاعت است، افزود: عده ای بوسیدن و زیارت قبور را شرک و بت پرستی می دانند در حالی که ما به دلیل انتساب این مکان ها به اهل بیت(ع) به زیارت آنها می رویم و اگر چنین نبود باید به هر مکانی که می رفتیم اعمالی را که در حرم اهل بیت(ع) انجام می دهیم در سایر مکان ها هم تکرار می کردیم.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید براینکه شعیان به امید شفاعت به زیارت قبور اهل بیت(ع) می روند، گفت: در قیامت چند دسته دارای مقام شفاعت هستند و شفاعت از دیگران جز به اذن خداوند ممکن نیست.

حجت الاسلام جوشقانیان افزود: وهابیت بیان می کنند که در این عالم همه چیز به اذن خداوند است پس چگونه شما ادعای توسل و شفاعت از اهل بیت(ع) را دارید که ما در پاسخ به آنها بیان می کنیم که شفاعت اهل بیت(ع) در مقابل شفاعت خداوند نبوده بلکه شفاعت اهل بیت(ع) به اذن خداوند است و خود خدا در آیات قرآن بیان می کند که « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُواْ فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» که در اینجا منظور از وسیله نزدیکی به درگاه خداوند همان اهل بیت(ع) هستند.

وی تصریح کرد: امام صادق علیه السلام در تایید این آیه قرآن بیان می کنند که « والله نحن الوسیله» یعنی به خدا قسم ماهمان اسباب و وسایل نزدیکی به درگاه الهی هستیم»

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نگاه شیعه به شفاعت به این شکل بوده و شیعه به وسیله شفاعت نمی خواهد برای اهل بیت(ع) در مقابل خداوند مقام الوهیت قائل شود، یادآور شد: بزرگترین افتخار اهل بیت(ع) و امام حسین علیه السلام بندگی و عبد بودن برای خداوند است به همین دلیل ما امام حسین علیه السلام را با نام «اباعبدالله»مورد خطاب قرار می دهیم.